Annons:
Etikettfigurer
Läst 1051 ggr
[Ilmavoimat]
11/14/19, 5:33 PM

Figurer skala 1:32

Det här har gått mig helt förbi. Det finns ju mängder med figurer i skala 1:32.

https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION%5B%5D=Kits&q=airfix+1%3A32+figure*

Men mycket verkar vara återutgivningar av gamla gjutformar. Samtidigt så tyckte jag personligen att skala 1:32 var ganska lagom att måla figurer i.

Vad har ni för erfarenheter av dessa? Gjutskägg, detaljrikedom etc.?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
MarkusN
11/15/19, 8:46 AM
#1

Hej Morgan!

Dessa Airfixfigurer är som du listat ut mer eller mindre vintage, jag skulle inte lägga några stora förhoppningar på dem. Är jag hård så säger jag att de nog är mera för lek än modellbygge. Vilket, givetvis, inte spelar någon roll så länge man har glädje av dem  - men det indikerar kvalitetsnivån.  

Mjuk plast, slitna formar och därmed "mjuka" odefinierade  detaljer. Visst finns det många modellbyggare som kan skapa underverk med det mesta i materialväg, men i form av krispig kvalité så kommer dessa Airfix inte att ge dig en kickstart direkt. 

Är du ute efter detaljrika och skarpa figurer i denna skala rekommenderar jag dig att titta vidare efter figurer gjutna i resin. Den klassiska "motsvarande" figurskalan kallas "54mm", som väl generellt är ca 1:30, men folk har ju alltid haft olika kroppsform och längd!  Är det just napoleontiden som intresserar dig, så är det en populär tidsperiod för figurmakare av alla de slag.

Janne Nilsson
11/15/19, 12:39 PM
#2

Vet inte vilka figurer som avses. Länken verkar inte funka för mig.

Generellt så är Airfix injektionsgjutna polystyrene figurer bra mycket före sin tid. Inte dom in mjukplasten.
Många använder dom än i dag ofta för konverteringar. Samma sak med multiposefigurerna. Men se upp, det finns olika upplagor. Det finns två olika gråa plaster där den ena är riktigt usel i detaljerna, den vita är alltid bra.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
11/15/19, 5:41 PM
#3

Jag misstänkte det…tack för tipsen.

Har tänkt att nischa in mig i figurmålning lite grann, då det faktiskt var mycket roligt, betydligt roligare än jag först hade trott.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
11/15/19, 8:11 PM
#4

Första regeln. Köp kvalitet. Det är lättare att måla bra figurer till ett bra slutresultat än dåliga.

Någon speciell tidsperiod eller skala?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
11/16/19, 7:27 AM
#5

1:16 är lite för krävande detaljmässigt och 1:48 är alltför små har jag kunnat konstatera utan att ännu ha målat min RAAF-pilot från VK2. Han ska senare göra min Boomerang i samma skala sällskap.

Så det blir nog 1:32, alternativt 1:35 (då det egentligen inte skiljer mycket mellan de båda skalorna), som jag kommer att satsa på. Det är lagom detaljerat.

Tidsperiod…vet ännu inte, men det skulle t.ex. vara roligt att måla en romersk legionär eller en nordeuropeisk riddare samtidigt som figurer med ursprung ur VK2 också är roliga och intressanta.

Dessutom så tar det inte lika lång tid att måla en figur som att bygga ihop t.ex. ett flygplan. På två veckor så går det att måla en jättefin figur, som helt klart duger till att ställa ut på en modellutställning.

Ett flygplan kan ta allt från en månad till ett år att få klart, beroende på vilken skala och ambitionsnivå man sätter.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
11/16/19, 10:33 AM
#6

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Ilmavoimat]
11/21/19, 8:39 PM
#7

Tackar som ödmjukast, Janne.

Jag ska ta och kolla upp länkarna.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: