Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1518 ggr
[Ilmavoimat]
11/9/19, 4:09 PM

GB #129: Hawker Typhoon Mk. IB, No. 439 Squadron

Jag vet att byggstarten är den 16 december, men jag tänkte redan nu annonsera ut vad jag kommer att bygga till det här gruppbygget.

https://www.scalemates.com/kits/airfix-a02041-hawker-typhoon-ib--173943

Anledningen till det här är att just den här byggsatsen innehåller två flygplansindivider, som var baserade i Eindhoven, en av de flygbaser som attackerades under Unternehmen Bodenplatte.

Jag avser bygga den kanadensiska versionen, fast i lite, lite grann omändrad.

Byggsatsen är redan på väg i ett paket, som borde gå att hämta ut i början på nästa vecka.

Till min hjälp har jag också nedskjutningsdekalerna ifrån Tamiyas P-47D "Razorback", som i nuläget planeras som flygmaskin i tjänst hos de fria franska styrkorna, samt en omfattande byggartikel ifrån en tyskspråkig modellbyggetidning om en Typhoon i den större skalan 1:48.

Kanske jag kommer att förbereda byggsatsen lite grann fram till byggstarten, men huvuddelen av tiden kommer ägnas åt att studera referensbilder samt lusläsa artikeln i den tyska modellbyggetidningen.

Det här bygget får gärna ta lite längre tid. Jag har lärt mig läxan från Mustang-bygget inför det förra gruppbygget. Ingen idé att stressa fram något, det slutar bara med pannkaka.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
4/3/20, 8:06 PM
#1

Då har äntligen, efter fyra och en halv månad, energin infunnit sig att påbörja det här gruppbygget. Fast ikväll blev det inte så mycket gjort, bara de förberedande stegen.

Jag har tänkt att ha båda ammunitionsluckorna öppna så det första steget blev att skära bort de stängda luckorna, så att de öppna luckorna kan limmas på plats vid ett senare skede. Detta innebär också att RAF-rondellerna (egentligen RCAF, då min Typhoon kommer att tillhöra ett kanadensiskt flygförband) på ovansidan måste skäras till med hobbykniven, men detta är fullt genomförbart med en stadig hand.

De enda dekalerna som kommer att läggas till är tre nedskjutningsmarkeringar ifrån mitt blivande P-47D-bygge samt det blygsamma namnet RITA ifrån påsen med otaliga sparade dekaler ifrån tidigare byggen. Engelsmännen och kanadensarna var ju mer blygsamma med personliga markeringar än jänkarna var, så därför kommer det inte att hamna några lättklädda damer på den här jaktbombaren.

De utsorterade delarna. Det här blir en raketbeväpnad Typhoon, vilket också var orsaken till att detta flygplan fick smeknamnet Rockphoon bland de allierade marktrupperna, som det understödde.

Det är ju tre månader kvar till 1 juli, när det här gruppbygget avslutas. På den tiden borde flygplanet hinna bli klart utan jäkt och stress.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
4/4/20, 12:22 AM
#2

Airfix nya typhoon ser riktigt fin ut. Ska bli kul att följa bygget ditt…😃 Med Corona-eländet lär man dessutom få extra mycket byggtid framöver!

[Ilmavoimat]
4/4/20, 6:50 AM
#3

Förhoppningsvis ska bygget gå vägen, Jan. Jag ska i alla fall göra mitt bästa.

Och ja, jag håller med dig helt. De nya Airfix-byggsatserna är jättebra!

Hittills så har jag haft turen att inte bli tvångspermitterad ifrån jobbet - peppar, peppar, ta i trä - så det är i alla fall positivt, i synnerhet i kombination med det mycket låga bensinpriset just nu.

Det var lite grann OT, men ett ihoplimmat och färdigmålat flygplan ska jag nog kunna presentera innan den 1 juli.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Hayabusa]
4/4/20, 10:08 AM
#4

👍

[Ilmavoimat]
4/8/20, 10:12 PM
#5

Då har jag fem lediga dagar att pö om pö få något gjort med min Typhoon.

Ikväll valde jag att lägga arbetsinsatsen enbart på utrymmet under ammunitionsluckorna på ovansidan av vingarna.

Lite grann arbete återstår, men 99% av jobbet är klart. Ammunitionsbandet är ihoplänkat enligt standardladdningen för Hawker Typhoon  fr.o.m. 1942, dvs. två granater HEI (High-Explosive Incendiary) och två granater SEPI (Semi-Armour Piercing) och så vidare.

Kanske det är felaktigt, men jag valde att måla området underst i aluminium och ramen för automatkanonerna och ammunitionslådorna i interiörgrönt för att få lite grann kontrast.

Syftet med den gråa och gröna färgen vid ytterkanterna på vingen är att få till en helt rak kant mellan ovan- och undersidan när de båda delarna väl är ihoplimmade. Tanken är att måla på hela kamouflagemönstret när hela flygplanet (minus landningsstället och propellern) är ihopmonterat.

På måndag så ska jag väl ha gjort lite fler framsteg med bygget.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Nalle1976]
4/8/20, 11:56 PM
#6

Den där kärran ser krispig ut, måste nog beställa mig en, skoj att få följa din byggtråd Morgan, bra jobbat.

Annons:
[Ilmavoimat]
4/10/20, 10:37 PM
#7

Framgångar! Den här byggsatsen faller nästan ihop helt av sig själv, den är mycket lättbyggd.

En detalj, som knappt kommer att synas, men jag ville hemskt gärna att ovansidorna av ammunitionsluckorna ska ha kamouflagefärg. Eventuellt så ska jag försöka få på resten av RCAF-dekalerna från ovansidan på plats här.

Förarkabinen har jag lagt ner mycket arbete på…

…men dessvärre så syns inte så mycket av det. Jag har bl.a. tillverkat ett säkerhetsbälte till piloten av målat cigarrettpapper.

Men nu så är åtminstone flygkroppen ihoplimmad. Inte mycket som behöver spacklas här…passformen har varit helt fantastisk!

På undersidan så saknas en mycket liten klarplastdel, som dessvärre försvann mitt framför näsan på mig. Den ska egentligen sitta i det tomma hålet undertill, ungefär vid mitten av flygkroppen, men kommer knappt att synas. Kanske det går att ersätta med en annan bit genomskinlig plast.

Framgångarna nu under påskledigheten gör att jag kan lugna ner tempot med resten av detaljerna. Det är ju nästan tre månader kvar till deadline.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

flyingdragon
4/10/20, 11:08 PM
#8

Ser ut att bli en kanonfin kärra, detaljeringen ser verkligen läcker ut. Tråkigt när det försvinner delar till ett bygge.
Kan tipsa om "Kristal Klear" Från en firma som heter "Mikroscale", Det finns bland annat att få tag på här:
https://www.rebell.com/tools/vatskor/kristal-kleer-flytande-fonster.html
Jag ha använt det i många år till små rutor och dylikt, använder det även till att limma dit huvar och jag tycker att det funkar väldigt bra.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Ilmavoimat]
4/12/20, 7:45 AM
#9

Det går fort framåt. Nu är kamouflaget på plats och återstår gör nu i nämnd ordning landningsstället,  kabinhuvarna, avgasrören, raketerna samt dekaler och nedsmutsning. Viss nedsmutsning, så som krutresterna efter automatkanonerna vid hylsutkastet, kommer att ske innan raketerna monteras på plats, för annars kan jag helt enkelt inte simulera detta.

Jag valde att måla sidorodret i en något avvikande färg för att simulera att man har monterat dit ett sidoroder ifrån ett annat flygplan. Bland de bilder på stridsskadade Typhoon-plan, som jag har som referensbilder, så finns det just en med hela sidorodret totalförstört…och ändå så lyckades piloten landa säkert på hembasen!

Kanske jag lägger upp någon mer bild imorgon, men troligtvis inte. Nu, när det inte återstår så mycket av bygget, så ska jag ta det lite mer pö om pö. Det som återstår hinner jag få klart innan den 1 juli.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
4/13/20, 8:45 AM
#10

Jag önskar att det hela tiden fanns så här mycket tid över till plastmodellbygget som under Påsk-ledigheten. Flygplanet är i princip helt färdigbyggt, återstår bara avgasrören, kabinhuven, raketerna och radioantennen upptill tillsammans med allmän nedsmutsning, lite grann mer detaljering, resten av dekalerna samt ett eller två lager matt klarlack.

En närbild av det ena paret öppna luckor till vänster vinges ammunitionsförråd till automatkanonerna.

Nu tar jag faktiskt en paus från bygget och slutför resten av detaljerna under de kommande två till tre veckorna.

Ett jättetack till er som har skrivit uppmuntrande kommentarer under bygget. Dessa har verkligen lyft upp min motivation att komma så här långt efter ett jättelångt uppehåll.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
4/18/20, 1:28 PM
#11

Bygget går sakta men säkert framåt.

Piloten har fått ett "fungerande" reflektorsikte gjort av en bit genomskinlig plastförpackning.

Just nu arbetar jag på raketrälsarna med bestyckning och därefter är det i stort sett bara dekaler, kabinhuvdelarna och avgasrören kvar, följt av ett lager matt klarlack och nedsmutsning.

Senast om två helger så bör flygplanet vara helt färdigt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
4/19/20, 7:30 AM
#12

Nu återstår i princip bara dekaler, matt klarlack och nedsmutsning samt naturligtvis fläckvis förbättring av färg med mera.

Allt förutom den bakåtglidande kabinhuven är fastlimmat.

Raketerna är också klara.

Detta arbetet ska göras nästa och nästnästa helg. Nu tar jag en liten paus ifrån flygplanet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Nalle1976]
4/19/20, 10:05 AM
#13

Bra där, fint jobb med raketerna.

Annons:
[Ilmavoimat]
4/19/20, 10:57 AM
#14

Tack!

Lägger upp några bilder till ifrån helgens arbete på flygplanet.

Som sagt, nu tar jag en liten paus för att återgå till bygget om en vecka med fräscha och nya krafter.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
4/19/20, 11:09 AM
#15

Ser ju riktigt fin ut! Väl värt att sätta in i ett diorama med en massa servicepersonal runt kärran och varför inte ett fordon också…😀

[Ilmavoimat]
4/24/20, 4:33 PM
#16

Jag har funderat på just det, därav de tre dioramabaserna som så småningom ska göras. Måste bara välja ut tre flygplan som ska anpassas till dioramabasen.

Min "Tiffy" och Mustang är definitivt två av dem, frågan är vilken som blir den tredje.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
4/24/20, 9:14 PM
#17

Vet inte hur mycket dekalarbete som blir gjort i helgen, då det är kalas på schemat, så ikväll passade jag på att få lite grann gjort.

Serienumren på dekalarket var MP126 och RB281, så jag gjorde ett tappert försök att kombinera de båda till RB282 för att skapa en helt ny flygplansindivid.

På höger flygkroppshalva så togs platsen, där serienumret sprayas på i fabriken, upp av divisionsmärkningen 5V, så jag lyckades med hjälp av erfarenhet och fingerfärdighet med hobbykniven skära till dekalerna så att det ser ut som om 5V har målats på över serienumret.

Dekalerna med divisions- och flygplansindividmärkningen visade sig vara förvånandsvärt spröda, så på vänster flygkroppshalva gick V:et sönder. Kanske jag kan täcka över det med lite aluminumfärg för att imitera en granat som har snuddat mot flygkroppen?

Även nedskjutningsmarkeringarna är på plats, men dessvärre så var dekalen med pilotens tänkta namn på flygplanet - RITA - oerhört spröd och gick helt enkelt sönder. Får se om jag kommer att förse flygplanet med en personlig markering eller om de tyska korsen räcker?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
4/24/20, 10:16 PM
#18

Problem med dekaler som går sönder & spricker. Testa flytande dekalfilm. Fungerar väldigt bra!!! https://www.rebell.com/dekaler/dekalvatskor/micro-liquid-decal-film.html Finns en mängd olika fabrikat som säkert fungerar lika bra. Men den här använder jag.

[Nalle1976]
4/25/20, 1:12 AM
#19

Surt med dekalerna, har du ljummet vatten i dekalbadet? Om inte så testa det.

[Ilmavoimat]
4/30/20, 9:27 PM
#20

En förbättring, som jag har gjort, är att tillverka nya positionsljus av genomskinliga gjuttappar. Och resultatet, med hjälp ifrån ett annat forum, blev över förväntan.

Det högra positionsljuset behövdes göras om på nytt, då det lossnade när jag försökte slipa till det och polera upp ytan innan ett lager blank klarlack penslades på.

Nu hoppas jag få klart allt förutom nedsmutsning den här helgen. De fyra kvarstående dekalerna - de gula identifieringsfälten längst fram på vingkanten - är de svåraste dekalerna att få på plats, och här har jag bara en enda chans att få det rätt.

Så det blir mitt enda fokus under det fortsatta bygget den här långhelgen.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
5/2/20, 6:01 PM
#21

Då är min Rockphoon klar, och jag tänker inte lägga upp så mycket detaljbilder, då det redan finns bilder ifrån bygget att följa i den här tråden. Det enda som känns tråkigt med byggsatsen, vilket naturligtvis beror på att det är ett ensitsigt jaktbombflygplan, är att allt arbete med att få förarkabinen bra inte syns.

Till sist en bild in i cockpit…

Tack för alla som har följt mitt bygge. Jag hade nog kunnat lägga ner lite mer tid och energi på att smutsa ner flygplanet ytterligare, men någonstans måste man dra gränsen och säga att det är färdigt. Cirka 30 timmar räcker fullständigt.

Och det gör jag nu.

Chansen är stor att det faktiskt blir ett diorama runt det här flygplanet.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem

[Nalle1976]
5/2/20, 6:58 PM
#22

Det blev en snygg kärra Morgan, den ser brutal ut med sina raketer under vingarna.

Christos1974
5/2/20, 10:13 PM
#23

Det blev fint faktiskt. Diorama kommer oxå bli häftigt att följa

Decaius
5/2/20, 11:01 PM
#24

Fint bygge! Gillas!

[Hayabusa]
5/3/20, 11:34 AM
#25

👍

Det där med cockpit (detaljer som inte syns) är ett dilemma med många flygbyggsatser numera. Eduards Spitfire har en fantastiskt detaljerad cockpit, men det syns knappt något när modellen är färdigbyggd. Eller varför inte superdetaljerade hjulhus? Jättefint, men hur ofta kollar man där?

[Ilmavoimat]
5/3/20, 12:36 PM
#26

Det är just det…hur mycket möda är det lönt att lägga ner på en plastbyggsats, såvida jag inte sikta på att vinna SM i modellbygge och därefter tävla i Modellbygge-VM?

Jag bygger huvudsakligen för nöjes skull och för att pö om pö utöka mina modellbyggekunskaper och integrera dessa i nya projekt. Och på så sätt utvecklas som modellbyggare.

Kanske om tio år, när jag har passerat ett halvsekel i levnadsår, så siktar jag på den högre skolan, men det är då.

I min ungdom så byggde jag en Boeing B-17G i skala 1:48. Flygplanet blev 60 x 45 cm när det var färdigt. Och naturligtvis så målade och detaljerade jag hela interiören…och limmande därefter ihop flygkroppshälfterna så att knappt någonting av det syntes.

Och det är ungefär så jag känner inför det här projektet i efterhand. Jag har imiterat slitage på sidoroderpedalerna med mera och så syns ingenting av det…bara några detaljer så som de egentillverkade säkerhetsbältet.

Jag skulle rent teoretiskt kunna ta tag i min Tiffy igen och detaljera hjulhusen, men som du skriver, Hayabusa, vad är det för poäng med det? Det syns knappt i alla fall.

Det var i alla fall roligt att bygga flygplanet, jag har lärt mig mycket av det och det pryder nu sin plats i vitrinskåpet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
5/4/20, 8:36 AM
#27

Najs…😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: