Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1980 ggr
[Ilmavoimat]
2019-06-08 11:27

GB#128 What-If Tuskegee Airmen D-Day

Jag startar om en redan påbörjad byggtråd här.

Förutsättningarna…

Det mindre lyckade försöket från innan…

Först kommer jag att bygga en italiensk Ju 87 i 1:72, för annars kommer den byggsatsen bara att samla damm. Dessutom måste jag köpa lite nya färger till det här bygget.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-06-15 16:00
#1

Valde att påbörja mitt P-51D Mustang-projekt med en gång, då dessa förberedande arbetssteg måste göras med en lugn hand, och det kan man bara när man har gott om tid, vilket passar nu när sommarsemstern har påbörjats. Tre veckor lugn och ro att pö om pö åstadkomma bra och stadiga framsteg med min blivande D-Day Tuskegee-Mustang.

Det första arbetssteget blev att skära av höjd- och sidorodren, då det ser rent ut sagt tråkigt ut med ett flygplan med helt plana roderytor. Och att rätta till ett vanligt misstag med P-51 Mustang-byggsatser, nämligen det faktum att landningsklaffarna faktiskt var i nedfällt läge när flygplanet stod parkerat på marken. Mellanrummen upptill har jag fyllt igen med miliput.

Då jag tyvärr hade något för bråttom och limmade fast fälltankfästena redan under det här arbetssteget så måste jag dessvärre modifiera D-Dag-dekalerna något, men även detta går med en lugn och stadig hand samt gott om tid.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-06-16 10:46
#2

Bra start!

[Ilmavoimat]
2019-06-17 13:37
#3

En bra början i alla fall…

Tyvärr så blir det en penselmålad modell, då jag lär ha råd med en airbrush plus kompressor först under sensommaren alternativt under den tidiga hösten.

Det som jag framför allt kommer försöka att hinna med under sommarsemestern är D-Dag-dekalerna! Dessa kommer att kräva en mycket lugn och stadig hand, även med Mikro Sol och Mikro Set… De andra dekalerna är inget större problem.

Som tur är så var P-51D-plan i regel metallrena, så det är lätt att kladda på aluminiumliknande färg utan att tänka på ett specifikt kamouflagemönster. Alla röda och blåa fält är redan gjorda, så den jobbiga biten med maskeringstejp är redan över.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2019-06-19 18:44
#4

Samtliga roder, förutom sidorodret som först kan limmas på när flygplanet är ihopsatt, har  fått individuella lägen, vilket bara är mer realistiskt. Även styrspaken kommer att vara lutad framåt och höger, vilket motsvarar rodrens lägen. Däremot kommer jag inte att göra något åt sidoroderpedalerna, då dessa knappt kommer att synas ändå. Även plåtarna runt avgasrören har fått en något mörkare metallfärg, då jag har sett detta på J26-planet i Flygvapenmuseum utanför Linköping.

Dessvärre så sprack bubbelhuven då jag borrade försiktigt borrade hål för antenntråden, så det får bli som det blir med den saken. Däremot så har fotoetsdetaljen för just kabinhuven använts och ger den ett något bättre utseende än den annars hade fått.

Härnäst kommer jag att ge mig på förarkabinsetet av resin, som just nu bara är grundmålat, likaså resten av fotoetsdetaljerna. Det blir helt enkelt att enbart arbeta med en detaljpensel och ta en detalj i taget.

Detta blir den första och sista 1:72-modellen som jag använder ett fotoetsset till. Detaljerna är helt enkelt på tok för små för min egen del, men när jag ändå har köpt dem till min Mustang så kan jag se till att använda dem.

Därefter så kommer jag att ge mig på D-Dag-dekalena, som också kommer att ta en hel den tid och koncentration i anspråk.

Inga gula ränder på vingarna till den här Tuskegee-Mustangen, som kommer att tillhöra 99th FS. De användes uteslutande av 15th AF och inte av 8th AF, som den här kommer att tillhöra.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-06-19 20:52
#5

Stiligt. Dekalerna fixar du!

DIOWORK
2019-06-19 23:13
#6

Det blir bra detta! /Erik

Annons:
Micke_MM
2019-06-20 11:15
#7

Börjar bli riktigt bra

[Ilmavoimat]
2019-06-20 14:06
#8

Tackar och bugar!

Kunde inte hjälpa det, tjuvstartade lite med dekalerna. En blandad kompott ifrån flera olika byggsatser…

Mikro Set och Mikro Sol är helt fantastiska produkter!

Det blev 19 nedskjutningsmarkeringar då modellen byggs år 2019.

Men från och med ikväll så kommer allt fokus att läggas på förarkabinsetet, så att det blir klart i lugn och ro. När jag skar loss pilotsätet så råkade det spricka nedtill. Sprickan syns fortfarande, men går som tur är att dölja med säkerhetsbältet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2019-06-20 21:57
#9

Fick äntligen eländet klart! Och vilken skillnad det gör på slutresultatet!

Det enda av fotoetsdelarna som fallerade totalt var roderpedalerna, men de kommer ändå knappt att synas när huven är på plats, så det spelar ingen roll.

Den ursprungliga plexiglasskivan försvann någonstans i hobbyrummet, men jag tillverkade en ersättare av en kasserad, genomskinlig plastförpackning.

Kanske jag fick de korta ändarna av pilotens säkerhetsbälte på fel håll, men nu sitter de åtminstone där.

Det var ansträngande och tålamodsprövande idag, så imorgon tar jag fredag och gör något annat. Sedan påbörjas arbetet med att slipa insidan av flygkroppshalvorna så att resinförarkabinen får plats helt felfritt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

flyingdragon
2019-06-21 09:08
#10

Blir väldigt bra detta, alltid trevligt att se Mustanger. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Ilmavoimat]
2019-06-23 11:23
#11

Då har det kommit till det onekligen mest arbetsamma steget i varje modellbyggeprojekt, nämligen dekalerna.

Alla de nödvändiga dekalerna från Tamiyas dekalark - fyra till ifrån det andra - har förberetts och ligger utlagda på byggbordet, somliga i dubbletter utifall att någon går sönder.

Därefter är de dekaler, som Tamiya INTE skickade med i byggsatsen, kvar…

…nämligen dessa pilliga stenciler, som är dock så nödvändiga på varje enskilt flygplan.

Som tur är så har jag två veckors semester till, och om det krävs så får dekalerna ta dessa två veckor i anspråk.

För de resterande delarna, somliga redan förmonterade, tar inte lång tid att limma ihop och få på plats på flygplanet.

Det är nu som man ställer sig frågan "Vad i h…..e har jag tagit mig an?"! 😉

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

flyingdragon
2019-06-24 09:31
#12

Dekaler kan ibland vara ett helsike att få till, bara att ta en i taget och  hålla huvudet kallt. 🥶
Ser fram emot bilder med dem på plats. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Ilmavoimat]
2019-06-26 18:47
#13

Då är det åtminstone så här långt kommet…

Först en jämförelse mellan modellen från 2017 och den nuvarande…

Alla Tamiya-dekaler är på plats, men de ifrån det andra dekalarket var något helt annat att arbeta med. De lossnade i princip direkt från dekalarket och det gällde då att vara mycket snabb med att sätta dem på plats, även med Mikro Set och Mikro Sol.

I skrivande stund så är ingen matt klarlack applicerad och jag har efter mycket övervägande beslutat mig för att åtminstone försöka med alla stencil-dekaler, så att jag i alla fall har gjort mitt allra bästa med den här modellen.

Här gäller det att hålla händerna mycket stadiga och huvudet mycket kallt…

D-Dag-dekalerna under vingarna var enkla att applicera, medan de under flygkroppen krävde betydligt mer planering och övervägande, exakt hur och var de skulle sitta någonstans. De ställen där dekalerna hamnade fel var efteråt ganska enkelt att åtgärda med vit och svart färg.

Däremot så har jag haft problem att få huven att passa ovanpå flygkroppen på ett strömlinjeformat sätt, så jag kände mig tvungen att ta till lite spackel. Men nu ser det åtminstone hyfsat bra ut med den saken.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-06-27 16:47
#14

Efter mycket småpillande så är äntligen samtliga dekaler på plats!

Dessa små pilliga stenciler har varit ett rent helvete att arbeta med. För allra första gången så har jag använt tandpetare för att få dekalerna på plats, just för att de lossnade i princip från det ögonblick som jag doppade dekalpappret i vattnet. Som tur är så behövde jag inte applicera alla dekaler, då somliga var på ställen där den metallrena flygkroppen redan var målad med antingen D-Dag-markeringar eller med röda resp. blåa färgfält.

Bilderna kanske inte tillför så mycket i det här lilla formatet, men man ser tydligt skillnaden gentemot tidigare, då stencilerna inte var på plats, så visst har mödan (och svordomarna) lönat sig.

Nu ska dekalerna få torka över natt, därefter ska jag försegla dem med lite matt klarlack. Sedan påbörjas nedsmutsningen.

På de två nedersta bilderna syns det varför jag inte är helt nöjd med kabinhuven, men…men…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-06-27 17:51
#15

Snyggt jobbat. Ett härligt färgschema! 👍

[Ilmavoimat]
2019-06-29 06:14
#16

Då är min fiktiva D-Dag-Mustang tillhörande Tuskegee Airmen helt färdig. Den totala byggtiden torde ligga på ungefär 35 arbetstimmar fördelat på 15 byggdagar.

Jag har försökt att efterlikna avgassot, flygbensinspill, slitage på propellerbladen och naturligtvis också krutrester. På de platser där piloten och flygmekanikerna kliver upp på vingen har jag målat över de vita D-Dag-markeringarna med samma silvernyans som på flygkroppen för att efterlikna nedsliten färg.

Tanken med de blåa fälten runt kulsprutorna är att det ska vara lättare att identifiera en kamrat ur 99th FS under luftstrid, då allt sker blixtsnabbt och en enda sekunds ouppmärksamhet kan få katastrofala konsekvenser. Det var ju av just detta skäl som 332nd FG valde att måla stjärtpartiet helt rött - blixtsnabb identifiering, så att vådabeskjutning av en kamrat relativt lätt kunde undvikas.

Återigen så är jag mycket glad över beslutet att sätta dit samtliga dekaler, inklusive de från det dåliga dekalarket. För alla dessa små detaljer gör helheten.

Däremot så var det svårt att få huven att passa riktigt ordentligt efter att förarkabinen av resin hade kommit på plats, trots mycket torrpassande innan. Kabinhuven är ett område där jag faktiskt är missnöjd, men slutresultatet är ändå ett VG+ enligt mitt eget tycke. En lyckad kabinhuv hade fått upp resultatet till ett MVG.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-07-03 08:09
#17

Ett mycket trevligt bygge tycker jag. Grattis till ett avslutat projekt!

[Hayabusa]
2019-07-03 08:41
#18

👍

[Ilmavoimat]
2019-07-03 12:24
#19

Ärligt talat så är det just kabinhuven som stör mig.

Allt jobb som har lagts ner på inredningen och så ser den genomskinliga huven ut som fy skam.

Då resten av flygplanet ser alldeles utmärkt ut så funderar jag faktiskt på att täcka över just huven, men då på ett sätt som gör att man ifrån "det fina hållet", dvs. högerifrån sett ifrån flygförarens synvinkel, med en egengjord presenning.

Annars är jag jättenöjd med resultatet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

commander79
2019-07-03 15:42
#20

Varför inte haft öppen huv om den nu visade sig passa lite kexigt?

Annons:
JaGa
2019-07-03 17:27
#21

Trevlig byggtråd…😃 Det blev ju en riktigt fin ”Musse” också! Synd bara att huven trilskades. Det brukar gå bra att ”skrapa” bort oönskad färg från huvar och fönster med en tandpetare utan att skada klarplasten! Mvh / Janne

flyingdragon
2019-07-03 19:30
#22

Bra jobbat. 👍
Inte kul när saker och ting strular.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

IKV91
2019-07-03 20:17
#23

Härlig Mustang! Trist med huven!

wooderson
2019-07-03 22:57
#24

Superstiligt, vilket pill med alla dekaler

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
2019-07-04 05:31
#25

Problemet med alla stenciler är att de knappt syns på bilderna…speciellt mot den metallrena bakgrunden. Det finns även tre svarta stenciler på det vid fabriken påmålade antibländningsfältet i olivgrönt, som även de inte syns, men som likväl ska vara där. Men likväl, så som jag redan har skrivit, så utgör de tillsammans en väsentlig del av helheten.

Bara detta pillarbete tog tre dagar i anspråk, något som knappast underlättades av att dekalerna lossnade direkt och blixtsnabbt fick sättas på plats med en tandpetare!

Med andra ord, köp aldrig dekaler av märket LPS! Rena skiten är vad de är!😡

Kanske det bara är min sårade stolthet som gör att jag tycker att kabinhuven är ful som stryk…gissar att långt ifrån alla kabinhuvar på Mustang-plan under VK2 och Koreakriget såg så bildperfekta ut, som alla idag hävdar. Undantag fanns säkert, även i masstillverkningens anda.

Huven kommer i alla fall åtminstone delvis att täckas över.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-07-04 08:39
#26

Man är ofta sin egen värsta kritiker. Men som utomstående betraktare ser iaf jag främst till helheten, och uppskattar en snygg modell. Hoppas det är en liten tröst 🙂

[Ilmavoimat]
2019-09-14 15:49
#27

Efter mycket funderande så har jag faktiskt öppnat upp kabinhuven och därefter kände jag mig mer eller mindre tvungen att täcka över den.  Resultatet blev att den jättefina inredningen äntligen syns!

Presenningen har jag efter tips i ett annat modellbygge tillverkat av målat cigarrettpapper (jag är en icke-rökare), som jag därefter har penslat vatten på och låtit sig forma på plats. Därefter har jag torrborstat det.

Jag ändrade faktiskt också nedskjutningsmarkeringarna till mer generiska, då jag tyckte att detta faktiskt ser bättre ut. Dessutom känns det trovärdigare med 11 luftsegrar än med 19 stycken…

Vindrutan går också att täcka över på ett snyggt sätt, men någonstans måste man dra gränsen.

Nu så är jag äntligen nöjd med min Tuskegee-Mustang.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
DIOWORK
2019-09-18 09:40
#28

Blev kanon! Väldigt trevligt bygge. /Erik

Upp till toppen
Annons: