Annons:
Etikettdiorama
Läst 2276 ggr
DIOWORK
6/1/19, 11:35 PM

Dragon 105mm Howitzer M2A1 Del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bygget fortsätter nu i del 3.

Annons:
DIOWORK
6/1/19, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Innan jag fortsatte med mina granar kände jag att det var dags för en promenad i skogen.

DIOWORK
6/1/19, 11:38 PM
DIOWORK
6/1/19, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Man kan titta på andra modellbyggares fantastiska byggen, men man får inte glömma bort att titta på verkliga förebilder.

DIOWORK
6/1/19, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag jobbar nu efter mina referensbilder. De visar mycket ”döda” grenar och mindre barr längst ner på höga granar.

DIOWORK
6/1/19, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Grenarna jag limmar dit är faktiskt från äkta granar som jag tog med mig när jag tog referensbilderna. Med en knappnål gör jag hål i de större grenarna för att få dit ännu mindre grenar.

DIOWORK
6/1/19, 11:45 PM
Annons:
DIOWORK
6/1/19, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Svårt att få det så bra som man vill. Nu när jag gjort 2 av 3 träd nästan klara inser jag att det kanske inte behövs en massa granbarr. Vi ser när alla 3 är klara, syftet är att skapa en bakgrund till kanonen och soldaterna.

DIOWORK
6/1/19, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Spännande! Roligt att bygga är det iallafall:) Over and out.

flyingdragon
6/2/19, 12:21 AM
#9

Det är även kul att titta på, blir riktigt, riktigt bra det här. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

IKV91
6/2/19, 6:57 AM
#10

Fantastiska träd!

DIOWORK
6/2/19, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack killar:) Här ser ni skillnaden i färg på pinnarna jag använder som trädstammar. Den till höger är fortfarande obehandlad. Den obehandlade är väldigt lik en en tall som ju oftast är ljusbrun och har grövre bark än gran som är slätare och mer grå/grön i färgen. /Erik

Micke_MM
6/2/19, 9:36 PM
#12

Det ser jättebra ut riktigt verkligt

DIOWORK
6/2/19, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack Micke:) Jag fortsatte ikväll med det tredje trädet och lade ut mer nedfallna grenar etc på marken. När alla träden var klara limmade jag fast dem i marken. Jag är lite osäker på var den rökande soldaten skall stå, antingen uppe bland träden eller som på dessa bilder i ”dörröppningen”. Vi får se. Jag målade på rostfärg på plåttaket och lade ut den första stocken av de som skall täcka plåttaket.

Annons:
DIOWORK
6/2/19, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag kunde inte låta bli att rota fram figurerna och ställa upp dom för att se känslan nu med träden på plats. Jag lade ut granriset jag hade ovanpå taket så ser det lite bättre ut på bilderna. Här ser ni den rökande figuren i dörröppningen.

DIOWORK
6/2/19, 11:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har köpt 2 kit med 105mm ammunition som skall placeras ut bakom kanonen. Jag är inte helt säker på alla figurera placering, småändringar kan ske. Nu börjar jag se ljuset i tunneln iallafall:) Trevligt när ett bygge går in i slutfasen, men det är nu allt står på spel med alla små detaljer som höjer bygget.

DIOWORK
6/3/19, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har jobbat hårt med naturen, mer finns att ge. Fler bruna blad på buskar tex.

DIOWORK
6/3/19, 12:01 AM
DIOWORK
6/3/19, 12:02 AM
DIOWORK
6/3/19, 12:03 AM
DIOWORK
6/3/19, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

I ärlighetens namn vet jag inte hur jag skall lyckas få till snö och frost på ett bra sätt. Får prova olika metoder på små ytor, alternativt jobba mer med blöt jord och låta det vara några plusgrader. Eller låta det vara som det är just nu. Allt detta återstår att se. Over and out.

Annons:
Janne Nilsson
6/3/19, 1:19 AM
#21

Smeta på lite trälim och sprinkla bikarbonat över det. Låt torka och upprepa vid behov.

Har inte testa själv men har haft planer på att testa med Tamiya Flat Base direkt ur burken eller möjligen lätt utspätt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
6/3/19, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag testade med trälim och bikarbonat som du skriver Janne. Det ser lovande ut, vitt som snö, vitt som ko…… Vi får se slutresultatet imorgon när det torkat.

DIOWORK
6/3/19, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Funderar på ett namn. Scenen utspelas innan eldgivningen börjat, detta är viktigt att påpeka. Skall jag tex ha en fågel som sitter på en gren är det inte troligt att eldgivningen är igång. Namnet på bygget skall alltså berätta detta för betraktaren så de slipper fundera över den detaljen. Eftersom officeren talar i radio kan detta också smälta in i namnet. Funderar på namnet som syns på bilden. Over and out.

DIOWORK
6/4/19, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Efter 11 timmar är det 2 mm tjocka lagret trälim fortfarande mjukt. Det gick att göra fotavtryck utan problem. Här med lite snabb färgsättning. Ni får själva gissa vad som hänt här:)

wooderson
6/4/19, 11:40 AM
#25

haha, kul med lite humor i trådarna. verkligen imponerad att du orkar sitta med alla detaljerna, men så blir det ju väldans bra också

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
6/4/19, 3:59 PM
#26

Påskägg brukar jag kalla det och Erik är väldigt duktig på det.

Om man tittar noga så ser man små intressanta eller roliga detaljer som vi modellbyggare brukar uppskatta.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
6/4/19, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tack killar:) Jag förbättrade mitt lilla bygge. Alltså detta med snö var riktigt roligt:) Har jag just byggt ett litet diorama??

Annons:
DIOWORK
6/4/19, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag skar loss plastbiten med fotspåren och limmade den på en träbit, kompletterade med en trädstam och en sten. Gjorde någon som skall se ut som fruset vatten mm. Stenen blev lite för rödaktig, jag tog bara de färgburkar som stod närmast. Kul att öva. Letade ursinnigt efter ett kit med med hundar och katter i 1/35 jag köpt för ett tag sedan, dock utan resultat. En hund som stod och sniffade på den gula snön hade ju fullbordat dioramat. Tids nog hittar jag hundarna.

DIOWORK
6/4/19, 10:41 PM
DIOWORK
6/4/19, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Snö var som sagt spännande att göra. Dock känns det skrämmande att jobba med det i större skala på kanondiot. Får samla mod. Over and out.

Decaius
6/5/19, 9:22 AM
#31

Det ser högst trovärdigt ut. En sak att se upp med är att bikarbonat kan gulna med tiden. Det beror kanske på vad man har för underlag. Underliggande färg kanske missfärgar snön…

Janne Nilsson
6/5/19, 12:27 PM
#32

Jag har i alla fall 12 år gamla alster som inte har gulnat men de står inte heller i solljus.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
6/5/19, 9:24 PM
#33

Tack! Jag har byggena i garaget i kartonger så solljus är det inte tal om. Vi får hoppas på det bästa, bara det håller sig vitt till AIM i september, sedan spelar det ingen roll. /Erik

Decaius
6/6/19, 8:40 AM
#34

Det är nog ingen fara, gissar som sagt att det jag råkat ut för är att underliggande färg missfärgat "snön".

Annons:
flyingdragon
6/6/19, 8:42 AM
#35

Så enkelt men ändå så läckert, hoppas att hunden kommer fram, det vore pricken över i. 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
6/6/19, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tack! Hittade djuren:) Tyvärr var det ingen hund som nosade vilket jag fått för mig. Den här hunden som sträcker på sig är inte så dum, men kisset passar inte riktigt ihop med hunden, om det inte är hundkiss istället. Vid trädet passar bättre isåfall:) Får nästan lust att bygga entrén till en hundkoja som jycken just gått ut från. /Erik PS kul att tänka hur man kan placera djur istället för soldater hela tiden.

flyingdragon
6/6/19, 11:50 PM
#37

Jycken kanske tycker att det luktar illa och vill krafsa över det för att gömma lukten, så gör en av våra så fort han gör något. 🤔

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
7/26/19, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu tillbaka till Belgien. Köpte sandsäckar för ett tag sedan som jag nu testat.

DIOWORK
7/26/19, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Hmm påminner om något typiskt svenskt…

DIOWORK
7/26/19, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

De är dock inte så sexiga när de ligger såhär! Här får vi fixa lite.

DIOWORK
7/26/19, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag kortade en sidan, klippte bort nästan allt överflödigt material.

Annons:
DIOWORK
7/26/19, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

1 Klipp, 2 Vik, 3 Lite trälim och snurra ihop, limmet torkar på 20 sekunder när du snurrar och trycker ihop materialet.

DIOWORK
7/26/19, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

På några säckar som kommer vara synliga knyter jag sytråd.

DIOWORK
7/26/19, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Snuspåsarna verkar innehåller någon sorts krossat stenmaterial. En påse tömmer jag och fyller på med riktig jord, den skall nämligen vara trasig.

DIOWORK
7/26/19, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Påsarna går att puffa till och forma riktigt bra. Jag limmar fast dom i marken och mot varandra med trälim.

DIOWORK
7/26/19, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här har jag redan gjort första omgången och fyller nu på med en andra vända.

DIOWORK
7/26/19, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Målning, vädring och lite finlir senare ser det rätt ok ut tycker jag.

DIOWORK
7/26/19, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Här har jag fixar lite mer. Har också jobbat vidare med figurerna. Tyvärr har jag stött på ett bakslag med figurerna som håller ammunitionen, men det är en annan historia. Over and out. /Erik

Annons:
Dioramabyggare
7/26/19, 8:05 PM
#49

#48: detta blir ju bara snyggare och snyggare!

DIOWORK
7/26/19, 10:45 PM
#50

#49 Tack så mycket:) Det är väldigt roligt att arbeta med bygget, lärorikt! /Erik

bommen99
7/26/19, 10:57 PM
#51

Alltid skönt att vila sina ögon  på dina alster Erik. Snuspås….. sandsäckarna såg ju inte roliga ut innan du trollade till dom 👍

//Håkan

mibster
7/27/19, 12:12 AM
#52

Mycket snyggt på min ära.. Fint jobbat 😃

Mvh Micke

wooderson
7/27/19, 12:28 AM
#53

Man undrar ju onekligen om det skulle fungera lika bra med vanligt portionssnus alt nikotinfritt som ändå till formen är så snarlikt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

JaGa
7/27/19, 11:40 AM
#54

Som alltid!

Lika roligt att få följa dina härliga byggtrådar och fina byggen här på forumet…👍

flyingdragon
7/27/19, 8:52 PM
#55

Blir förbaskat läckert, jag bara njuter av att titta på dina byggen. 🤤🤤

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
Tunnan
7/28/19, 10:41 AM
#56

Jisses, detta är som taget direkt ur en krigsfilm. Absolut toppklass.

[Hayabusa]
7/28/19, 11:06 AM
#57

👍

DIOWORK
7/28/19, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tack så mycket, roligt att ni gillar detta. Har inte vågar göra sandsäckar tidigare men nu släpper alla hämningar för framtida byggen. En scen jag haft i huvudet i 3 år är den på bilden med 2 Hobbyfan figurer. Jag har ju gjort Brecourt Manor Assault i 1/72 men har velat göra en scen i 1/35 med. Just sandsäckarna har fått mig att inte göra den scenen, men nu ikväll beställde jag Hobbyfan kittet. /Erik

Upp till toppen
Annons: