Annons:
Etikettdekaler
Läst 858 ggr
Jolly Roger
2020-02-05 16:46

Gulnade dekaler

Hej! Jag har en Hasegawa Starfighter i stashen som har några år på nacken. Typiskt Hasegawa dekaler från ett antal år sedan har dessa gulnat och framförallt de vita partierna är tråkiga. Har läst om att man kan lägga de i solljus exempelvis för att bleka men att det gula tenderar att återkomma. Någon som har erfarenhet av att använda gulnade dekaler? Hur brukar de se ut då de väl är på modellen och efter mattlack etc? Brukar bleka mina nationsmärken med väldigt tunn ljusgrå färg och tänkte att det kanske då döljer det gula till viss del. Erfarenheter och tips tas tacksamt emot! Tack!

Annons:
[Hayabusa]
2020-02-05 20:36
#1

Lägg dekalerna i en plastficka, eller liknande, och tejpa upp dem i ett fönster som får mkt sol. Det gula bör ge med sig men det kan ta sin tid, särskilt i vårt solfattiga land :). Jag skulle också testa någon dekal för att se om de åldrats = blivit sköra. Om ja - det går att lösa med klarlack eller Microscale Decal Film.

MarkusN
2020-02-06 11:01
#2

Hej! 

Jag har inte testa själv, men tänkte precis som ni på detta med att låta solen göra jobbet. Hittade detta lilla klipp https://www.youtube.com/watch?v=NycfsTSBykc på en som provat, eftersom han fick dubblett på dekalarket i en FROG-sats från 60 talet.  Resultatet verkar väldigt lovande av det man kan se filmen, dessutom verkar solen inte bleka dekalernas andra färger alls. 

Han ger ett viktigt tips också; nåla eller tejpa upp dekalarket på en pappskiva eller liknande, så att arket inte rullar ihop sig i solen (och skapar sprickor eller andra skador på dekalerna). 

Med det sagt så har jag ingen aning om "formulan" på dekalpapper och film har ändrat sig så pass över decennierna, att det kanske funkar helt olika beroende på när modellen är ifrån och från vilken tillverkare. 

Har heller ingen kunskap om det vi använder i form av matt- och klarlacker är "resistenta" och skyddar dekalerna… Har man otur kan väl lack av dålig kvalité gulna i sig?

Testar du så skulle det vara intressant att se hur det går!

[Hayabusa]
2020-02-06 16:08
#3

#2 Ren generellt så vill jag påstå att färger förändras över tid, oavsett vad man gör. Färgernas sammansättning åldras och påverkar kulörerna. Skulle säga att detsamma gäller klar färg också, den gulnar. Givetvis påverkar sådant som miljö, ljus, kvalitet på färg mm också.

Orso
2020-02-06 16:59
#4

Eamel som Humbrol klarlack och vitfärg verkar vara mer känslig att gulna än t.ex. akrylfärger som Tamiya och Gunze.

Jolly Roger
2020-02-07 18:53
#5

Tack för tips och kommentarer! Jag ska testa i helgen och så får vi se hur lång tid det tar. Är ju inte så soligt i nuläget så det förlänger kanske tiden något. Problemet är nog att de kan komma att gulna på nytt trots lack. Får se om jag använder dem till slut eller om det får bli ett utbyte.

Upp till toppen
Annons: