Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1586 ggr
bommen99
10/20/19, 9:02 AM

Livbåt 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Relativt detaljrik livbåt i  ljusare och mörkare trä, ser ganska bra ut

Annons:
bommen99
10/20/19, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Börjar med att sätta dit alla spanter enligt den onödigt plottriga ritningen. Rikligt med spanter, 35 st vilket också kan tyckas onödigt många (3 hade nog räckt 🤪)

bommen99
10/20/19, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

OK, påbörjat monteringen. Skall torrpassa alla spant innan de blir lim. Konstruktören har gjort en gedigen gig så att alla spanter kommer rätt. Behöver jag påpeka att gigen är onödigt överarbetad…. Det borde framgå att man INTE skall limma spanter och kölen mot gigen (då blir det mycket sågande och arbete med skalpell 😮)

Som synes finns ingen numrering på spanterna, man får gissa sig till vem som skall vara vart. Med lite list (nåja, sååå svårt var det nu inte)

bommen99
10/20/19, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ser ju ganska bra ut då alla spanter kommit på plats och gigen gör ju nytta då spanterna endast är limmade mot kölen (blir nog stadigare allteftersom 😴)

bommen99
10/20/19, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite durkar i ädelträ. Allt passar hitintills hyfsat, lite filande dock (vad skall man annars göra med alla olika filar man köpt 🥵)

Vikterna är blyvikter till fiske.

MarkusN
10/20/19, 1:04 PM
#5

Intressant! Ska bli kul att följa detta! Lite annorlunda pyssel än Titanic va?

bommen99
10/20/19, 1:18 PM
#6

Annorlunda än Titanic,, jodå men jäkligt små delar här också (fast inte 1000 tals). Förhoppningsvis tar denna inte 2 år att bygga i alla fall😃

/h

Annons:
Skalski
10/20/19, 1:33 PM
#7

Snyggt… tillhör livbåten en större byggsats eller är den ensam?🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

bommen99
10/20/19, 2:58 PM
#8

#7. Tankjo. Nja, den var mening att ersätta den "plastracer" som följde med den franska trålaren, men jag var helt bort i kepsen då jag best denna livbåt då den är på tok för stor. 😮

Nåväl, jag fortsätter att bygga på den då fransmannen måste vila (färgen torka ordentligt), så vi får se hur långt jag hinner.  Även om det är lite pillrigt så är den ganska kul att bygga

//h

Skalski
10/20/19, 4:23 PM
#9

Ser ut som en trevlig byggsats… tillverkare?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

GusLars
10/20/19, 7:58 PM
#10

Vilken trevlig livbåt du bygger nu, en sådan i 1:50 skulle jag vilja ha till Ymer
Lars

Lars

bommen99
10/21/19, 11:37 AM
#11

Lars, hittade dessa livbåtar skala 1:100. Enkla/simpla kanske men priset därefter. Fri frakt gäller nog för Asien-bor

Hoppas länken fungerar

https://www.aliexpress.com/item/32583225267.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6e744040BY55N8&algo_pvid=3f63686b-998e-4d45-b07c-efa602747968&algo_expid=3f63686b-

GusLars
10/21/19, 7:18 PM
#13

Tack för tipset länken funkade, men dessa är dubbelt så små, så det inget för mig
Lars

Lars

Annons:
bommen99
10/22/19, 5:44 AM
#14

OK Lars. Det är ett gissel för mig detta med storlek kontra skala. Skalan är kanske  mindre viktig i första hand, man bör nog kolla storleken först.

Det fanns ju mängder med mindre båtar där, ingen som stämde?

h

bommen99
10/22/19, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jaha, nu får man skämmas (igen).. Jag har ju alltid menat att det är väldans viktigt att läsa byggbeskrivningen både en och tre ggr minst.

Jag har ju klagat lite på att det var svårt att hitta vart de olika delarna satt på sjoken. Enkelt, om jag kollat hela byggbeskrivningen som består av tre sidor. Jodå, väldigt tidsödande att läsa/titta på ALLA bilder/beskrivningar, om än lite smått men fullt läsbart 😃

GusLars
10/22/19, 2:38 PM
#16

Jo jag kollade alla fanns några i 1:48 men ingen som stämmer in på de jag behöver får väl fixa dessa själv så småningom.
Nu är jag bättre i ryggen har börjat limma dit lite plankor igen, men så tog listerna slut, har beställt nya får dessa troligen i slutet av veckan, då borde jag vara helt ok i ryggen hoppas jag.
Ja det här med att läsa på ordentligt innan man börjar har jag också varit med om, så blir allting lättare att fixa. 
Lars

Lars

bommen99
11/10/19, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Efter ett oplanerat uppehåll har jag kommit en liten bit framåt. Plankningen är klar men mycket grovt slipad (raspad).

Dom 4 ljusa "glugarna" är mening att funka som plats för åror. Det blir inte så utan lite mässing, lödpenna samt en o annan svordom så blir det gamla hederliga årklykor.

/h

bommen99
11/10/19, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bild akterifrån. Plankningen var ganska simpel med färdiga plankor som såg ut som hockeyklubbor. Nu slarvade jag (återigen) med att läsa ritningen så plankningen blev lite fel upptäckte jag. 😟

Men, nu är det så att jag funderar på dubbel plankning, vilket jag inte gjort tidigare. Om man nu undantar en gång kring 60-talet då jag och "Krille" skulle gå på fotboll men hade inga pengar, så vi plankade in båda två och det kan man ju säga var en dubbelplankning 😂

bommen99
11/10/19, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sista bilden för denna gång. "Inredningen" klar, skall bara putsas upp.

Jag har sparkat 2 st roddare så det blir bara 3 par åror i stället för 4 par (det skall ju inte åkas vattenskidor efter ekan…)

Jag har lite trätunnor o annat skrot som kanske hamnar i mitten av båten, vi får se

//håkan

GusLars
11/10/19, 3:07 PM
#20

Riktigt fint bygge med livbåten
Lars

Lars

Annons:
mike gbg
11/10/19, 4:57 PM
#21

Snyggt gjort med livbåten

bommen99
11/11/19, 12:04 AM
#22

Tack grabbar. Själv är jag inte riktigt nöjd. Tycker bl.a. att plankorna till bordläggningen inte var så snygga, lite för grova på ngt sätt. Men nu får jag ju prova dubbel plankning, skall bli päronträ och ny akterspegel i ngn ädelträaktigt. Kölen får också ett lyft, den skall höjas ca 1-2 mm.

Men om man nu gör exakt som ritningen så blir det en ganska fin båt 😃

//h

flyingdragon
11/11/19, 12:26 AM
#23

Jag tycker det blir kalasfint. Vackert. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

bommen99
11/23/19, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Liten uppdatering.

Har börjat med det andra laget av bordläggningen. Jag trodde att det första lagret skulle innebära att ytan blev jämn och fin, men icke. Det blev till att spackla.

Några varv har det i alla fall blivit. Man kan nog säga att detta är ett onödigt arbete. Jag hade ju tänkt lägga andra varvet med päronträ, men det blev inte så bra som det var tänkt. Tog således bort två varv och slipade ner resterna och det var då jag upptäckte att det behövdes spacklas.

Nåväl, nu är det plankor av någon teakvariant, väldans likt det första varvet. Därav att mitt jobb verkar tämligen onödigt, men men, har lärt mig något nytt i alla fall.

bommen99
11/23/19, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har har någonstans nämnt att plankorna till bordläggningen så ut som "hockey-klubbor". Bilden på en av de överblivna plankorna har faktiskt den minsta "hooken" (term inom hockeyn tror jag) av alla plankor.

Om jag nu hade följt ritningen och förstått innehållet så har det nog blivit ett ganska bra resultat, i alla fall acceptabelt. De som inte gillar bordläggning borde pröva denna lilla båt. Bordläggningen är väldigt enkel och brädorna passar bra, vissa får man kapa bort några mm på men det är ju enkelt. Att det är 35 spanter beror nog på att plankorna är relativt tunna, men i detta fall helt ok.

//h

bommen99
11/23/19, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Denna bild kanske borde ligga i "nytt i verktygslådan" men då prylarna mest lämpar sig för träbåtsbyggare så hamnar den här.🤓

Det saknas lite gummi som skall ligga på träbitarna. Kan meddela att det funkar ganska bra att klämma fast träplankorna då man gör en dubbel bordläggning då man ju helst inte skall nåla o göra hål i plankorna. Med lite gummi på ytorna gör att man inte behöver klämma åt så hårt.

Möjligen blir det en vidareutveckling av verktyg för bordläggning, men bara möjligen..😃

GusLars
11/23/19, 12:34 PM
#27

Livbåten blir nog bra i slutänden när du är färdig med andra varvet, fiffigt med svets klämmorna-
Lars

Lars

Annons:
bommen99
12/5/19, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Slutklämmen då. Nåja, det är några smådetaljer som kvarstår, t.ex. år-klykor (årorna nästan klara) samt en o annan pytte-detalj som ev inte kommer på plats 😇

Ingen större vits att dubbelplanka enligt min uppfattning. Bättre att göra en bra och väl genomtänkt första plankning, men som jag skrev. det är min uppfattning.

Andra lagret plankor är lite ädelträ som jag klyvt  ner från 5 mm till 4 och ibland 3 mm. Dessutom kommer dessa plankor från lite olika sorteringar, därav lite skiftningar i färg o mönster.

Likaså relings-toppen som är klyvt från 4 till 3 mm samt en bit ädelträ i mitten, annars hade jag behövt klyva på 3 1/2 mm plus att jag tänkte att det ju kunde se lite tjusigt ut med en 1 mm ädelträ-bit i mitten……

Nåväl, 3 st bilder kommer här på rad, tveksamt om de blir några mer. Denna båt kom till då den franska trålaren behövde lite mer material, och den i sin tut kom till då en annan fiskeskuta väntade på däcksplankor. Således, nu får jag ta mig f..n börja komma ikapp 😃

bommen99
12/5/19, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

nästa

bommen99
12/5/19, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

å sista

Kan meddela att det är väldans trikkigt att kunna svänga en  1 x 3 mm planka som jag gjort (på platten alltså). Man behöver helst 4 händer och 10 fingrar på vardera hand

GusLars
12/5/19, 1:52 PM
#31

Så härligt läcker den blivet, kanon slutresultat 👍
Lars

Lars

bommen99
12/5/19, 2:12 PM
#32

Tack Lars 👋

//h

wooderson
12/6/19, 8:09 PM
#33

Riktigt snygg liten båt, det har du gjort bra

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
12/7/19, 12:40 AM
#34

Tack wooderson. Jo, den blev ju fin till sist. Ett bra nybörjarobjekt , bara man läser och följer ritningarna 😃

Annons:
flyingdragon
12/11/19, 12:57 AM
#35

Sagolikt vacker båt, fantastiskt bygge. 👍👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
12/11/19, 1:07 AM
#36

Ja jösses! Har inte sett denna tidigare, mästarklass helt klart! Riktigt fin! /Erik

bommen99
12/11/19, 3:25 AM
#37

Tackar ödmjukt för dessa ord, värmer verkligen . Kan behövas då vi i Thailand har haft en riktigt köldknäpp, mellan 21 - 23 grader på mornarna med hårda vindar.

Jag har ju ändrat mycket från original och kul att det uppskattas

//håkan

Rone
12/11/19, 9:30 PM
#38

Mycket fint bygge! När jag blir stor ska jag också försöka bygga såna fina träbåtar:)

Banjoman
12/14/19, 10:58 PM
#39

Verkligen mycket snyggt på alla sätt och vis (än om jag får tillstå att jag nog om inte annat av symmetriska skäl något lite saknar den saknade toften) med ty åtföljande tumme i vädret! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/15/19, 12:49 PM
#40

Tack Mattias, nu har jag totalt glömt vad "toften" är. 

Efter att den franska båten är helt klar så skall jag snida till år-klykor och även snida till de medföljande årorna som inte var runda utan kantiga (typ rektangulära). De skall nog bli lite rundade..

//håkan

Upp till toppen
Annons: