Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 983 ggr
ubjs
2019-05-16 10:46

Idé för spanten

Ofta ska man ta bort några cm på spanten när man har plankat. Jag tycker det är en rätt knepig manöver att kapa spanttopparna. Tänker att om jag borrar ett hål rakt uppifrån för en skruv och sedan kapar spanttoppen och skruvar dit den så borde det vara enkelt att efter plankningen dra ur skruven och sedan bara skära loss spanttoppen från plankorna.

Tänker jag fel eller kan det funka?

Annons:
MarkusN
2019-05-17 13:10
#1

Det trista, men välmenande, svaret är att det beror nog helt på vilken byggsats det är. Jag tänker att det spelar stor roll om;

  • spanten är i solitt trä eller i spröd plywood
  • Hör höga spanten är (svårt att borr rakt annars)
  • hur tidigt och snävt spanten viker in möt kölen (det kanske inte finns tillräckligt för skruven att få fäste i, i undre delen som ska vara kvar?)

Vet inte om jag uppfattar dig rätt, men om det är så att den del av problemet är att få loss spanttoppen även från bordläggningen, så limma inte dessa plankor mot spantet. Använd en klämma eller liknade för att placera/trycka plankan rätt och limma bara mot plankan under. Lägg en bit bakplåtspapper eller dylikt emellan spant och plank om du vill vara helt säker på att slippa att lim fäster mot spantet. 

Ett annat alternativ (i teorin , har inte provat) kan vara att borra ett antal små hål i rad och linje med där spanttoppen ska sågas av. Det blir då lättare för dig att bryta av den i sidled när plankningen är klar, samtidigt som spantet är tillräckligt start för att ta trycket av en planka rakt mot sig. Slipa ner ganska enkelt, och börja lägga däcket ovanpå :-) 

Det var allt från Snille spekulerar, för denna gång :-)

Banjoman
2019-05-17 14:06
#2

Jag har inte byggt så många skrov där detta varit aktuellt, men har då det behövts funnit en sådan här såg vara den perfekta lösningen! Det hara bara varit att lägga bladet platt mot däcket och såga igenom den uppstickande delen av spantet. Sågen är helt oskränkt, så den repar inte däcket, och bladet är tunnt och saknar ryggförstärkning, och kan således utan problem fås att ligga platt mot underlaget.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: