Annons:
Etikettallmänt
Läst 1017 ggr
ROKALI
12/8/19, 7:09 PM

Samlarmani

Efter att ha "äntligen" kommit till sans har jag insett att mitt köpande av byggsatser gått för långt. Jag har under några månader gått igenom min samling och kan konstatera att jag har över 1.400 obyggda och ca  400 militära diecast, ett hundratal byggda byggsatser. Jag  har inte plats för det i min bostad utan hyr förråd och det är inte kul. Är jag unik eller finns det fler därute som köper in med en framtida dröm om att kunna bygga allt ?

Inser att platsbristen är problemet och skall börja sälja av men det gör ont.

Någon som känner igen sig ?

Annons:
ubjs
12/9/19, 3:09 PM
#1

Det går väldigt fort att handla en ny träbåtsbyggsats men tar lång tid att bygga. Och det är ofta rätt stora lådor, så visst känner man igen det.

[Ilmavoimat]
12/9/19, 6:55 PM
#2

Jag har inte många obyggda byggsatser hemma, men har för min egen del insett att det faktiskt påverkar min koncentration på att ro de pågående projekten eller det pågående projektet i hamn.

Så jag har faktiskt gett mig ett inköpsförbud av nya byggsatser samtidigt som jag säljer av byggsatser, som jag innerst inne vet om aldrig kommer att byggas, även om jag har försökt att låtsas motsatsen.

Jag har bl.a. ett 1:48-projekt, som har pågått i nästan ett år (inklusive långa uppehåll), som nu äntligen har kommit igång igen.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

MarkusN
12/10/19, 8:20 AM
#3

Det är först på senare år jag kommit på mig själv med att "bli med bygghög" även om jag aldrig ens nuddat vid 1400, eller ens 100. Jag har också reflekterat lite över varför det "plötsligt" blev så. 

Har inget svar egentligen, men en bov i mitt eget samlarbeteende tror jag är dioramatillbehör, figurer och "after market" med extra detaljeringssatser och dylikt. Detta är produkter som inte alltid finns att få tag på så länge eller görs i små upplagor, så det driver på mitt "måste ha" tänk. 

Sen har vi den där drömmen om ett framtida mästerbygge, som du skriver, som också tenterar driva på inköpslusten och projektet bara växer i tanken. 

Så händer det plötsligt ibland att man står där och tittar på lådorna och undrar hur man tänkte :-) Och när den känslan håller i sig, då är det en stor glädje att modellbyggare generellt är ett riktigt rekorderligt släkte, som är enkla att göra begagnataffärer med 👍

bommen99
12/10/19, 10:52 AM
#4

#0. Rokali. Det första jag tänkte på var "himmel o pannkaka". Väldans vad många byggsatser där merparten inte blir byggda inom överskådlig tid.

När man måste hyra ett utrymme bara för en massa kartonger innehållande div. byggsatser, då har man nog handlat för mycket  Dessutom är det ju synd att inte ha dom på syn-avstånd så att man åtminstone kan kolla in dom någon gång då o då.

 Bra i alla fall att du kommit till "sans" eller hur man nu skall uttrycka det och att du delat med dig är ju bra. Det finns  förmodligen likasinnade (kanske inte  1 400 st) som får sig en tankeställare. 🤔

Jag har ett antal obyggda fartyg som ligger o väntar. Det är dock under 10 st, men träbåtar har ju en tendens att ta ganska lång tid att bygga och dessutom vara dyra, tämligen dyra  😮

//håkan

Annette
12/10/19, 2:07 PM
#5

Det finns säkert det antalet hemma i vår källare också 🤔

bommen99
12/10/19, 4:10 PM
#6

Det är ju frestande börja fundera på någon form av "smart" undersökning som visar på hur många byggsatser  (vad det nu än må vara och för enkelheten, i Sverige) som ligger i sina kartonger. Börjar man vid 1500, bara för att få en relevant siffra så stiger nog antalet ganska brant, eller….

Jag gissar på siffran 4000 (helt ovetenskapligt alltså), men skulle inte bli särdeles överraskad om det var ngt tusental till …..😎

Någon som har en gissning???🤔

Annons:
DIOWORK
12/10/19, 9:14 PM
#7

Hej, Du är nog i gott sällskap på detta forum:) även om det låter som du har lite väl många. Jag har på 5 års tid köpt modeller/figurer/tillbehör som i volym räknat tar ca 4-5 flyttkartonger. Men till detta kommer 3 flyttkartonger med dioramabyggen. Jag får erkänna att det på ett sätt är störande att ha mycket liggande, det påkallar uppmärksamhet och skapar nya idéer som stör pågående byggen. Jag har sedan ett år satt ett inköpsstopp men trots detta fylls det på med dioramatillbehör och figurer. MEN att behöva hyra förråd och därmed få en kostnad för att förvara modellerna hade jag personligen inte gjort. Kanske kan du dela upp modellerna i 3 kategorier: De du gillar mest och realistiskt sett kan komma att bygga inom 3 år, de du kanske kan komma hinna bygga inom 6 år, de modeller som inte platsar i de två första valen bör du kanske överväga att sälja? /Erik

Orso
12/11/19, 12:53 AM
#8

Jag har alldeles för mycket i stashen och det börjar bli trångt igen. Jag har sålt av i flera omgångar sånt som jag känner att intresset svalnat för. En del har man fått ångra och köpa på nytt men något förråd tänker jag inte hyra. I längden blir det nog billigare att köpa en utgången modell svindyrt på e-bay när det blir dags att bygga den istället för att betala dyr förrådshyra.  Fast som sagt, det börjar bli trångt igen. Kanske dags att fundera på en ny utrensning.

flyingdragon
12/11/19, 12:53 AM
#9

Har själv runt 3-400 obyggda, har aldrig riktigt vågat att räkna dem……..
Det svåra med att sälja av en del av dem är ju att veta vilka?? Upptäcker man senare att man har sålt fel så kan det ju vara svårt att reparera skadan.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: