Annons:
Etikettallmänt
Läst 725 ggr
[Ilmavoimat]
2019-07-27 07:52

Letar febrilt efter 1:72-byggsats P-47C Razorback

Min hylla i vitrinen med renodlade jaktflygplan i skalan 1:72 är nu full och ovanför den har jag planerat en hylla med markattackflygplan i samma skal, som generellt är större, vilket gör att det inte får plats lika många som på "Jakthyllan".

Ett flygplan som jag absolut måste ha med är en P-47C "Razorback" lastad med massor av bomber och raketer, men sådana byggsatser är jättesvåra att hitta.

Nu är det ingen jättepanik. Jag har först en Ju 87 Stuka och en Fw 189 "Fliegendes Auge" att bygga (det senare var faktiskt också ett lätt markattackflygplan, vilket många inte känner till).

Vet någon här var man får tag i en markattack-P-47C?

I allra yttersta nödfall så går det med också bra med en "Bubbletop", men jag tycker ändå att en "Razorback" ser flera snäpp brutalare ut, särskilt fullastad med bomber och raketer.

Om inte annat så får jag väl nöja mig med en Hawker Typhoon…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
JaGa
2019-07-27 08:12
#1

Alternativet kanske kan vara att skaffa en P-47D och bygga om till en P-47C som man gjort i den här artikeln från IPMS Stockholm: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2003/06/stuff_eng_thompson_p47c.htm Lycka till med projektet! Mvh / Janne

Tunnan
2019-07-27 09:25
#2

Om du ska bygga en P-47C så är Tamiyas 1/72a att föredra. Academys är bra så men stämmer inte i ryggåsen.

commander79
2019-07-27 09:43
#3

P-47 är ju iofs heller inget markattackplan. Det är ett rent jaktflygplan från början som kunde beväpnas för attackuppdrag

flyingdragon
2019-07-27 20:24
#4

Jag blev lite nyfiken, varför just en P-47C? 🤔
Det var mängder med P-47D kärror som flög attackuppdrag, både razorback och bubbeltop.
Kan precis som Tunnan verkligen rekommendera Tamiya, den är jäkligt fin.  🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Ilmavoimat]
2019-07-30 19:21
#5

Vad exakt är det för Tamiya P-47C-byggsats? Tänkte kolla vad den innehåller för delar.

Hittade också den dåligt utformade Academy-byggsats, som nämndes här i den här tråden. Academy skulle jag heller aldrig någonsin köpa igen pga. de urusla dekalerna.

C- eller D-Thunderbolt spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att det just är en Razorback.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

flyingdragon
2019-07-30 20:07
#6

Tamiyas P-47 D finns som både Razorback och Bubbeltop. Modellen som är Razorback har artnummer: 60769.
Det finns (nästan) hur mycket dekaler och tillbehör som helst att köpa till om man vill. Dessutom är den som sagt väldigt, väldigt fin. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
flyingdragon
2019-07-30 20:13
#7

Tog fram min Razorback från Tamiya och tittade lite i den. Den är ganska väl utrustad, innehåller bomber, tror det är 250kg. Det finns även raketer, 2x3-pack och dessutom följer det med två fälltankar. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

flyingdragon
2019-07-30 20:43
#9

#8 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Ilmavoimat]
2019-07-31 20:19
#10

Men det gillar jag! Stort bamsigt flygplan tungt lastat med både bomber och rakettuber!

Tackar för all hjälp, den kommer utan tvekan att inhandlas.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

flyingdragon
2019-07-31 22:17
#11

#10 Lycka till. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: