Det finns också civila bilar och lastbilar m.m. om du istället vill bygga det. Om du har tröttnat på dina (utgår jag ifrån om jag läser mellan raderna) militärbyggsatser, så byt bort dem mot civila istället.
Eller t.ex. om du har en Opel Blitz så kan du bygga den i en civil efterkrigsvariant, t.ex. en bryggerilastbil. Efter kriget så tog man ju vad man hade till hands, ofta överblivna lastbilar från Armén, då dessa var begagnade och förmodligen såldes på auktion.
Jag är en inbiten VK2-krigsplansbyggare, men ser det ändå inte som krigsglorifiering, bara som ett sätt att utöva mitt stora intresse för flygplan ifrån den här eran, vilka "tyvärr råkar" vara krigsflygplan med bomber m.m.
Sedan är jag personligen också mycket intresserad av militära föremål och militärhistoria, då den de facto har påverkat och fortfarande påverkar vårt samhälle och världsordningen. Men det betyder inte att jag älskar krig, även om jag har gjort värnplikt och faktiskt tyckte det var roligt.
Vad man än tycker om saken så har faktiskt krig och konflikter funnits långt innan jag föddes och kommer förmodligen att finnas långt efter att mina barnbarn är i pensionsåldern. Och därmed så kommer förmodligen intresset för att imitera detta i miniatyrformat också att leva vidare i någon form.
Bara mina personliga tankar om saken...
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat