Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1431 ggr
Lurge
2019-11-10 16:39

Däck på Billin boat bygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Och ursäkta en nybörjarfråga. Försöker mig på att bygga ”Lilla Dan”, och har lite problem med byggbeskrivningen. Som jag uppfattar däcksläggningen så skall däck inte läggas på dom ”vitmarkerade” ytorna på bilden. Detta ger upphov till två frågor. 1 - hur fasiken ska jag Jonna räkna ut vart dessa är (hittar ingenting jagkan räkna från. Inte ens på 1:1 skaliga bilden! 2 - kan jag lägga däck över hela ytan (tja, kanske inte bygga igen masthålen? Jag tycker det borde bygga upp lika mycket överallt , eller ställer jag till det för mig? Mvh / Lurge

Annons:
GusLars
2019-11-10 17:30
#1

Det ligger en däcks bräda i centerlinjen och vet du måttet på denna kan du räkna ut hur du ska få till detta, om du inte ska ha radiostyrning på båten kan du lägga igen dessa vit markerade bitar.
MVH
Lars

Lars

Lurge
2019-11-10 17:47
#2

Aha, stort tack. Gammal och grå, men man får lära sig fortfarande😀

GusLars
2019-11-10 17:57
#3

Lycka till med bygget
Lars

Lars

bommen99
2019-11-11 00:10
#4

Håller med Lars, om du inte skall ha radiostyrt o måste komma åt de nedre "regionerna" så kan du lägga igen "hålen". Jag gör nästan alltid det, blir enklare och byggnaderna kommer i samma nivå som däcket

Hmm, tror att jag har Lilla Dan liggandes i väntan på att bli ihopsatt, men många andra projekt ligger före. Lycka till med bygget 👍

//håkan

jale
2020-02-08 09:58
#5

Tyvärr så är ju Billing Boats inte kända för att ha bra ritningar direkt, det är mera som en byggbeskrivning … Blue Jacket´s modeller håller betydligt högre ritningskvaliet t.ex.,   säls bl.a. av Eskader i Stockholm. Har själv byggt deras Spray samt en mindre "valbåt", mycket bra ritningar.

Lurge
2020-02-09 10:49
#6

Jale, stämmer. Ritningarna har varit ett ständigt problem (jag börjar förstå att invandringen i Danmark har påverkat landet massor. Vissa delar av beskrivningen bör läsas nerifrån vänster, mot höger och uppåt!). Något mer tips om byggen med bättre beskrivningar. Jag tror jag gärna vill bygga något av typen Americas Cup båt?

Annons:
ubjs
2020-02-10 12:15
#7

Nej, invandringen har inte påverkat Billing boats i det här fallet, dom är ökända sedan evigheter för näst intill obefintliga byggbeskrivningar och ritning eller inte är rena lotteriet mellan olika modeller. Synd eftersom dom har en hel del intressanta modeller, men spelar väl mest roll när man ska bygga sina första modeller då man behöver bra instruktioner.

Amati har en hel del Americas cup, jag har bara en byggsats från Amati, en kanonjolle, till den var det en utmärkt ritning som innehöll det mesta.

https://blog.agesofsail.com/2015/12/31/a-good-beginning-ship-model-kit-amatis-americas-cup-kits/

Lurge
2020-02-10 14:13
#8

Tackat

ubjs
2020-02-10 15:26
#9

Här finns det byggsatser, jag vet inte om priserna är bra men dom brukar vara snabba med att skicka.

https://www.modellhobby.se/sv/sok?controller=search&s=amati+americas+cup

Upp till toppen
Annons: