Annons:
Etikettdiorama
Läst 1096 ggr
Joppo
2019-07-20 17:29

Potatisgrisen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Här kommer några bilder på mitt senaste projekt. Jag har inte bestämt något definitivt namn på ännu, så för närvarande kallar jag det temporärt för "Potatisgrisen".

Dioramat utspelar sig på den svenska landsbygden i Östergötland i slutet av 30-talet. Anledningen till valet av plats och tid är att min morfar växte där och då samt att han ägt en Citroën Traction Avant.

Händelsen som jag valt att illustrera är när länsman kommer på besök till en sliten bilverkstad ute på vischan. Anledningen till besöket är att det ryktas att det säljs hembränt därifrån, vilket självklart var något som inte sågs på med blida ögon mitt under motbokens tid.

Verkstadsägarens son tycker dock inte om att länsman kommer och tjafsar med hans far så han och hans kompis bestämmer sig för att göra ett hyss, nämligen att måla en gris på sidan av den blanksvarta bilen. Polis, polis, potatisgris!

Annons:
Dioramabyggare
2019-07-20 17:39
#1

#0: jag som först trodde att du tänkte göra ett diorama som föreställer denna (en rondellutsmyckning (nåja; skönheten kan ju diskuteras…) i Mjölby i Östergötland), med tanke på "arbetsnamnet" för ditt projekt ☺️):

https://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/maktig-king-edward-invigd-5823050.aspx

Joppo
2019-07-20 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

De två rackarungarna i färd med att "pimpa" polisbilen. Jag har inte helt bestämt mig ännu om de ska använda för eller helt enkelt rita i dammet på sidan av bilen. Jag lutar dock åt det senare tillvägagångssättet, då det antagligen inte är lika riskabelt att bli påkommen med. Nånting säger mig att man skulle få sig en rejäl avhyvling om man kluddade med målarfärg på länsmans fina bil under denna tid 😃

Jag har inte lyckats hitta någon bild som styrker att polisen använde just denna bil i tjänsten i Östergötland, men jag har läst att den använts som polisbil på andra håll i Sverige. Hursomhelst så passar den rent tidsmässigt* samt har ägts av min morfar, vilket gjort att jag tagit mig den konstnärliga friheten att använda den.

* Tillverkningen satte igång 1934.

Joppo
2019-07-20 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Haha! Nä, nån gigantisk potatis blir det inte. Men det är ju en rolig idé! 

Dioramat ur en annan vinkel.

Joppo
2019-07-20 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den lätt berusade verkstadsägaren försöker hålla masken.

Joppo
2019-07-20 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Basen till huset har jag gjort i tjock plasticard. Denna bas skall sedan kläs i tegel och faluröda plankor. Tanken är att huset har några år på nacken och således är i relativt risigt skick.

Joppo
2019-07-20 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Innan jag satte igång med bygget gjorde jag denna skissfasad för att "känna" på proportioner och liknande. Utöver dom pryttlar som är utritade kommer jag även göra någon slags skylt som talar om att det är en bilverkstad samt sätta upp en massa sköna tidsenliga emaljskyltar.

Annons:
Joppo
2019-07-20 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bilen är framtagen av Tamiya och håller sedvanlig kvalitet. Lyktornas placering är inspirerade av polisbilen "Svarta Maja", som framfördes på Östermalms gator i slutet av trettiotalet.

Joppo
2019-07-20 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Från vänster: Länsman, Verkstadsägarens yngre bror Gottfrid, Rackarunge 1 August, Rackarunge 2 Gösta(verkstadsägarens son) samt Verkstadsägaren Assar.

Gubbarna 1-4 är mer eller mindre konvertade från färdiga figurer. Assar jag har jag skulpterat själv ovanpå en nedslipad Masterboxkropp.

Joppo
2019-07-20 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Diverse tillbehör till scenen. Hundkojan gjorde jag för länge sedan, men den var redan då tänkt att hamna i detta dio. Skorstenen kommer att målar i klassiskt brandrött tegel samt antagligen få en plåthuv på toppen. Bensinpumpen kommer från Model Viktoria och kommer att prydas med en "Standard"-logga.

Det var allt för denna gång!

Dioramabyggare
2019-07-20 18:37
#10

Det ser jättebra ut redan nu, tycker jag.

#3, #9:  Hundkojan och i synnerhet hundens vattenskål "lyfter" verkligen projektet!

m-guttor
2019-07-20 20:17
#11

Mycket spännande ! Roligt att se bilder från processen bakom byggandet!

Decaius
2019-07-20 20:53
#12

Det ser riktigt lovande ut Jesper! Visst är detta en idé du burit på rätt länge? Men ingick det inte nåt övernaturligt inslag? Eller blandar jag ihop det?

flyingdragon
2019-07-21 00:34
#13

Kul bygge, ser mycket lovande ut. Extra kul med tanke på att man är östgöte. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
bommen99
2019-07-21 02:59
#14

Jag håller med alla ovanstående, verkligen ett intressant bygge som definitivt visar att det inte behövs något krigstema för att bygga ett intressant diorama. Detta kommer att bli bra och jag kommer absolut att följa denna tråd 👍

//håkan

wooderson
2019-07-23 12:42
#15

Mycket lovande, det här vill vi se mer av

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

mike gbg
2019-07-23 15:40
#16

roligt senario 😉

IKV91
2019-07-23 17:11
#17

Härlig idé!

DIOWORK
2019-07-23 20:29
#18

Riktigt, riktigt coolt! Kul att få följa detta fina bygge! /Erik

stickanw
2019-07-24 12:44
#19

Vad kul med något som inte är kanoner och ärtsoppa.

mibster
2019-07-27 00:16
#20

Gillart..  Blir ett diorama som sticker ut!

Mvh Micke

Annons:
JaGa
2019-07-27 11:42
#21

Underbart & uppfriskande bygge som följs med stor glädje…👍…

Upp till toppen
Annons: