Annons:
Etikettallmänt
Läst 682 ggr
[Ilmavoimat]
7/10/19, 5:59 PM

Nedsmutsning av flygplan

Nu har jag, sedan den seriösa återstarten av modellbyggehobbyn 2017, efter ett uppehåll på ca 13 år, byggt sammanlagt 13 1:72-flygplan, varav två är slängda då jag var totalt missnöjd med dem. 11 av dem har i princip varit snabbyggen.

Detta för att åter igen komma in i hobbyn och "för att fylla 1:72-hyllan" i vitrinen, vilket jag nu har gjort. Det gäller bara att införskaffa en airbrush plus kompressor, vilket egentligen bara handlar om pengar.

Men när det gäller nedsmutsning av flygplan, särskilt då samtliga av mina framtida byggen kommer vara dedikerade för utställningar, så ställer jag ändå frågan här, så att mina framtida modeller verkligen blir bra.

Krutrester både på över- och undersidan av vingen, bensinspill, avgassot, nedsliten färg där många fötter har trampat, solens bleknade effekter av eventuell kamouflagefärg…

Hur efterliknar man bäst detta?

Hittills har jag använt Tamiya Black och Nato Svart.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Ghostflyer
7/11/19, 11:12 PM
#1

Hej!

Jag är själv ett blåbär när det gäller modellbygge. Men jag har tittat mycket på youtube och den jag försöker härma när det gäller vädringen, heter Plasmo på youtube. Här är en länk till ett av hans bygge. Där har jag stulit massa ideér. https://www.youtube.com/watch?v=R-AkIjC_zkE

Upp till toppen
Annons: