Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1777 ggr
ubjs
2019-09-21 10:10

Bygga om större byggsats

Om jag bygger tex Billing boats Danmark och sedan vill bygga den på nytt efter några år eftersom jag kanske har blivit bättre på båtbygge då. Hur mycket kan man återanvända om man river en båt och hur mycket kan det nya materialet kosta. Jag tänker att det i första hand borde vara själva skrovet, köl, spant, bord och däcksläggning som behöver ersättas. Ny riggtråd behövs antagligen också men jag tänker att en stor del av det övriga materialet borde gå att återanvända? Kostnaden för nytt material borde då hamna runt tusenlappen? Tänker att om detta stämmer så känns det inte lika riskabelt att ge sig in på ett stort bygge. Det vore lite tråkigt att helt förstöra en fin byggsats om man inte kan bygga om den.

Annons:
bommen99
2019-09-21 13:15
#1

Visst går det att återanvända ganska mycket material, är man försiktig och har stort tålamod så kan man få lös rätt så mycket. Har du inte tänkt på renovering, att göra om delar som inte blev så bra. Jag tror att det är enklare att få ett lyckat resultat med renovering än att riva och bygga om.

Hur du nu än väljer att göra, så lycka till 👍

//h

MarkusN
2019-09-23 11:37
#2

Jag håller med i Banjomans bedömning, men det är annars ganska svårt att ge någon saklig, gångbar respons. Handlar nog mycket också om hur man är som person, byggstil och hur man behandlar byggmaterial. 

För mig skulle det nog inte fungera alls att "riva", varken i motivation eller i mängden användbar återvunnen material :-) Samtidigt så finns det så väldigt många fina renoveringar där ute på nätet som visar hur bra det kan bli. 

Det nuftiga svaret får nog bli att det vet du inte förrän du har prövat! 👍

bommen99
2019-09-23 12:59
#3

#2. Hej Markus. Vet inte vad Banjoman har för åsikt kring detta, men det var ju inte han som svarade ubjs i #1. Det var ju bommen99 😃

//håkan

Banjoman
2019-09-23 13:23
#4

#2 & #3 Skulle just till att säga detsamma som bommen99, dvs. att det var hans kommentar du kommenterade, MarkusN … 😇

Det betyder dock inte att åsikter i ämnet saknas å min sida; bara att jag ännu inte hunnit torgföra dem. Men si: bättring gives (se nedan)!

Kort uttryckt: nästan allt är möjligt om man bara vill tillräckligt mycket!

Med detta sagt skulle jag dock inte rekommendera ett sådant upplägg som medvetet vald strategi. Dels därför att det kan locka till slarv eller andra former av standardsänkning under det egentliga bygget ("det gör inget -- jag skall ju ändå bygga om och bättre längre fram"), men framförallt därför att man, även om man längre fram blivit en skickligare byggare, ökar risken för ett otillfredsställande slutresultat genom att höja svårighetsgraden från "vanligt" byggsatsbygge till nå'n sorts mellanting mellan renovering och scratchbygge.

För egen del skulle jag föredra att antingen ta chansen, och omedelbart ge mig på att bygga det objekt jag längtar efter mest, även om det ter sig riskabelt, och sedan acceptera resultatet sådant det blir och gå vidare till nya byggen, eller i stället ta det kallt, och gradvis öka på min skicklighet via väl valda projekt som ett eller ett par snäpp i taget höjer ribban, till dess jag upplever min kompetens vara i nivå med drömbygget.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2019-09-23 14:39
#5

Jo, det lutar åt att Danmark får vila något år i sin låda. Jag kan försöka och koncentrera mig på Vega-byggsatsen och min kopia i 1/45 av densamma. Kommer börja med kopian eftersom den ska bli helvit i skrovet. Då får jag ju lite svar på min fråga, hur det funkar att bygga med egentillverkade trädelar.

Det är säkert så att det skulle krävas någon mycket speciell anledning för att bygga en så stor byggsats som Danmark två gånger. Blir bättre att vänta tills man känner sig redo och har övat på något mindre. Det kliar ju alltid i fingrarna när man köpt något nytt. :)

Banjoman
2019-09-23 15:12
#6

#6 Du har min fulla förståelse -- jag vill också alltid omedelbart börja leka med nya leksaker, men har med åren blivit något bättre på att lägga band på mig själv, vilket jag ännu aldrig ångrat heller … 🤪🤓

Lycka till, således, med de närmast förestående byggena, och mycket nöje med Danmark när den dagen väl kommer … 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
MarkusN
2019-09-23 17:27
#7

#3 och #4 Hoppsan! Det började i alla fall med ett "b"😃

Upp till toppen
Annons: