Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1324 ggr
fanny.eineren@gmail.com
2020-02-10 10:23

Restaurering modellbåt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har ett modellfartyg som vi fått ärva från min svärfar som heter M/S Östanhav. Denna fina båt stod i ett glashölje, som under frakten tillbaka till Sverige, gick sönder och där glastaket föll ner över båten och krossade nästan hela ovansidan. Förödelsen går att se på de bilder jag lagt i bifogat och likaså hur den såg ut innan.

Vi behöver hjälp att restaurera denna, någon som kan eller vet någon som kan hjälpa oss. Vi bor i Göteborg så det vore att föredra om det finns någon i närheten :)

Tack!

Annons:
Janne Nilsson
2020-02-10 13:35
#1

Det där ser ut att vara en redarmodell. Dvs något som rederiet har fått i samband med övertagande av fartyg eller när fartyget byggdes.

Om den ska behålla värdet, för de kan vara riktigt värdefulla, bör renovering göras professionellt och med samma material som originalet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
2020-02-10 13:47
#2

Här finns en gripande historia om - antar jag- just detta fartyg: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1445948?programid=4572

fanny.eineren@gmail.com
2020-02-10 23:22
#3

Tack Janne! Ja vi misstänker det. Är på jakt efter någon som kan hjälpa till, du känner inte till någon?

fanny.eineren@gmail.com
2020-02-10 23:53
#4

Tack snälla Decaius, det kände vi inte till!

Janne Nilsson
2020-02-11 00:59
#5

Dessvärre inte. Har för mig att många av dessa gjordes av en dansk firma, deras namn står ofta på mässingsplaketten.

Mitt andra tips är att höra med Sjöhistoriska Museet om dom kan rekommendera någon.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2020-02-11 02:20
#6

Det finns 2 st mässingsplaketter, den ena vid fören och en liten mindre vid aktern. Upplösningen i bilden är för dålig för att man skall kunna förstora och läsa den lilla plaketten.

Lycka till, det är en väldigt fin båt som är värd att restaurera 

//håkan

Annons:
ubjs
2020-02-11 08:53
#7

Jag skulle kolla med Sjöfartsmuseet om dom har några tips på personer i Göteborg som kan göra såna jobb.

Micke R.
2020-02-11 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

# 2 Hej Decaius tror att det är en model av MS Östanhav byggd 1983 i Falkenberg så tror att du menar det äldre skutan med samma namn och lite mera spännande historia ( hittade på fakta om fartyg ) H. Micke

Micke R.
2020-02-11 23:05
#9

Glömde det viktigaste om du kontaktar Thunbolaget för de har ju haft och har fortfarande fartyget i sin ägo eller varför inte Falkenbergs varvet så borde du få reda på vem som lagat modellen och hoppas jag få hjälp med restaureringen H.Micke

fanny.eineren@gmail.com
2020-02-12 10:09
#10

Tack alla! Har kontaktat Falkenberg varvet men de kan tyvärr inte hjälpa till och Sjöfartsmuseet har varit stängt sista året (de renoverar de kommande åren) men jag fortsätter min jakt!

ubjs
2020-02-12 10:26
#11

Prova Sjöhistoriska museet i Stockholm, dom kan ha kännedom om Göteborg också.

Eskader i Stockholm är en hobbybutik som har bra koll på det mesta om båtar, bruka delta i Sjöhistoriska museets modelldagar tex.

Upp till toppen
Annons: