Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 776 ggr
DIOWORK
6/6/19, 6:06 PM

GB#128 Dog Green Rangers D-Day

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt bidrag till detta GB påbörjades på självaste D-Dagen 6/6. Använder 1/72 figurer från Pegasus och en landstigningsbåt från Airfix. De första bilderna är från testbygget som jag gör först för att lära mig rätt teknik för vågigt vatten och att få rätt struktur på sandstranden. När testbygget är klart påbörjar jag det slutliga dioramat.

Annons:
DIOWORK
6/6/19, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kniv modell större användes för att få lutning på frigolitgrunden.

DIOWORK
6/6/19, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Figurerna jag kommer använde är från detta fina kit.

DIOWORK
6/6/19, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag smetade spackel på frigoliten för att få en grundyta att jobba med. När jag startade bygget och skar ut frigolitbiten tänkte jag inte på att använda någon båt. När jag ställt upp figurerna och tagit några bilder inser jag att en båt som ligger en liten bit ut i vattnet höjer scenen avsevärt, eller hur? Detta är främsta anledningen till att denna första platta blir ett test eftersom jag måste göra en ny lite längre för att få med båten. Om båten skall vara med hel eller om jag skär bort en del återstår att se.

DIOWORK
6/6/19, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Försökte göra vågor med spacklet men dessa är för små. Gör större senare.

DIOWORK
6/6/19, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Precis som Spielberg vände jag strandhindren åt fel håll:) Tandpetarna är bara för att ge en känsla. Senare skall det vara fullt av bröte på stranden.

DIOWORK
6/6/19, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Häng inte upp er på något, detta är bara det absolut första testet. Vissa figurer kommer behövas byggas om.

Annons:
DIOWORK
6/6/19, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Landstigningsbåten jag har är denna.

DIOWORK
6/6/19, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tanken är att båten ligger som ni ser på skissen. Japp detta var allt. Mycket roligt att jobba med detta bygge då det legat i pipeline sedan 2016. Obs ni ser att jag grundat figurerna utan att ta bort gjutskarvar. Detta gjorde jag 2016 av någon anledning, självklart kommer gubbarna att bearbetas för bästa resultat. Over and out.

wooderson
6/6/19, 8:11 PM
#9

Lovande start

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

flyingdragon
6/6/19, 8:33 PM
#10

Ser fram emot fortsättningen.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Decaius
6/6/19, 10:07 PM
#11

MYCKET lovande start.

DIOWORK
6/6/19, 10:23 PM
#12

Tack för att ni boostar killar, det ger energi:) Jo, glömde skriva att jag var uppe tidigt idag och kladdade ihop detta. Började 8.15 dvs ungefär samtidigt som kaoset på Omaha rasade för 75 år sedan. /Erik

Upp till toppen
Annons: