Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1163 ggr
[Ilmavoimat]
2019-05-15 20:50

Vilken slags musik samt vilka band lyssnar ni på?

Jag gick genom OT-gruppen ända ner till 2009 och hittade ingen tråd om just det här ämnet, så då startar jag väl en.

I skrivande stund så är det mycket hårdrock, som faktiskt är en mycket bred genre - mycket bredare än de icke insatta tror! - med något för i princip alla. Men jag tycker också fortfarande mycket om klassisk musik, viss opera samt gammal syntmusik ifrån 80-talet. 50- och 60-talsmusik är också sådant som jag i princip alltid har tyckt om att lyssna på. Även viss Country har också blivit allt mer intressant på senare år.

Popmusik i största allmänhet, techno, rap, hiphop och dansband är i raka motsatsen sådan musik, som jag inte alls tycker om och med allra största sannolikhet aldrig någonsin kommer att göra. Konstigt nog så har jag inte heller riktigt fastnat för svensk musik, utan föredrar huvudsakligen utländsk musik.

En genre inom hårdrocken, som jag fastnade för först omkring 2011, är faktiskt Death Metal och Black Metal! Dessa oerhört skickliga musiker är i allmänhet underskattade, gissningsvis då många uppfattar musiken som högljudd och kaotisk, men det krävs nog mycket koordination och att man verkligen behärskar sitt instrument för att få ihop kaoset till något som faktiskt låter som musik. Det kan vara helt underbart att helt enkelt lyssna på efter en ansträngande arbetsdag.

När jag kör bil så har jag alltid en CD med Dream Theater igång i bilen, då deras harmoniska toner gör bilfärden till en underbar och tidlös upplevelse. Jag gillar särskilt Mike Portnoy på trummor, då det främst är trummorna och deras samklang tillsammans med basisten, gitarristen, keybordisten och sångaren som jag lyssnar på. Jag kan ha samma CD igång två eller tre månader i sträck utan att någonsin tröttna, eftersom deras musik är så variationsrik.

Andra favoritgrupper hemma är ZZ Top, Nightwish, Depeche Mode, Dimmu Borgir och Zyklon. Jag har även CD-skivor hemma med lite okända band, något som faktiskt känns lite skojigt och samtidigt tragiskt, då åtminstone ett av dessa band inte längre finns kvar utan inte ens fick en chans att hinna bli kända, trots att det bestod av mycket skickliga musiker.

Vad lyssnar ni på för musik och musikgrupper?

Det skulle vara  intressant att veta.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Hayabusa]
2019-05-15 20:58
#1

Vill nog beskriva min musiksmak som tämligen bred, men rock i olika former är nog ett genomgående drag. Thin Lizzy, Metallica, Deep Purple m. fl

Janne Nilsson
2019-05-15 21:11
#2

Min första kärlek i 10-års åldern och på den vägen har det fortsatt.
https://www.youtube.com/watch?v=RDLbpHKmsZs

Mycket old school Sabbath, DAD, Purple, Whitesnake, Pistols, Nazareth men också Guns, Offspring, Rammstein osv.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2019-05-16 08:25
#3

Även jag grundlade min musiksmak vid 10 års ålder, då jag föll pladask för 20-talsjazzen och enbart för den. Finge jag bara ta med en inspelning till en öde ö bleve det nog denna.

Sedan dess har jag gradvis vidgat mina vyer till att omfatta (i nå'n sorts prioritetsordning) bland annat

  • jazz, blues och relaterad populärmusik från 1917 till 1945;
  • opera (i synnerhet Verdi) och klassisk musik;
  • jazz från 1945 till 1965;
  • americana/rotmusik, bluegrass och relaterad countrymusik;
  • svensk visa (Taube, Adolphsson, Åkerström m.fl.);
  • fransk chanson och relaterad populärmusik (Trenet, Brassens, Piaf m.fl.);
  • valda artister ur modernare genrer, såväl internationella (t.ex. Elvis och The Beatles) som svenska (t.ex. Ola Magnell, Peps Persson, Torsson, Wilmer X och Nisse Hellberg).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

chrk
2019-05-16 11:41
#4

Jazz 1917-2019; gärna storband från 1920-30 talet.:

https://www.youtube.com/watch?v=NLB4DTDziLU

Min stora favorit är Chick Webb och hans orkester:

https://www.youtube.com/watch?v=w-heRCmGYJ8&list=RDWzLQKLGrC78&index=6

https://www.youtube.com/watch?v=o1JJDau0GqA

Glenn Miller var min stora favorit i 10-årsåldern, men jag har gradvis vidgat mina vyer, och han känns inte riktigt lika attraktiv längre. Benny Goodman och Artie Shaw är fortfarande helt OK. Jag har lyssnat så mycket på denna musik så jag måste ransonera den för att inte lessna.

Just nu lyssnar jag nog mest på modern jazz och fusion, samt klassisk musik. Dessutom gillar jag stoner/doom metal, t.ex Cathedral och Orange Goblin.

Naturligtvis också de klassiska hårdrocksbanden som Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin, samt Frank Zappa och progband som Yes.

Christer

mike gbg
2019-05-16 18:55
#5

Jag är allätare beroende på humör ,

men mest hårdrock , rockabilly , blues och modernt

Dioramabyggare
2019-05-17 00:35
#6

Folkmusik från olika länder i öst-/sydöst-Europa, blues, klassisk musik, tyrolermusik, marschmusik, hårdrock med inslag av klassisk musik.

Cornelis Vreeswijk och Johnny Cash är mina största favoriter.

Annat jag gillar att lyssna på, jättemycket, är "Celtic Woman" och "Rondo Veneziano".

Annons:
Dioramabyggare
2019-05-17 00:36
#7

Rondo Veneziano:

Upp till toppen
Annons: