Annons:
Etikettsälj
Läst 2136 ggr
Carrosand
1/9/20, 11:24 PM

Graphy-Air mudry Cap 10 B

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar även ifall någon vet ungefärligt värde på denna? Hittar den inte någonstans:( Mvh Carro

  • Redigerat 10/7/20, 11:46 AM av Niklas
Annons:
[Ilmavoimat]
1/10/20, 5:27 PM
#1

Svårt att säga…

Här finns den i Scalemates i alla fall.

https://www.scalemates.com/kits/graphy-air-mudry-cap-10-b--256678

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Carrosand
1/10/20, 6:07 PM
#2

Ok tack. Men du tror det kan vara en raritet?

Orso
1/13/20, 8:07 AM
#3

Den verkar fortfarande tillverkas och kostar då €34,95.

http://www.larsenal.com/cap-10b-1-72-c2x16597386

Carrosand
1/16/20, 11:25 PM
#4

Tack snälla. Men vad tror du den är värd med orginal kartongen ?

commander79
1/17/20, 5:49 PM
#5

Om priset på en ny är ca 350:- så räkna inte med mer än ca en tredjedel begagnad. Många modellbyggare anser ofta att byggsatsen är ’begagnad’ så fort nån annan har råkat ta i kartongen. Då köper man hellre en ny i butik för dubbla priset än en precis likadan ur någons samling. Lägg därtill att just den där byggsatsen är väldigt nischad. Inte många som bygger civila aerobatic-maskiner. Du måste nog ha lite flyt med att hitta rätt köpare i det här fallet.

JaGa
1/17/20, 8:35 PM
#6

Hej Carro,

Jag kan tänka mig att köpa den av dig för 200:- plus portot om du är intresserad.

Maila mig på jan.gaude@gmail.com eller ring 0730560475

Mvh  / Janne

Annons:
Carrosand
1/18/20, 11:26 AM
#7

Tack. Får fundera. Tror dock att den är värd betydligt mer. Verkar verkligen vara sällsynt

JaGa
1/18/20, 11:53 AM
#8

Hej!

Ingen fara. Fundera på bara. Jag har inte bråttom!

Som "commander 79" säger, så ligger priserna på begagnade modeller betydligt under butikspriserna. Visst kan vissa begagnade modeller dra iväg i pris om dom är ovanliga och svåra att få tag i. Men det gäller att hitta dessa köpare också…

Just den här modellen är bara lite ovanlig, men inte alls svår att få tag i. http://www.larsenal.com/?PGFLngID=1

Tillverkaren är från Frankrike och har en hel del fina modeller (har själv några modeller från dom tidigare)

Med vänlig hälsning / Janne

Carrosand
1/18/20, 5:15 PM
#9

Men borde den inte vara mycket sällsynt ifall jag inte hittar den med orginal kartong någonstans? Mvh Carro

Janne Nilsson
1/18/20, 6:11 PM
#10

Tror du inte att den kommer i en kartong när man beställer den?
Det där att den skulle vara värd pengar verkar ha blivit en fix ide hos dig?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

commander79
1/18/20, 7:13 PM
#11

Den är definitivt inte värd en sprint mer än vad den kostar ny idag. Någon intresserad måste nappa. Personligen skulle jag inte vilja ha den även om jag fick den. Har alltså inget samlarvärde whatsoever. Så länge den går att beställa ny med exakt samma kartong och innehåll är den inte mer åtråvärd, eller värd mer, än någon annan begagnad byggsats. /Andreas

Carrosand
1/18/20, 8:22 PM
#12

Ok. skicka mig än länk på denna så tror jag dig Andreas? inte på en färdigbyggd , utan än med kartong🙂👍

Carrosand
1/18/20, 8:25 PM
#13

Fix ide. Nä det är mer att jag sett väldigt liknande för 800-2000kr

Annons:
Carrosand
1/18/20, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
Carrosand
1/18/20, 8:30 PM
#15

Denna känns väldigt lik Andreas 👍

commander79
1/18/20, 8:46 PM
#16

Väldigt lik… Förutom att din bild är på ett franskt jetplan. Enda likheten är väl att båda förebilderna kan flyga och att de båda i det här fallet är byggsatser

Carrosand
1/18/20, 9:12 PM
#17

Jo men värdet är nog likt tänker jag👍 Har ju ändå fått ett bud här på 200kr så. Och folk vill ju nästan alltid tjäna på saker och betala mindre än värdet

commander79
1/18/20, 9:20 PM
#18

Du får ju ha din helt egna uppfattning i ämnet. Du har fått svar på din fråga, bra svar, korrekta svar. Från alla inblandade. Försök sälj den för 800:-. Your business /A

Janne Nilsson
1/18/20, 9:21 PM
#19

Suck, värdet är just det folk är beredda att betala…………..lycka till.

Om du redan vet så förstår jag inte vad du gör här?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
1/18/20, 9:23 PM
#20

#17 Varför inte lägga upp den på Ebay för 800:- och se vad som händer? Jag tror dock också att 200 spänn är ett mer realistiskt pris. Men som sagt, prova eBay. Och lycka till.

Annons:
Carrosand
1/18/20, 10:55 PM
#21

Jag har inte sagt att jag vet? Jag ville ha svar på vad den är värd? Vad den har sålts för tidigare. Tänkte höra ifall någon visste det? Och det verkar inte vara någon som vet utan antar värdet. Fick ett bud på 400 nu iaf🙂 men tror jag kan få lite mer till rätt köpare. Men tack för info iaf👍

JaGa
1/18/20, 11:53 PM
#22

Hej! Jag vet att många här på forumet har en väldigt stor erfarenhet och kunskap om det mesta i modellväg. Så dom har en mycket realistisk koll på vad saker kan ha för prisbild. Tycker nog att du ska lyssna ordentligt på deras råd som dom gett dig i all välmening istället för att ifrågasätta dom! Priset jag gav dig var ett realistiskt pris och absolut inget underpris. Jag vill alltid att båda parter ska känna sig nöjda när jag gör affär! (Ibland har jag dessutom betalt mer, när jag tyckt att det varit för billigt…) Men om du nu hittat någon som är villig att betala mer, så gör det mig inget…😊 För 35 € kan man köpa en helt ny likadan modell som du tänkt sälja! 900:- anser jag är rena fantasipriser för den här modellen. Fast just den modellen är ett helt annat plan! Men oavsett, lycka till med försäljningen… Du behöver också vara lite kritisk när du är ute på nätet och tittar på priser. Vissa priser därute kan vara just fantasipriser och inte speciellt realistiska. Det kan skilja extremt i pris mellan två identiska varor! Mvh / Janne

Carrosand
1/19/20, 2:15 PM
#23

den För 35 euro är väl färdigbyggd?

Carrosand
1/19/20, 2:16 PM
#24

Klart jag förlitar mig på folk här, bara just detta plan som verkar vara svår att hitta .

commander79
1/19/20, 2:27 PM
#25

Den för 35€ är INTE färdigbyggd. Det visar vad som går att bygga om man är lite flink. Det är exakt samma BYGGSATS som finns i din låda.

Carrosand
1/19/20, 11:24 PM
#26

Ok . Då vet jag . 300 för den som är intresserad då?

flyingdragon
1/20/20, 11:39 AM
#27

#26 Hade du inte redan fått ett bud på 400:- för den?

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
Carrosand
1/20/20, 7:27 PM
#28

Jo fast då måste jag skicka den, och det är inget jag föredrar🙂

flyingdragon
1/20/20, 7:34 PM
#29

Jag tror nog att du kommer att få väldigt svårt att sälja den om köparen ska komma och hämta den på plats. Lycka till.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Carrosand
1/20/20, 8:29 PM
#30

Har sålt ca 350 som folk kommit och hämtat så.

Janne Nilsson
1/20/20, 9:27 PM
#31

#30

Det enda du åstadkommer med ditt fabulerande är att ingen kommer att vilja göra affärer med dig när du är så jobbig och oärlig.

Du kom med inställningen att vi försökte lura av dig något värdefullt för en spottstyver. Genom sig själv känner man andra.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

flyingdragon
1/20/20, 9:37 PM
#32

#31 Kan inget annat göra än att instämma.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

JaGa
1/20/20, 9:45 PM
#33

Inte värt att vare sig lägga tid eller energi på den här sorten av folk! Tycker att det är dags att låsa tråden enligt min åsikt. Synd att ha den här typen av tråkiga trådar, på vårt i övrigt jättetrevliga forum!

Orso
1/20/20, 10:08 PM
#34

Jag tycker att tonen har blivit tråkig i denna tråd, vi brukar vara besparade från personliga påhopp här men apropå priser ska jag ge min syn:

Om vi tar vanliga plastmodeller och lämnar ute resinbyggsatserna så kan man nog säga att köparna består av två kategorier. Dom som köper för att samla på obyggda (helst fina lådor och orört innehåll) och dom som köper för att bygga modellen och dom tror jag tillhör majoriteten av köparna.

Så om en modell slutar tillverkas så kan det vara många som slåss om modellen på andrahandsmarknaden och driver upp priset.

Ges sedan modellen ut på nytt så är den oftast mycket billigare än den var som begagnad tidigare. Där faller en stor mängd av intresserade köpare bort då byggarna inte bryr sig om att den gamla modellen är av en speciell utgåva utan det bryr sig bara samlarna om. Så vid en nyutgåva av en modell kan det skyhöga andrahandsvärdet störtdyka då köparna inte längre finns kvar. 

Sedan har vi en annan aspekt på priser på begagnade modeller men det här är mer en känsla jag helt personligen fått, nämligen att samlarmarknaden i Sverige inte är så stor. Med en del undantag så kan man hitta lite udda saker till ganska bra priser fortfarande här i Sverige. Ska man få ut höga priser får man nog leta sig utanför rikets gränser.

Dessutom har jag en känsla av att samlandet är mer inriktad på vanliga plastmodeller och inte så mycket på resinbyggsatser.

När man tittar på värdet av Gamla modeller på t.ex. E-bay ska man inte titta på utgångspriserna. Dom säger inte så mycket utan mycket är önsketänkande av värdet. Istället ska man söka på avslutade auktioner och se vad modellerna säljs för. 

Nu lämnar jag fältet öppet för att säga mot mig i mina spekulationer.

Annons:
commander79
1/20/20, 10:42 PM
#35

Mycket korrekt och sanningsenligt! Utförligare eller vidare behandling av ämnet överflödig! /Andreas

Carrosand
1/21/20, 6:08 PM
#36

Jo bra skrivet👍 Jag har aldrig kollat på utgångspriser kollar alltid vad saker säljs för (avslutade annonser)och brukar ”normalt” sett Sälja det för ca halva priset . Jag har aldrig varit med om mer lättkränkta personer. Handlade ju inte om eran kunskap ens. Jag ville endast veta ifall någon vet vad denna har sålts för tidigare då det inte går just på denna att hitta något slutpris. tror absolut ingen vill lura mig. Då skulle den ju inte vara till salu för 300kr (eller om jag skrev 350?) vet inte varför så många blev upprörda. Ber isåfall om ursäkt.

Carrosand
1/21/20, 6:13 PM
#37

O Janne vadå kom med inställning att lura av mig. Inte alls. Om det skulle vara så är det ju inte så konstigt då det hänt flertal gånger, och jag kan ju isåfall inte veta hur ärliga folk är här just. Men nu vet jag att det verkar vara mycket seriöst forum👍 Så var inte så arg🙂

bommen99
1/22/20, 6:37 AM
#38

Borde inte denna tråd stängas… allt verkar ju uttömt 😴

//h

Janne Nilsson
1/22/20, 7:53 AM
#39

Det är så mycket jag hade kunna kommentera men jag avstår.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Carrosand
1/22/20, 8:29 PM
#40

Vad var fel nu? Läste du vad jag skrev Janne? Onödigt att du blir upprörd för att jag inte ville sälja till dig för 200? För det kan ju omöjligt vara något annat du är upprörd för? Hur som helst tackar jag för mig, och lycka till med ert modellbygge 👍 hade själv tänkt att pröva på det snart🙂

Janne Nilsson
1/22/20, 9:16 PM
#41

Du förväxlar mig med den andre Janne……………………
Alla som känner mig här vet att jag hellre skulle göra en rotfyllning för skojs skull  än att köpa ett flygplan i resin av en sådan förebild.

Är varken arg, kränkt eller upprörd bara trött att tala för döva öron.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
JaGa
1/22/20, 10:30 PM
#42

Hallå!!! Upprörd för att jag inte får köpa din modell? Du skojar….! Nä knappast!!! Du har verkligen inte fattat att du inte har någon raritet…. trots att folk försökt förklara allt för dig om din modell! Dessutom, om jag verkligen skulle vilja ha en modell så är priset inte avgörande! Jag tyckte bara att det var en trevlig modell som man kunde byggt svensk registrerad. Eftersom man flyger just med en sådan på Sundbro flygfält: https://www.uppsalaaerobatic.se/about/vara-flygplan/ Men den kan jag köpa från andra butiker utan några problem, om jag vill ha den! Det var din attityd med en massa ifrågasättande och dina andra oseriösa inlägg, på alla svar vi försökt gett dig angående din modell. Inte roligt för alla som lagt ner både tid och energi för att svara dig. Det gjorde att jag ledsnade helt enkelt på den här tråden. Tycker det finns roligare saker att lägga ner sin tid på…. För att citera min namne: ”Är varken arg, kränkt eller upprörd bara trött att tala för döva öron” / Janne

[Ilmavoimat]
1/23/20, 4:31 PM
#43

Du har faktiskt förstört för dig själv, Carro.

Jag hade funderingar på att fråga dig närmare vilka byggsatser som du säljer, men inte längre.

Först skriver du att du har fått ett erbjudande på 400:-, därefter erbjuder du den här för 300:- för att i nästa andetag skriva att du har fått den såld för 350:-.

Sådant uppfattar åtminstone jag som ytterst oseriöst, särskilt då man är säljare.

Bara mina två öre…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Roca
1/24/20, 7:40 AM
#44

Vet ni vad vänner;

jag är som flera av er en långvarig medlem här (sedan 2008) och gör just nu en av mina många "comebacks" i byggandet. Vi är många som har projekt på gång och har roligt och bygger, jag anmälde några dagar sedan ett projekt till Ardenner-GB:t, osv. Kan vi inte bara låsa den här tråden nu och istället fokusera på det vi som bygger tycker är kul, att ägna oss åt hobbyn? Tack!
Varma fredagshälsningar från Öbacka (Härnösand)  //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
1/24/20, 7:52 AM
#45

#44 Instämmer till 100% 👍

JaGa
1/24/20, 9:13 AM
#46

#44 Instämmer till 100% Tummen upp

Carrosand
1/26/20, 5:27 PM
#47

Det roliga är att janne skriver tomma öron? Illavoimat skriver att jag har sålt den för 400 och 350? Vart står det någonstans? Läser man noga igenom vad jag skrivit så förstår jag inte vad som är grejen. Känns som man bara hakar på dem gamla rävarna här och håller med fast man inte läst ordentligt. Jag försökte förklara att det har blivit ett missförstånd här , men den ena Janne verkar inte lyssna. Jag ber om ursäkt ifall det blev fel 👍👍🙏.

Upp till toppen
Annons: