Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 967 ggr
Micke R.
1/7/20, 4:18 PM

Detaljer för " Royal Ducth Yacht 1/80"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beställde lite detalier, till en ganska enkel byggsats på ebay, blir väl två lite olika när jag kommer till skott, så frågan är nu vad är bäst att behandla delarna med? De är utskurna från päronträd ( lack, vax eller olja ? )Tycker det är synd att måla dem // Micke

Annons:
Micke R.
1/7/20, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och för båt #2 blir att skära ut dem med kniv

Micke R.
1/7/20, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och inhandlade 2 lycktor men fick en med i ena satsen så kanske det blir tre fartyg

Micke R.
1/21/20, 7:20 AM
#3

Är det någon som har behandlat trä delar med bivax?

flyingdragon
1/21/20, 3:33 PM
#4

Fantastiskt fina detaljer.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

bolin
1/21/20, 5:22 PM
#5

#3 Jag har ingen erfarenhet av att behandla med bivax denna skala, men jag gjorde det med en pilbåge jag byggde en gång. Först smälte jag bivax och blandade i linolja. Konsistensen blev ganska mjuk när den svalnade. Det gick in fint i trät. Jag testade aldrig att måla ovanpå, men skulle gissa att inte ens oljefärg skulle fästa särskilt väl.

Micke R.
1/22/20, 1:02 AM
#6

Tack ska ta och testa det, är nog tyvärr för fina saker att bli täckta med ett lager färd. Har hört att det kan löna sig att testa med hård vax också men får bli på något annat trä

Annons:
MarkusN
1/22/20, 6:24 PM
#7

Svårt att ge råd här, eller ens bestämma mig för vad jag själv skulle gjort… Denna typen av rikt dekorerade skepp var ju trots allt oftast rejält målade, tex Vasa. Samtidigt så skulle det ju ta emot lite även hos mg att börja måla på utskuret fint päronträ… hmmm… Hade jag varit i din sits hade jag nog först provat med vax - på en baksida! 😃Och lyssnat på någon som gjort det förr, som bolin här ovan.

Micke R.
1/23/20, 7:28 AM
#8

#7 jo lönar sig alltid att testa sig fram, såg att de använder ganska mycket " Wipe-on poly "på modeller på andra sidan Atlanten för att skydda dem, är väl en sorts polyuretan lack. Och var kan man få tag på det i Sverige? // Micke

Micke R.
1/26/20, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hittade Vasas skulpturer i trä ca 300 st men dyra men vad vackra i päron trä. Men har skaffat Editon Atlas Vasa så blr att bygga den i framtiden tyvärr är den i 1/65 och finns i päron trä i skala 1/48 och 1/75

Upp till toppen
Annons: