Annons:
Etikettallmänt
Läst 1190 ggr
AntonG
2019-07-19 23:10

Tv om modellbygge?

Hej, Ursäkta min okunskap men jag är tv-producent och undrar om jag gör en internationell dokumentär om modellbygge - är det för er initierade modellbyggare helt ointressant att blanda olika typer av modellbygge? Alltså att i en och samma dokumentär följa modellbyggare som bygger plan, tåg, båtar, bilar? I olika material. Är ni som är initierade inom modellbygge strikt intresserade av enbart ”er sort av modellbygge”? Att en ”tågbyggare” inte egentligen bryr sig om en ”bilbyggare” osv? Tacksam för feedback! Allt gott Anton G

Annons:
denstore
2019-07-20 00:17
#1

Jag skulle nog vilja säga att det handlar mer om skillnader i material, och hur modellen presenteras. Folk som bygger trämodeller brukar ha andra erfarenheter och mål än de som bygger i plast. Likadant så är det ganska stor skillnad på de som bygger diorama, och de som bygger enskilda objekt. Gemensamt är väl att de flesta modellbyggare man träffar är trevliga. 😀

Joppo
2019-07-20 00:26
#2

För min del får det gärna vara blandat. Så länge det är skickliga/intressanta personer och fina alster finns det absolut ett tittarvärde även om alstren som sådana inte tillhör mina egna intresseområden. Ett tips gällande de områden som du listade är att även inkludera dioraman, dvs mindre landskap som illustrerar en händelse. Skickligt utförda dioramor är oftast mer fascinerande att titta på än enskilda modeller i mitt tycke, då de liksom sporrar fantasin med en intressant bakomliggande historia eller humoristisk tvist. Om du vill ha lite inspiration kan du exempelvis googla på Per Olav Lund eller Jean-Bernard André. Kul initiativ!

[Hayabusa]
2019-07-20 08:22
#3

Väldigt många är nischade men en viss överlappning uppstår då & då. Men med tanke på hur sällsynta dylika TV-program är så tror jag att "alla" modellbyggare skulle bänka sig. Även om det helt strikt inte är deras "cup of the".

Proosen
2019-07-20 08:51
#4

Det som jag tror mest skapar ett intresse över gränserna är de olika teknikerna som används vid byggandet och främst då hur man målar och vädrar/patinerar. För egen del är det som ligger utanför den egna sfären det som utvecklar mig i större utsträckning. För att hitta internationellt konkurrenskraftiga byggare behöver du inte ens lämna landet, det finns ruggigt bra utövare i Sverige. /Niclas

Martin85
2019-08-01 21:58
#5

Alla former av modellbygge är av intresse för mig även om jag själv bara håller på med vissa.

Upp till toppen
Annons: