Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2017 ggr
PonCar
5/31/19, 7:56 PM

FROG "Oakley Class Lifeboat"

Nu är hon äntligen ute på sin jungfrufärd, denna stöddiga 37-fots brittiska sjöräddningsbåt som jag byggt utifrån en äldre FROG-byggsats (av oväntat hög kvalitet!). Skala 1:48. Båten har ingen specifik förlaga, utan jag har utgått från flera förebilder och gjort min egen version av denna fartygstyp från tidigt 1960-tal som modifierades vartefter. En stor förbättring var naturligtvis när de kompletterades med radar, vilket jag scratchbyggt på min modell, som skulle kunna vara mitten 1970-tal. Vissa av dessa "osänkbara" räddningsbåtar var i tjänst en god bit in på 1980-talet. De sjösattes ofta från speciella ramper längs den brittiska kusten och kunde ge sig ut i praktiskt tagen vilket väder som helst. Havsdiot är byggt på en kärna av styrofoam (Styrolit), dvs finporig frigolit som används till isoleringsmaterial. Ytan skapad med snickerispackel, akrylfärger och lack. Besättningen är modifierade Preiserfigurer "Luftwaffe-NATO personnel" (fick såga av armar o ben o ett o annat huvud med för att återmontera i nya positioner). Klädseln modifierad med hjälp av modellspackel. Denna härliga byggsats rekommenderas varmt, men kan vara lite knepig att få tag i till vettigt pris. 

Annons:
flyingdragon
6/1/19, 8:57 AM
#1

JÖSSES!!! 😮😮 Helt fantastiskt, otroligt imponerande.👍👍👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Joppo
6/1/19, 11:03 AM
#2

Mäktig scen!

DIOWORK
6/1/19, 11:25 PM
#3

Oj oj, underbart bygge! Man liksom känner dramatiken ut i fingerspetsarna. Fantastiskt fint gjort. /Erik

mike gbg
6/2/19, 12:47 AM
#4

fantastiskt byggd

PonCar
6/3/19, 3:54 PM
#5

Tack för allt positivt gensvar! Har helt klart fått mersmak för detta med havsdioramor. Lär bli fler framöver -har några fartyg till i "stashen"!

m-guttor
6/3/19, 5:28 PM
#6

Wow! Otroligt snyggt. Vågorna ser fantastiska ut!

Annons:
Micke_MM
6/3/19, 7:10 PM
#7

Ser nästan skrämmande ut med dessa vågor. Snyggt jobbat

MarkusN
6/4/19, 8:13 AM
#8

Väldigt levande och otroligt snyggt! 

Sparar bilderna som referens (läs: facit) 😃👍

Decaius
6/4/19, 8:31 AM
#9

Instämmer i berömmet. Fasligt snyggt!

bommen99
6/4/19, 11:42 AM
#10

Instämmer också med alla ovan.  Ditt bygge är verkligen inte statiskt, det rör  liksom på sig hela tiden. SUPERBRA jobbat 👍

Upp till toppen
Annons: