Flyg

1:72 Junkers Ju 87R-2 "Picchiatella"

2019-10-23 21:01 #0 av: Ilmavoimat

Detta är egentligen ett mellanprojekt medan jag försöker samla energi till att fortsätta mitt Boomerang-bygge i den större skalan 1:48. Bygget är nu inne på den tredje veckan och kamouflaget är i huvudsak färdigt, likaså flera andra detaljer.

Som det syns här så har jag bestämt mig för R-2-varianten. Bomben är inte den SC250-bomb, som egentligen ska användas i byggsatsen, utan en SC500 (den som egentligen inte skulle användas i byggsatsen enligt anvisningarna), vilket var den maximala bomblast som kunde bäras när fälltankarna var monterade under vingarna. De gula markeringarna, som gissningsvis indikerar en skarpladdad bomb, är därför säkert aningen för små, men de är åtminstone på plats.

Huvdelarna har jag målat för hand och på pilotens marksiktsperiskop har jag bytt ut de klara delarna ovan- och undertill mot andra än de ursprungliga, som följde med byggsatsen. När flygplanet sedan är ihopmonterat så kommer man knappast att lägga märke till skillnaden. Dessutom så vill jag att man ska kunna titta igenom den, då planen är att ha huvdelarna i öppet läge.

I skrivande stund är planen att detaljera besättningens arbetsplats lite bättre.

Det här bygget tänker jag inte stressa på på något sätt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2019-10-25 14:00 #1 av: Tunnan

Lovande start på det här bygget.

Anmäl
2019-10-25 16:36 #2 av: Nalle1976

Det här ska ju följas helt klart, jag gillar även boxarten. Vilken typ av färg använder du?

Anmäl
2019-10-25 17:06 #3 av: Ilmavoimat

Jag har fortfarande ingen airbrush och penselmålar Tamiyas akrylfärger. Innan använde jag Humbrol, men torktiden var jättelång. Med Tamiyas färger så är torktiden betydligt kortare och jag kan få mer gjort på kortare tid.

Däremot använder jag fortfarande Humbrols klarlackburkar, då dessa är betydligt bättre än Tamiyas, som gärna enligt min egna erfarenhet ger en mjölkaktig effekt efteråt.

Anmäl
2019-10-25 20:12 #4 av: Nalle1976

Okej, jag vill tipsa om Vallejo och deras färger om du målar med pensel för dom färgerna torkar snabbt, dvs riktigt snabbt. Att penselmåla med Tamiya ger inte modellen rättvisa, penseldragen syns och det blir en ojämn tjocklek av färg. Däremot att använda Tamiya i en airbrush är svårslaget då deras färg enligt mig är bland dom bästa på marknaden när det gäller att sprutmåla.

Anmäl
2019-10-26 06:18 #5 av: Ilmavoimat

Tackar för tipsen. Jag har faktiskt tänkt att gå igenom och rensa ut högen av färgburkar (jag har nog 150+ stycken i hobbyrummet), då flera har stått där ganska länge och inte är så bra längre. Tanken har funnits där att byta ut Tamiya-färgerna mot något annat, men än så länge har jag inte fått tummen ur att göra det.

Men på den här modellen så får det helt enkelt bli så, den är ändå två tredjedelar klar, återstår bara att limma ihop i stort sett.

Passformen på de här nya Airfix-byggsatserna är fantastisk!

Anmäl
2019-10-26 09:14 #6 av: Decaius

Även model masters akrylfärg är ganska trevliga att penselmåla.

Anmäl
2019-10-27 17:43 #7 av: Ilmavoimat

Nästa vecka lär bli kämpig då min kollega har ledigt och jag också måste utföra hans arbetsuppgifter. Blir det då någon energi över till min italienska Stuka så blir jag glad.

Men här är i alla fall helgens framsteg. De vita cirklarna är ämnade som bakgrund för de italienska flygvapenmarkeringarna.

Passformen hos de nya Airfix-byggsatserna är förvånansvärt bra! Jag får ta och värdera om erfarenheterna med de gamla dito för ca 20 år sedan.

De här stöttan råkade brytas av när jag skulle skära loss den, men tack vare plasticard så lyckades jag rädda situationen.

Här behöver jag nog spackla lite grann... I övrigt så har passformen varit helt perfekt.

Det här flygplanet blir nog ihopbyggt ganska fort. Nästa helg så är det nog dags för dekalerna.

Anmäl
2019-11-02 09:25 #8 av: Ilmavoimat

Allt förutom landningsstrålkastaren, de tre pitotrören och stavantennen är ihoplimmat och därefter återstår bara dekalerna samt ett lager klarlack. Jag har försökt att utnyttja tidiga mornar och det har verkat fungera med att få något gjort på min störtdykande italienare.

Från början var det tänkt att ha även akterskyttens huv öppen, men jag beslöt mig i sista sekunden för att ha den i stängt läge. Huvdelarna har jag målat för hand på både ut- och insidan och därefter har jag skrapat bort överflödig färg med en trätandpetare. Resultatet tycker åtminstone jag ser jättebra ut.

Oljekylaren framtill samt det gula identifikationsfältet framtill. Jag lyckades tack vare den, sett ovanifrån, raka oljekylaren få till en perfekt rak linje med maskeringstejpen.

SC500-bomben och de två fälltankarna på sammanlagt 600 liter är på plats. Även det vita stjärtbandet är påmålat, men måste fortfarande bättras på lite grann. Detta målade jag med en Valejo-burk, som finns hemma, och det var en enorm skillnad gentemot Tamiya-färgerna.

Tror ärligt talat att jag ska gå över till Valejo-färger istället för Tamiya när det gäller penselmålning.

Även sporrhjulet har jag slipat ner lite grann för att även simulera det tunga flygplanets inverkan på däcket där.

Det är mig veterligen aldrig bekräftat att italienarna använde sirenarna på landningsställen, men jag valde att inkludera dessa då det helt enkelt ser häftigare ut så.

Nu återstår bara lite finjustering av stjärtbandet samt dekalerna. Därefter är flygplanet äntligen färdigt.

Anmäl
2019-11-02 15:11 #9 av: Decaius

Det har du fått till fint tycker jag. Schysst detalj med de övermålade korsen.

Anmäl
2019-11-04 16:35 #10 av: Ilmavoimat

Helgens resultat: De italienska flygvapen- och förbandsmarkeringarna är på plats.

Nu återstår bara de obligatoriska märkningarna: "TAG EJ HÄR", "KLIV HÄR" osv.

De krigstida fascistiska vingmärkningarna kom ju utan det vita fältet, som egentligen ska vara med, vilket gjorde att jag var tvungen att måla på detta för hand. Slutresultatet ser jättebra ut, med tanke på förutsättningarna.

Dekalerna överlag var jättelätta att arbeta med och även mycket stabila, även när det råkade rivas sönder på ett ställe, vilket hände med den vänstra "209"-dekalen.

Innan det är dags för ett skyddande lager klarlack så måste jag också äntligen få tummen ur och snygga till det vita Medelhavsfront-bandet runt stjärten.

Det blir definitivt minst en till Airfix av modern tillverkning! Passformen är helt perfekt!

Jag funderar på att köpa deras Hawker Typhoon IB i samma skala.

Anmäl
2019-11-04 17:30 #11 av: wooderson

Riktigt snyggt jobb Morgan 👍på det

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2019-11-04 23:59 #12 av: Roca

Jättefint bygge!

Anmäl
2019-11-10 22:39 #13 av: Ilmavoimat

Pilljobbet med dekalerna är färdigt och nu återstår bara lite förbättringsmålning med en tunn detaljpensel. Nu ska jag också äntligen ta tag i det vita Medelhavs-frontbandet runt stjärten. Alla, utom en av dekalerna på antennstaven, kom plats och där denna saknas torrborstade jag helt enkelt röd färg för att simulera en dekal.

Egentligen så ska de vita dekalerna ovanför sporrhjulet sitta längre ner, men jag valde att sätta dessa lite högre så att de syns mot den gröna kamouflagefärgen.

Efter förbättringsmålningen ska jag också limma fast de allra sista detaljerna och försegla färgen och dekalerna med ett lager matt klarlack.

Förhoppningsvis är jag klar med den på fredag.

Anmäl
2019-11-11 15:54 #14 av: commander79

Varför inte vara mer noggrann överlag vad gäller byggandet? Maska sånt som kräver en skarp linje, spackla och slipa skarvar som inte hör hemma på färdig modell mm. Sådana åtgärder är ju en av grundbultarna för ett bra resultat..

/Andreas

Anmäl
2019-11-11 17:39 #15 av: Ilmavoimat

Det är just sånt som jag ska fixa till har jag tänkt. Efterarbetet får ta sin tid, det är ju mer än en månad kvar innan gruppbygget börjar, så varför stressa?

Just Medelhavsfront-bandet sitter på ett mycket dumt ställe, så det är extremt svårt att placera maskeringstejp just där. Det går också att göra för hand, men är då naturligtvis svårare. Men det går med en stadig hand och tålamod!

Dekalerna har varit lite grann svåra att få på plats, men de har i stort sett placerat precis där de ska vara. Jag har i största möjliga mån försökt vara trogen originalet här. I synnerhet de små textdekalerna har varit besvärliga att jobba med och få på plats.

En annan anledning till att jag inte är så noga med att spackla igen i just det här bygget är att den inte är avsedd för just tävlingar. Den ska stå i vitrinen, eventuellt ställas ut någon gång. Den är mest en generalrepetition inför gruppbygget, som mer än gärna får ta ett halvår eller så att få klar.

Att samtidigt dessutom byta ut färger mot ett annat fabrikat är också besvärligt. Tid är en lyxvara för mig, och som en följd av detta så har också målningsresultatet blivit lidande. Jag har helt enkelt inte haft några bättre färger att måla med och inte heller tiden att byta ut dem mot bättre alternativ.

Det här bygget blir därför helt enkelt så som det blir, varken mer eller mindre.

Till bygget av Hawker Typhoon så har jag t.o.m. införskaffat ett borrset, som bl.a. innehåller 0,3 mm-borr. Det ska med andra ord gå att borra hål i automatkanonernas mynningar!

Anmäl
2019-11-11 17:49 #16 av: commander79

Måla vitt där bandet ska vara och maska av själva fältet som ska vara vitt. Annars är det svårt som sagt... Spackla och göra klart den delen är iofs inget man gör efter målningsarbetet.. Det hör i allra högsta grad till underarbetet. Gäller att göra sakerna i rätt ordning om det ska bli vettigt i slutänden

/Andreas

Anmäl
2019-11-11 19:47 #17 av: JaGa

Hej Morgan,

Fin Stuka du fått ihop! Lite extra kul med ”udda” märkning också...😃
Den här tejpen: https://www.rebell.com/tools/maskering/maskeringstape-for-kurvor-2-mm.html är väldigt bra att använda till där formerna är lite svåra, eftersom tejpen är flexibel och inte så styv som vanlig tejp. Tror den skulle fungera utmärkt till att maskera det vita bandet på bakkroppen. Den finns i fler bredder också.

Mvh / Janne

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.