Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1329 ggr
bolin
2019-12-30 09:11

Boktips för modellfartyg

Hej

Jag har precis beslutat mig för att pröva på modellfartygsbygge som hobby. Det verkar intressant och givande. De senaste veckorna har jag därför läst åtskilliga byggbeskrivningar och andra tips här och på Model Ship World. Detta har varit mycket givande. Men jag saknar lite av en helhet i alla de enskilda tipsen jag fått.

Därför undrar jag om någon kan hjälpa med några boktips på böcker som beskriver tekniker och metoder för modellbygge av fartyg i trä. Jag föreställer mig att en hel del bra böcker säkert är gamla och bara finns antikvariskt. Det är ju en gammal hobby…

Annons:
MarkusN
2019-12-30 12:15
#1

Hej! 

Pratar vi (främst) bygge av modeller i trä? Jag har bara erfarenhet av en sådan bok, men det är en jag rekommenderar varmt; Frank Mastinis "Ship Modeling Simplified: Tips and Techniques for Model Construction from Kits" (länk till Adlibris) Tycker den täcker in allt man behöver,  är lätt att förstå och tydligt illustrerad. 

En annan som ofta rekommenderas är "Rigging Period Ship Models " av Lennart Petersson. Dock har jag aldrig läst den själv, så jag vet inte hur användbar den är - och den behandlar, som namnet avslöjar enbart riggning. Tydligen (har jag läst, kan för lite själv) så förenklas/minimeras riggningen i byggsatser ibland.

Sedan finns det en herre vid namn Keith Julier som skriver (skrev?) en serie böcker kallade "Period Ship Handbook". Vad han gör är att beskriva byggprocessen utifrån specifika byggsatser.  Så har man just en av de byggsatser som någon av böckerna i serien tar upp, så kan ske den är bra- men jag har aldrig läst dem heller, så vet inte 😇 Tror det finns 3 böcker, men i praktiken fyra, då den fösta har skrivits om och uppdaterats med nyare byggsatser. Så gäller att kolal upp noga vilja byggen som finns i vilken bok.

bommen99
2019-12-30 13:39
#2

Hej bolin, välkommen till träbåts-gänget. Det finns ju otaliga sidor här på forumet som ger bra tips. Har du några frågor så tveka inte. Själv har jag inte ngt bra boktips, jag läser knappt byggbeskrivningarna (och får göra om ideligen..)

//håkan

bolin
2019-12-30 14:34
#3

Hej

Tack för tipsen. Som nybörjare är jag inte säker på var mitt intresse kommer att ta vägen, men just nu är det främst modellbygge i trä som jag kikar på. 

Min lärostil  är sådan att jag gärna läser innan jag prövar praktiskt. Jag har nu beställt Juliers bok som MarkusN tipsar om, samt Ship Modelling from Stem to Stern av Milton Roth.  Den senare verkar ha ungefär samma innehåll som Mastinis bok som nämndes ovan, och jag hittade ett inlägg på Model Ship World som sade att det var den enda boken man behövde. Får se om det stämmer…

Tobias

Banjoman
2020-01-17 14:55
#4

Kommer lite sent till saken, men vill gärna nämna en absolut klassiker i ämnet, nämligen Harold A. Underhills Plank on Frame Models and Masting & Rigging Volume 1 respektive Volume 2. Ursprungligen utgiven 1958 respektive 1960, men alltjämt i tryck och fortfarande mycket intressant läsning och synnerligen utförliga instruktioner för scratchbygge i den mer avancerade änden av hobbyn.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
2020-01-18 19:55
#5

Tack för tipset. Jag får se när jag når den djupare delen av bassängen och ger mig på ett scratchbygge :-)

bolin
2020-07-18 20:39
#6

Som sommarläsning har jag skaffat mig Underhills bok, på norska! Jag hittad den antikvariskt i en översättning från sent 70-tal. Ritningarna är med och boken är i gott skick.

Den blev inte så billig, och jag blev tvungen att betala tull på den för leveransen från Norge. Så långt jag kommit kan jag dock säga att boken lever upp till sitt rykte. Mycket välskriven och informativ.

Tack och lov är svensk och norsk skeppsterminologi rätt lika. Det gör läsningen lättare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: