Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3118 ggr
Zoogin86
2019-10-05 19:24

Mask vid målning med sprayfärg

Har köpt sprayfärg för att testa måla diecast- bilar med. Målat med akryl innan. Står att mask med filter A/P2 bör användas. Jag har letat men hittar inget sådant, P2 har jag sett, men vad menas med A/P2?

Någon som kan hjälpa mig och förklara vad jag bör ha för andningsmask?

OBS: Det står "vid otillräcklig ventilation använd andningsskydd med filter A/P2" Kanske innebär att man kan skippa skydd om man målar på balkongen?

Annons:
wooderson
2019-10-05 20:28
#1

Ingen aning om det där med mask, men spontant hade jag sagt att balkongen funkar nog bra

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
2019-10-06 15:27
#2

A= Gasfilter

P= Partikelfilter

Så en kombination är nog vad som menas

http://www.andningsskydd.nu/content/olika-typer-av-filter

Banjoman
2019-10-07 07:50
#3

Jo, det låter troligt att de menar såväl gas- (A) som partikelfilter (P). Jag använder en SR 100 halvmask från Sundström, med vilken jag är mycket nöjd. Den är inte bara lätt att ta på och bekväm att bära, men tillåter en att vid behova skapa kombinationsfilter genom att knäppa fast ett gasfilter på partikelfiltret.

OBS! Om du skaffar gasfilter, tänk på att de flesta sådana måste förvaras i någon form av lufttät behållare -- annars fortsätter de att "filtrera" omgivningluften, och tar slut där de ligger på hyllan. Jag brukar för min del stoppa gasfiltret i en plastpåse som jag försluter med en klämma. Partikelfiltren, däremot, kan man låta sitta monterade i masken, och använda till dess de börjar bli igensatta (vilket man märker på att det blir påtagligt tyngre att andas genom masken).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Zoogin86
2019-10-07 09:37
#4

Tack för alla svar! Tänkte lägga en beställning här https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Halvmask-Sundstrom-SR-100-Premium-Pack-M-L-sv-0  på masken som Banjoman tipsade om.

Någon som beställt där och vet att det fungerar bra med leverans osv?

Banjoman
2019-10-07 10:54
#5

Väl bekomme!

Jag har inga egna erfarenheter av just den återförsäljaren, men ville bara tillfoga anmärkningen att masken i fråga finns i tre storlekar (S/M, M/L respektive L/XL), och att det alltså kan vara en god idé att läsa igenom Sundströms storleksguide innan man slår till. Själv kör jag alltså med mellanstorleken, M/L, och tycker nog också att jag har ett nylle av genomsnittlig storlek … 😇

Häromåret lade jag förresten upp en bild här på forumet som visar mina partikelfilter efter ett par veckors ganska intensivt airbrush-målande … 😮

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2019-10-07 12:48
#6

Då jag lackerade bilar/MC o allt annat tok, så var det Sundströms halvmask som gällde.

Jag vill dock varna för att använda sådan (eller liknande) skyddsmask om man målar på balkongen, det är då  oroliga grannar vaknar till liv 😉

Annons:
Christos1974
2021-06-07 13:31
#7

#6: 🤣🤣🤣🤣🤣

Upp till toppen
Annons: