Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2306 ggr
LYW
2019-07-30 12:47

RC styrd Ubåt

Hej!

Jag har byggt en RC styrd modell, i ungefärlig skala 1:60 av svenska ubåten Gripen. Jag hade ingen annan information än en bra bild och den kunskap jag fick när jag gjorde lumpen på just Gripen 1961. Naturligt nog så har jag stött på många problem på vägen. Det största var att få den helt tät.

Nu vill jag fortsätta med en ny ubåt, gärna svensk av senare årgång, men vet inte var jag hittar underlag som, byggsats, ritningar, mm. Ubåten får gärna bli runt 1 m lång.

Tacksam för info och tips.

/Ingemar

Annons:
jale
2019-07-30 15:22
#1

Så roligt att någon mer sysslar med r/c u båtar. Har du någon bild på din modell ?

Byggsatser i Sverige finns mig veterligen inte alls nu längre …. finns i Tyskland, England och USA. Ritningar ? - kanske sjöhistoriska kan hjälpa till ?

jale
2019-07-30 17:27
#2

Jag kan också tipsa dig om ett annat forum - det på Facebook som heter "Vi som gillar modellbåtar" … är ett ganska aktivt forum och där finns det flera som sysslar med r/c u båt …

MarkusN
2019-07-31 16:13
#3

Hej Ingemar!
Jag hade ett minne av att ha sett en RC-modell någonstans på nätet. Det bruakr ju vara hopplsöt att hitta igen, men denna gång gick det lätt. Linköpings modellbåtklubb (http://www.lmbk.com/) har en medlem som heter Lennart Andersson och han har byggt HMS Näcken i skala 1:50 (http://lmbk.com/nacken/index.html#N%C3%84). Eftersom Lennart är angiven som klubbens sekreterare, så det borde inte var så svårt att söka kontakt och kanske få lite vägledning och hjälp, om Näcken kan vara ett intressant projekt för dig. 

Byggsatser tror jag inte existerar, men, så sent som i går i Facebookgruppen "Modellbygge" så visar en medlem att han påbörjat en 3D-utskrift av HMS Gotland i 1:48, vilket blir en rejäl pjäs! Men han betonar också att det hela än så länge är på försöksstadiet och det är fullt möjligt att det stannar vid "för personligt bruk". Däremot borde ju även han ha haft tillgång till bra ritningar, tänker jag.

MarkusN
2019-08-01 13:05
#4

Jag ljög visst! 😃 Nu dök denna länk upp i samma facebbokgrupp; https://otwdesigns.com/swedish-naken/?fbclid=IwAR0TsGWxvTqA-Pst8Pbp6XH5x2tV-Z8zIGglRD6IluTZCTE4CK7FBuq2pVw 

Byggsats, HMS Näcken i skala 1/30!

jale
2019-08-01 18:24
#5

Hej Markus N !

…fast länken visar inte på HMS Näcken utan på HMS Neptun …. nu så är det ju lite samma variant men, rätt ska vara rätt, … i a f  en häftig u-båt och Neptun kan man ju se  på Karlskrona Marinmuseum där hon nu ligger … väl värt ett besök !

F.ö. vilken FB grupp är det som heter "Modellbygge" ? … sökte men hittade inget specifikt marint … däremot så finns en aktiv FB grupp som eter "Vi som gillar modellbåtar" … där har jag visat min U 25 bl.a.  … men det är nog inte den gruppen du menar ??

MarkusN
2019-08-01 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej, nej gruppen "Modellbygge" heter inte mer än så, och den är inte specifikt marin heller, utan där håller även pansar/flyg/bil etc till, så det bli ren hel del plast i den gruppen :-) Så här ser gruppens "startsida" ut om det kan vara en hjälp?

Annons:
Upp till toppen
Annons: