Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1446 ggr
ubjs
5/22/19, 4:00 PM

Öppet skrov?

Jag har sett att en del bygger sina skrov med ena sidan så gott som helt öppen så att man kan se in i skeppet. Jag har också läst att man bör sätta borden växelvis på varje sida av skrovet för att undvika att det blir skevt.

Så hur gör man då man nästan inte sätter några plank alls på ena sidan?

Ska man limma något, balsa eller cellplast, mellan spanten som man sedan skär bort?

Den modell där jag funderar på att göra ena sidan öppen är Billing boats Vasa och det är ju inget litet skrov.

Annons:
MarkusN
5/23/19, 3:49 PM
#1

Hej,

Med risk för att ha misstolkat frågan; att bygga Billings Wasa med en skrovsida öppen låter som ett massivt ombyggnadsprojekt. Därmed inte sagt att de inte går - men frågan är om det inte innebär mer jobb än att försöka scratchbygga skrovet i så fall, med riktiga och verklighetstrogna spant och bjälkar. 

Skrovet i Billings byggsats är ju (så som majoriteten av byggsatserna på marknaden) byggt på ett mycket förenklat sätt som inte på något vis stämmer med verklighetens skrovkonstruktion, 

  • byggsatsen är mera av ett fackverk av solida skivor som spant,
  • Spanten är lååångt färre än i verkligheten och inte särskilt skalenliga i tjocklek
  • köldelen är i praktiken en vägg som delar innanmätet på längden. 
  • =att såga upp och komplettera för allt detta gör det nog som sagt enklare att börja från scratch.
  • Byggsatsen konstruktion till och med motarbetar din ambition att öppna upp däcken, där är snarare utgör en grund för arbetet.

Är du sugen på ett öppet skriv, så finns det byggsatser där skrovet konstrueras på annat sätt, allt från förenklade kompromisser, till nära nog samma konstruktion som verkligheten. 

Jag har byggt Occres HMAV Bounty, som är konstruerad med öppen skrovsida, i högsta grad förenklad, men den lämnar mycket utrymme för egna kompletteringar och detaljeringar. Mitt bygge finns här på sidan; https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5276a88ace12c471c70019d3-gb-78-hmav-bounty-145 

På rak arm vet jag två byggsatser som konstrueras nära nog som verkliga skrovet. Båda är tillverkade av Model Shipways, Willie Bennet och Emma C Berry. I form av örlogsfartyg så tror jag att Model Shipways två fregatter lämpar sig väl att öppna upp, Confederacy och Essex

Om jag fattat frågan rätt som sagt 😇

ubjs
5/24/19, 5:43 PM
#2

Tack för ett utförligt svar, jag gillar såna. Svaret på mina frågor fann jag i tråden om Bounty, den byggsatsen är ju konstruerad för att ha öppet skrov med ett undre däck och diverse förstärkningar av spanten.

Om jag ska få till ett lika öppet skrov som Bounty så blir det ett omfattande jobb. Kanske kan det funka med ett par titthål istället där man bara ser en begränsad del av det invändiga. Min ambition med Billings Vasa är inte så hög, jag ser bygget mest som ett testbygge inför bygget av Artesania Latinas Vasa, som jag har samlat på mig.

Bounty-bygget blev jättefint och ideen att kapa masterna funderar jag på att knycka, löser ju förvaringsbiten på ett smidigt sätt.

MarkusN
5/25/19, 8:38 AM
#3

Jag gillar idén med "titthål". Målar du svart runt om på spantdelar och andra "interna" delar så kan det bli en fin effekt som leder ögat till detaljerna du placerar i titthålet.  Det finns ju många intressanta aspekter att titta på på ett örlogsskepp, pjäsplats, kabyssen, "styrhytten" (Vasa hade ju nästan det i form av styrstaven), mässplats mellan kanonerna, hammockar, trossrum med ankarrep, ja till och med visa barlaststenen vid kölen skulle ju funka. Bara att börja skissa! :-) 

Bounty blev en oväntat trevlig modell på det viset att alla som gästar oss hittar något att prata om när de tittar på den, eftersom det blir så uppenbart att det finns ett litet minisamhälle på alla skepp. T o m tonårsungarna lyfter blicken från ipaden emellanåt :-D

Egentligen är det två helt olika projekt vi berör här, fattar jag nu. Det ena är att "öppna upp" och skapa titthål. Det andra är att bygga ett korrekt skrov med alla spant en däcksstrukturer på plats (men utan att planka utsidan, så att det inte döljs. Båda lika spännande på sitt sätt.

Upp till toppen
Annons: