Annons:
Etikettflyg
Läst 1352 ggr
[Hayabusa]
1/11/20, 10:43 AM

Spitfire Mk. VIII

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spitfire Mk. VIII, skala 1:48. Tillverkare: Eduard kit #8284

Byggsatsen innehåller märkningar för 6 olika individer. Jag har valt en maskin som flögs av en kanadensare, Paul Ostrander, i Burma 1945. Tillhörde Australiens flygvapen.

Annons:
[Hayabusa]
1/11/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

*

[Hayabusa]
1/11/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

*

[Hayabusa]
1/11/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*

flyingdragon
1/11/20, 11:25 AM
#4

Grymt fin spit, gillas skarpt, särskilt vädringen. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Hayabusa]
1/11/20, 11:49 AM
#5

#4 Tack. roligt att höra :) Jag hade lite tankar om vädringen, redan innan bygget startade, där jag ville prova lite nya vägar. Inget unikt, men kanske lite "utanför boxen" så att säga. 

För övrigt måste jag ge Eduard en stor eloge - det är en suveränt fin byggsats.

Janne Nilsson
1/11/20, 12:07 PM
#6

Tjusigt!

Verkar vara en fin modell att utgå ifrån.
Det kanske är försent nu men jag tror att det skulle bli bättre om du tonade ner dekalerna lite?

Filter brukar funka dåligt för det men lite klarlack med samma glans som resten av planet med lite lätt smutsfärgsbrun i applicerad i tunna mycket transparanta lager brukar göra susen.

Gillar att du gör basplattor även till dina flygplan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Hayabusa]
1/11/20, 12:30 PM
#7

#6 Tack Janne :)

Som sagt, Eduards Spitfire är grymt fin. Detaljer, passform, ytfinish…toppklass till ett synnerligen rimligt pris. Som exempel - deras "Weekend Edition" innehåller förvisso inget ets, maskeringsmasker och enbart två märkningsalternativ men priset är jäkla bra! Mycket byggsats för pengarna. Detta är dock en "Profi Pack" som kostar lite extra. 

Jag är tacksam för respons och input 👍 - att tona ner dekalerna är inte för sent, jag får suga på den karamellen :)

En sak som jag medvetet strävat efter är att ytorna har olika "glans", en del är väldigt matta medan det finns delar som är lite blankare.  Ingen homogen glans/matt yta över hela flygplanet, med andra ord.

[Hayabusa]
1/11/20, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Undersidan brukar sällan synas i sömmarna, men…den finns ju där trots allt :)

[Hayabusa]
1/11/20, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

*

Janne Nilsson
1/11/20, 1:41 PM
#10

Är stripsen målade, för dom ter sig mer nedtonade?

Vissa tillverkar jag ju också nedtonade färger på dekalerna som alternativ om man vill vädra kärran. Gillar själv Eduard just för att man får det viktigaste med i lådan. Lite grundläggande ets, en bra huv och maskering efter behov. Även om det inte blir så mycket plan för min del.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Micke_MM
1/11/20, 4:23 PM
#11

Wow vilket snyggt målat plan

[Hayabusa]
1/11/20, 9:03 PM
#12

#10 Det vita ränderna är målade, det stämmer.

#11 Tack!

Decaius
1/12/20, 1:47 PM
#13

Grattis till ett framgångsrikt avslutat bygge, Stefan! Jag tänkte på detta med dekalers vithet. När man bygger modeller ställer vi ju ibland realism mot estetik/konstnärlig frihet. Å ena sidan kan vi uppskatta att alla element på modellen harmonierar och att den är lite filtrerad och fadad, å andra sidan kan ju ett verkligt plan med lite blekta och nötta märkningar förses med nya nummer och liknande. Jag kan tycka att detta skapar en intressant "dissonans" som fångar min uppmärksamhet. Blev det svamligt, eller begripligt? 🤓🤔

Annons:
[Hayabusa]
1/12/20, 3:01 PM
#14

#13 Tack Calle :)

Jag begriper vad du skriver och instämmer. Det är (ju)omöjligt att återskapa ett utseende/intryck som är till fullo autentiskt. Det är så många faktorer som påverkar och "mitt intryck" är inte "någon annans intryck", så att säga. En annan sak är att modeller på bild vs i verkliga livet skiljer sig åt en del. Ibland ganska mycket t om. 

Det enda jag med säkerhet vet är att det är ett ämne för diskussion :)

wooderson
1/12/20, 10:45 PM
#15

Snyggt plan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
1/12/20, 11:16 PM
#16

#15 Tack Johan!

JaGa
2/22/20, 7:32 PM
#17

Riktigt fin Spitfire! Kul med lite annorlunda märkning också…😃

[Hayabusa]
2/22/20, 10:03 PM
#18

#17 Tack Janne! Jag har ytterligare 2 st. Spitfire Mk. VIII från Eduard i bygghögen. Med ett otal märkningar som är lite annorlunda, men samtliga från Australiens flygvapen.

DIOWORK
2/23/20, 12:16 PM
#19

Mycket fint bygge Hayabusa:) /Erik

[Hayabusa]
2/23/20, 12:29 PM
#20

#19 Tack Erik :)

Annons:
IKV91
2/23/20, 9:26 PM
#21

Snyggt bygge. Gillar den vädrade undersidan lite extra!

[Hayabusa]
2/23/20, 11:00 PM
#22

#21 Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: