Annons:
Etikettfordon
Läst 1348 ggr
starhawk
2019-11-17 13:40

M3A1 Lee/Grant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge varit på jakt efter en M3A1 dvs Lee/Grant stridsvagnen med gjuten överdel, och förstås skulle den vara i skala 1:35. Jakten var länge fruktlös men så för en tid sedan fick jag napp, nämligen den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2019-11-17 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Men jag ville ju ha en med det brittiska tornet, fanns inte! så det gällde att skaffa en donator-tanks som jag kunde norpa tornet från. Första steget var att sätta sig in i den här soppan Lee eller Grant, vad är vad egentligen? Efter en del forskande klarnade det hela: Grant är det brittiska namnet på vagnen med det engelskdesignade  tornet och Lee är orginalvagnen med det amerikanska tornet. Sen gällde det att få tag på en donator med samma storlek på tornringen, det gör det hela lättare. Så jag valde en Grant från samma tillverkare nämligen den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2019-11-17 13:54
#2

Med darrande fingrar packade jag upp dom bägge modellerna och kollade. Jag ville inte klippa upp påsarna men det verkar passa perfekt med tornringen 🥵.

Så nu är det väl bara att sätta igång, jag börjar med Lee-vagnen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
2019-11-17 16:38
#3

Härligt! Det blir kul att följa.

DIOWORK
2019-11-17 17:01
#4

Det här blir roligt att följa, cool vagn! /Erik

Tarmvred
2019-11-17 17:07
#5

Jag förstår inte riktigt. Du vill bygga en Lee-vagn men med Grants torn? Varför inte bygga Granten rätt ur lådan?

starhawk
2019-11-18 11:00
#6

#5: Nja, nu har du missförstått det! Jag vill bygga en M3A1 med brittiskt torn. Men det fanns inga M3A1 Grant att få tag på. Det är därför jag har skaffat dom båda modellerna och idkar lite byteshandel dom emellan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Micke_MM
2019-11-18 11:56
#7

Häftig vagn ska bli kul att följa

starhawk
2019-11-19 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite uppdatering, här har vi underredet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2019-11-19 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och här håller jag på och pular med  delar av hjulupphängnignen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
2019-11-19 22:23
#10

Ser bra ut. Takoms Lee/Grant är en fin modell.

Micke_MM
2019-11-20 17:01
#11

Det här ser bra ut

starhawk
2019-11-21 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag suttit och pulat med dom här, en riktigt pillrig historia! Väldigt få punkter att limma så ett elända att hålla allt samman, man har gjort sig stor möda att allt ska vara rörligt, hjul såväl som armar. 

Lite konstigt det här, så stor möda på bärhjulen och inte en ens ett alternativ till "stel-operering" av drivhjul och spännhjul.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-05-15 12:39
#13

Det här projektet gick i stå när jag åkte på en sån där ouppfostrad förkylning som inte gick med på att den har en vecka på sig så den bara fortsatte. Den började den 14 december och jag var inte riktigt frisk förrän i slutet av februari. I början var den som halsfluss med hosta som rev ordentligt i halsen, sen över en natt så kändes det ingenting i halsen när jag hostade men istället var det rejält slemmigt i halsen så jag kunde knappt prata dom första dagarna.

Sen hände det saker och ting och ambitionen fattades! Men just idag blir jag adelsman friherre, eller går i pension som det också heter, så nu skall det väl bli lite tid över, om bara ambitionen kommer tillbaks.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Decaius
2020-05-15 19:46
#14

Härligt! Skönt att du mår bättre! Då har du ett långt sommarlov framför dig. Lycka till med alla projekt du får mer tid till nu! 😁

[Hayabusa]
2020-05-15 22:40
#15

👍

starhawk
2020-07-11 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu drog ju modelljärnvägen mera än den här, men efter att bandsågsbladet gick av så makar man sig åt det här hållet. Nu har jag målat fjädringen med grundfärgen Desert yellow . Banden "konstrueras" ju nästan länk för länk så man lär inte komma åt här då. En minnesanteckning inför nästa modell är att steloperera fjädringen dom delar som inte var lika rörliga var betydligt lättare att måla.

Noterar för övrigt att det nu går att lägga in bilder i Chrome igen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-07-14 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här pågår limning av vänstra flygeln, den högra ligger och torkar limfogen straxt framför, nedanför ligger övre delen av bandet i sin rigg, den består av sju delar, riggen oräknad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-07-14 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här ser ni hur det ser ut i byggbeskrivningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-11-23 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

"Tillverkningen" av banden blev en segdragen historia men nu har jag i alla fall fått ihop vänsterbandet och fått det på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-11-23 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och sen var det dags för högerbandet, men då upptäckte jag att det fattades två länkar. Hur gick det till? jag har använt alla delar på länkarnas gjutram, den är tom.
Men då hittade jag länkar på en annan ram, har kollat byggbeskrivningen och det är tydligen delar som blir över. Det enda som skiljer dom från "konventionella" länkar är att dom har en liten pigg på plattan, men den är ju lätt att ta bort. Så nu har jag fått ihop dom två delarna av högerbandet, klara att målas.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2020-12-12 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har jag äntligen fått ihop det här jokset med banden och kan återgå till vanligt modellbygge.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2020-12-12 16:58
#22

Härligt när man lyckas ta sig förbi ett "joks".

Upp till toppen
Annons: