Annons:
Etikettallmänt
Läst 881 ggr
B. Max
2019-12-31 13:44

Fartygsbygge

Hej är medlem sedan fem minuter. Ska söka lite i trådarna senare, troligen finns svaren där men testar denna genväg. Tänkte påbörja och avsluta en byggsats av Mariefred inköpt för 30 år sedan. Ambitionen blir att göra den sjöduglig, sedan får jag se om den bara hamnar på hyllan eller utrustas med rc och maskin. Vad använder ni för lim idag ? Jag antar att det hänt en del på 50 år då jag senast byggde något. Minns ganska långa väntetider och en hjärna omtöcknad av limångorna. Känner mej glad över att jag fann detta forum. Gott slut och gott nytt år // Max

Annons:
Skalski
2019-12-31 15:26
#1

Välkommen till forumet…

Jag använder nästan uteslutande Tightbond III när jag bygger träbåtar. Lättarbetat går att slipa och torkar hyggligt snabbt. Det är dessutom vattenfast.

//Torbjörn

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

GusLars
2019-12-31 15:34
#2

Välkommen som träbåts byggare i detta forum det finns väldigt mycket olika sorters lim beror på vad du ska limma trä plast metall.
Själv bygger jag  efter varvs ritningar och en plugg av trä som sedan lackas, den använder jag som plugg och gjuter med glasfiber och epoxy då blir det ett helt tomt skrov som jag sedan sätter spant i och dessa limmar jag dit med PL 400 sitter kanon, till detaljer blir det loctite power glue och lite cyanid lim .
Till din Mariefred så får du bestämma om den ska stå på hyllan eller köras som RC då måste du lägga glasfiber utanpå träet så det inte läcker in vatten då är det lätt att skrovets sprängs sönder.
Lycka till
Lars

Lars

B. Max
2020-01-01 15:10
#3

Tack GusLars och Skalski för svar och synpunkter. Får börja jobba mej upp från en låg ingångsnivå och försöka undvika så många onödiga tabbar som möjligt. Det är lätt att bli lite förlamad när man ser vilka färdigheter och kunskaper som de erfarna har. God fortsättning // Max

GusLars
2020-01-01 15:47
#4

God fortsättning och jag tror det går bra, ta dig tid och forsera inte läs byggbeskrivningen noga gärna flera gånger.
Lars

Lars

Upp till toppen
Annons: