Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2321 ggr
ubjs
10/29/19, 8:32 AM

Mariefred

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar om mitt bygge av Mariefred. Det som var gjort var nya köldelar och en del nya spant som jag sågade till i 4 mm plywood, en spillbit inköpt på Bauhaus om jag minns rätt. Köl och spant var också limmade när jag för några dagar sedan började om med modellen.

Började med att få dit förstärkningarna för spanten i mitten av båten. Hittade inga bra limklämmor utan skruvade istället fast  förstärkningarna i spanten.

Jag har även limmat dom två stora däcksdelarna i för och akter och på dom fäst två väggdelar som sedan dom långa väggdelarna ska passas mot.

Jag fick fasa av dom lite större ¨tabbarna¨  som sitter på tre av spanten och ska passa i dom längsgående väggdelarna. Viktigast måste vara att dom hamnar rätt i förhållande till däcken tänker jag.

Postar några bilder som förhoppningsvis gör det hela lite mer begripligt.

Annons:
ubjs
10/29/19, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Förstärkningarna.

ubjs
10/29/19, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är dom längsgående väggdelarna. Jag har passat in dom men ännu inte limmat dit dom. Jag tror jag ska limma på lite plywoodremsor under däcken så att jag får lite mer att limma mot.

GusLars
10/29/19, 11:07 AM
#3

Hej kul med en ny träbåts byggare, bra ide att limma dit lite extra remsor som stöd, lycka till med bygget blir säkert en fin ångbåt så småningom.
Lars

Lars

bommen99
10/29/19, 11:58 AM
#4

Håller med Lars, bra ide att limma lite extra under väggen för mer yta att limma mot. Bild 1 ser väldans bra ut, förstärkningar är ibland nödvändigt. Spanterna du byggt ser också bra ut.

Skruva fast är ju också en bra ide, men man må ha små skruv..😃 Själv brukar jag knacka in en tandpetare med lite lim på, men då måste spanten (eller vad den nu månde vara) vara lite grövre så att man kan borra hålet  ca 1,5 mm.🤓

Ditt bygge ser bra ut och fortsätt i den takten, lugn och betänksam med stort tålamod så blir Mariefred hur bra som helst👍. 

//håkan

kristian_ma
10/30/19, 8:02 AM
#5

Hej. Jag bygger också Mariefred, men som radiostyrd. Ser att det är samma byggsats från Nordic Boats..? En liten grej med denna är att sidan är rak i överkant, vilket ser lite fel ut jämfört med båten. För att få en jämn båge på överdäck från för tilll aktar tog jag bort 2 mm på mitten och sluttade av det. Sedan förstorade jag fönstren ca 1 mm nedåt på mitten och 1 mm uppåt i  ändarna… Lite pyssel, men jag ångrar inte att jag gjorde det.

ubjs
10/30/19, 9:47 AM
#6

Intressant, jag får fundera lite på den.

Är det svårt att få det bra om jag gör den modifieringen?

Annons:
ubjs
10/31/19, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är något galet med skalan på den här. Om jag mäter båten där den är som bredast så får jag 162 mm och den ska vara 607 cm i verkligheten, dvs skala 1/37,5 istället för 1/32. Mäter jag höjden på väggarna så kommer jag till samma resultat om jag antar att nedre fören är 200cm hög. Damen är 57 mm hög och i skala 1/32 182 cm. En lång tjej men normallängd på en man.

GusLars
10/31/19, 8:12 PM
#8

Vad får du för resultat om du tar båtens längd kontra originalets.
Lars

Lars

ubjs
10/31/19, 9:10 PM
#9

Då får jag 93 cm på modellen och ca 33 meter i verkligheten. Skala 1/35

kristian_ma
11/1/19, 8:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det är inte så svårt, men förstås måste man vara noggrann och  tänka efter. Jag har juäven gjort urtagen aningen större för att få plats med karmar av teaklister. Fönstren har jag fräst till av plexi.

Jag har också funderat angående skalan, eftersom det är svårt att få in Preiser-modeller i skala 32 på höjden.

ubjs
11/8/19, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Limmat dom längsgående plywoodbitarna med alla fönstren. Märker att jag inte fått skrovet helt rakt, jag får försöka kompensera så att det bara blir en mm fel men på flera ställen. Ska bli intressant att försöka få dit delarna i för och akter, provade att böja dom över vattenkokaren och det verkar funka.

ubjs
11/8/19, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har även börjat kanta in en del fönster. Även den tunna plywooden var ganska skev så jag stagar upp den med trälister där det behövs.

ubjs
11/8/19, 10:44 PM
#13

Jag har ju börjat limma lister runt fönstren men när jag kollar på bilder av Mariefred så stämmer dom inte alls. Såg det så annorlunda ut på Mariefred i leveransutförande?

Annons:
bommen99
11/9/19, 10:59 AM
#14

Om du menar den "riktiga" Mariefred så tycker jag att det inte spelar så stor roll med sådana små förändringar (förbättringar) som du gör. OK, vissa modellbyggare är väldigt noga att modellen skall vara exakt som originalet, men det rör enligt min mening en annan typ eller kategori av byggen.

Tycker att du gör ramar runt fönstren, det du har gjort ser ju väldigt bra ut och mer gediget ut liksom , men det finns förmodligen åsikter som säger ngn annat 😃

//håkan

CvonWow
11/18/19, 8:56 AM
#15

Är det någon som har Allt om Hobbys artikel om provbygget av Mariefred?

vänligen

Carl

CvonWow
11/18/19, 4:31 PM
#16

@Kristian

Hur har du fixa ornamenten ovan fönstren?

ubjs
8/16/21, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tog fram Mariefred igen och började limma balsa mellan spanten för att förhindra att bordläggningslisterna sviktar inåt. Den ska bara plankas en gång med lite drygt 1 mm tjocka lister.

ubjs
8/16/21, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Närbild.

Upp till toppen
Annons: