Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2120 ggr
Ghostflyer
7/13/19, 2:29 PM

klar lack eller matt lack efter vädring ?

Hej!

Nu har jag ett nytt dilemma :D Jag har klarlackat med X-22 över färdig målat plan och dekaler. Nu tänker jag vädra planet med tamiyas svarta panelline (vattenlöslig?) och göra lite "repor" med X-11 (chrome silver) eller XF-16 (flat alu). Vilken ser bäst ut tror ni ? X-11 eller XF-16 ?

Förutom detta tänker jag också ge mig i kast med oljefärger för att se hur det går

MEN nu är fråga, efter att allt detta är gjort, så vill man väl inte använda klarlack X-22? Då kommer modellen se sliten ut, men glänsa som en pärla i solen :D Jag vill ha den matt efter sista klarlacken.

Jag fundera ett tag på att skita i att lacka den efter vädringen. Men insåg då att eftersom den förhoppningsvis får stå framme (frugan är chef!) så kommer man behöva damma av den med en fuktig trasa ibland. Då är jag rädd att vädringen släpper när man "dammar" av den. Därför vill jag lacka den efter vädringen

Vet någon hur detta funkar? Jag har köpt tamyias XF-86 (flat clear) men när man titta på vätskan ser det ut som där är färgpigment i den? Hur funkar deras XF-86?

Kort och gott det jag undrar är hur man lackar ett bygge efter vädring utan att den ser "glansig" ut efteråt ?

Många tack/ and1

Annons:
[Hayabusa]
7/13/19, 4:40 PM
#1

XF16 skulle jag föreslå. Eller t om en matt ljusgrå kulör. Tamiyas XF86 funkar hur bra som helst, den blir dock inte "råmatt" utan mer åt sidenmatt.

Ghostflyer
7/14/19, 10:11 AM
#2

Tack för den informationen, då testar jag med XF-16 och XF-86. Man är ju lite orolig att man ska paja modellen med nån nybörjare tabbe :D

[Hayabusa]
7/14/19, 11:25 AM
#3

#2 Tips: Ta det försiktigt med repor/chipping. Less is more.

Ghostflyer
7/15/19, 8:41 AM
#4

haha tack för tipset :D dock han jag inte läsa det i tid. Fy fan va det spåra ur när man börja vädra. En lärdom att ta med sig

[Hayabusa]
7/15/19, 9:01 AM
#5

#4 Japp, det blir lätt för mycket av det goda. Som sagt - less is more.

Ghostflyer
7/18/19, 10:59 AM
#6

Efter mycke läsning på nätet har jag inte blivit klokare :D Så nu har jag ett nytt dilemma :D

Nu har jag gått lite för långt med vädringen som vi konstaterat tidigare :D Jag har smort på bra med oljefärg och frågan är när man kan lacka över oljefärgen ? är det när den slutar vara klistrig ? Eller är det ännu längre ? Jag tycker att den är lite klistrig ännu (ca 3-4 dagar efter målningen). Vad brukar ni ha för torktid på er oljevädring ? Brukar ni klar eller mattlacka den efter vädring ?

Många tack

and1

Annons:
Decaius
7/18/19, 11:17 AM
#7

Oljefärg tar rätt lång tid på sig att torka. Om du tycker att du har gått för långt med vädringen kanske du kan tvätta bort lite? Det är ju en av fördelarna med just det mediet. Pensla på lite lämplig förtunning, låt verka en stund och stryk av med en ren pensel eller luddfri trasa!

Ghostflyer
7/18/19, 3:20 PM
#8

I värsta fall får jag kanske göra det :D

Upp till toppen
Annons: