Annons:
Etikettflyg
Läst 732 ggr
[Ilmavoimat]
2019-07-03 08:01

1:72 Fokker D.XXI i dansk uniform

Då är mitt andra semesterbygge i sluttampen. Det är i stort sett bara klarlackeringen kvar att göra. Jag valde att klämma in en dansk Fokker D.XXI, en byggsats från den tjeckisk firman MPM.

I likhet med Special Hobby så lider byggsatsen delvis av en mycket luddig bygganvisning.

Ett problemområde under bygget har varit att de två inringade delarna till stabilisatorerna saknas helt och hållet, och det är inte helt klart i den oklara bygginstruktionen om dessa ska tillverkas själv eller inte.

Ett annat problemområde var att sidorodret inte passar ihop med bakdelen av flygkroppen! Istället så var jag här tvungen att lirka med hobbykniven för att få det att passa ihop.

I övrigt så har bygget flytit på mycket bra. Den mycket fina förarkabinen innan montering i flygplanet syns nedan, likaså mina försök att matcha färgsättningen på den kamouflerade versionen av danskarnas Fokker-plan.

Det har varit mycket ont om referensmaterial om just den kamouflagemålade varianten efter krigsutbrottet i september 1939, och detta har gjort att jag mer eller mindre har varit tvungen att förlita mig på bygginstruktionen.

I skrivande stund så återstår som sagt bara klarlackeringen av dekalerna och flygplanet. Eventuellt så ska jag göra ett till försök att återskapa de vinklade delarna till stabilisatorerna.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-07-05 16:17
#1

Som jag skrev i det första inlägget i den här byggtråden så har det varit ont om referenser om just den kamouflagemålade Jagerfly nr. 3 eller III J, som danskarna kallade sin serietillverkade Fokker D.XXI. Så jag har bara haft bygganvisningen att utgå ifrån, och om man ska utgå ifrån den så har jag gjort ett bra val med kamouflagefärgerna.

Däremot valde jag att helt strunta i de felande delarna till stabilisatorn och höjdrodren, som INTE fanns med i den delvis mycket luddiga bygganvisningen.

Beväpningen består av två 20 mm-automatkanoner av fabrikatet Madsen, som danskarna beväpnade åtminstone några av sina Jagerfly nr. 3 med.

Om den danska regeringen inte hade hållit sig passiv och hade spridit ut sina flygplansresurser till de olika krigsflygfälten så kanske dessa åtminstone hade kunnat göra åtminstone lite skada på de tyska luftstridskrafterna den 9 april 1940, särskilt beväpnade med två automatkanoner under vingarna.

Det helt fantastiska korn- och pelaresiktet, som fanns med i fotoetsarket. Det var en hel del jobb med att få det på plats och det är mycket känsligt för beröringar, men vad dessa två pyttesmå detaljer lyfter hela flygplanet till en helt annan nivå!

De märkningsalternativ som fanns tillgängliga för kamouflagevarianten var J-47 och J-50, men jag valde att istället omvandla dessa två dekaler till J-45. Nu är jag glad över allt pill med tandpetare för att få bukt med de urusla stencil-dekalerna under P-51D-bygget, för det här kändes lekande lätt i jämförelse.

Dekalerna höll en mycket hög kvalitet.

Däremot var monteringen av propellerbladen typiskt östeuropeisk. Jag var tvungen att sätta fast varje enskilt propellerblad för hand, vilket gjorde att propellern inte är helt symmetrisk sett från sidan.

På det hela taget var detta ett mycket roligt bygge! Och den danska märkningen gör det till ett mycket ovanligt tillägg i min 1:72-samling med flygplan i vitrinen.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Tunnan
2019-07-22 21:46
#2

Fint bygge. Har Special Hobbys Sarja som ska blir en finsk kärra.

[Ilmavoimat]
2019-07-23 19:13
#3

Tackar och bugar!

Ett tips om du ska bygga en SH-modell: Skaffa en dekalfilmförstärkningsvätska först. Deras dekaler är som mycket ömtåligt papper och gå mycket lätt sönder.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

wooderson
2019-07-23 20:57
#4

Snyggt plan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Tunnan
2019-07-23 21:04
#5

Ok, har dekalfilm som jag bruka pensla på om dekalerna är i dåligt skick eller väldigt spröda och ömtåliga.

Upp till toppen
Annons: