Annons:
Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 879 ggr
[Ilmavoimat]
5/19/19, 9:37 AM

Flames of War - Finland alternativt Tyskland

Jag har tidigare, för ungefär 15 år sedan, aktivt hållit på med figurspel. Då var det Warhammer 40K och Warhammer som gällde. Under åren som har gått så har jag velat börja med figurspel på nytt, särskilt som barnen sakta men säkert börjar bli större och jag gradvis får allt mer egen tid igen.

Erfarenhetsmässigt så är det mycket dyrt med figurer m.m. till Warhammer, så det är ingenting jag som jag vill börja med igen.

Min allra första kontakt med Flames Of War kom för ca 12 år sedan, då jag iakttog ett slag under ett minikonvent som vi höll. Nu under förra lördagens modellbyggeutställning så kom jag återigen i kontakt med Flames Of War och då beslöt jag mig för att börja med det igen, sannolikt någon gång nästa år, då det tar tid att bygga upp och måla en liten armé att strida med samt ta reda på regelverk och fakta.

Jag funderar på Finland eller Tyskland.

Flygunderstöd finns ju i spelet, och jag tänker utan tvekan - om regelböckerna fortfarande tillåter det - välja Focke-Wulf Fw 190F-8. Om jag väljer en finländsk armé så tänkte jag, återigen om regelböckerna tillåter det, välja antingen en Brewster Buffalo eller en Curtiss Hawk 75. Båda två finns som nyligen utgivna 1:144-byggsatser har jag sett i Scalemates och båda två användes bevisligen också i närunderstödsrollen av det finländska flygvapnet, då huvudsakligen med kulspruteeld.

Han som visade mig spelet under modellbyggeutställningen gav mig mycket bra svar på mina frågor, men jag undrar främst vilken armé som är bäst att satsa på och hur förhållandet ser ut spelmässigt  mellan pansar, pansarvärn, luftvärn och infanteri. Då tänker jag också på pengakostnaden för att skaffa en relativt slagkraftig armé att spela med.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Roca
5/22/19, 9:48 AM
#1

Spännande! Jag håller själv inte på med själva spelen, men låter mig ofta inspireras av FoW-sidorna när jag håller på och bygger minidioramor med figurer (1/72), vilket är min favoritsysselsättning just nu. 

Finland vore väl kul? //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
5/24/19, 5:34 PM
#2

Egentligen så vill ha svar från någon som har kunskap om och erfarenhet av Flames Of War.

För min egen del så vore det skojigt att ha en finländsk armé, men då med jaktflygplan som bevisligen användes för närunderstöd och markattacker, och det vet jag att Curtiss Hawk 75 och Brewster Buffalo användes för.

Annars blir det helt enkelt en tysk armé.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: