Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 864 ggr
jonatand69
2019-05-09 17:09

Behöver lite tips ang deadeye, mässing och lim.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller nu på med deadeye till mitt fartyg Atrevida och enligt byggbeskrivningen så skall jag böja mässingbandet runt mässingtråden för att sedan böja på det runt deadeye'en.
Första problemet… Mässingbandet går av när jag försöker böja det… Finns inte en chans att göra som på bilden med detta mässingbandet… 🤔

Provade då att göra dom andra stegen och sedan bara limma på mässingbandet men det håller inte så bra som jag önskar. (limmade med zap-a-gap)

Eftersom byggbeskrivningen visar att jag SKALL göra på det sätter så undrar jag om jag har missat nått eller vad gör jag för fel ?

Annons:
Banjoman
2019-05-09 20:51
#1

#0 En variant, om mässingsplåten är för hård för att kunna böjas, är att mjukglödga den. Om du har tillgång till nå'n form av het låga, t.ex. en vanlig crème brulée-brännare eller en rörmokarflamma kan du hålla mässingsblecket (med hjäp av en tång eller dylikt, förstås, så att du inte bränner fingrarna) i lågan till dess det blivit körsbärsrött. Låt det sedan svalna, så bör det ha blivit betydligt mjukare.

En annan möjlighet är förstås att köpa en bit tunt mässingsbleck som redan är mjukare och därmed också böjligare.

Deadeye heter förresten jungfru på svenska … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2019-05-10 08:36
#2

Jag pysslar också med modelljärnväg och det finns ett litet företag som heter Rimbo grande som säljer mässingsprofiler i olika storlekar. Kan vara värt att kolla om han har något som passar. (Om du inte har någon brännare).

ubjs
2019-05-10 08:37
#3

Vad är det för dimension? Jag kanske har något som passar.

MarkusN
2019-05-10 11:40
#4

Omedgörligt material är det egentligen inte lönt att hålla på med, inte när mitt bristande tålamod får tala :-) 

En spontan tanke är att prova att bara använda tråden, för båda momenten och knacka den platt med en hammare för den del som skulle utgöras av bandet. Enkel eller tvinnad tråd hela vägen kan testas. Ett annat är att använda (skalenlig) kätting/kedja istället för bandet. Du skulle också kunna använda tråden för att göra lite större öglor som länkning. 

Lägger med denna länk, för på sidan visas bilder på de olika alternativen jag försöker beskriva :-) https://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/amati-chainplates.html

jonatand69
2019-05-12 02:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Banjoman… Tack för tipset… jag testade med fruns brulée-brännare och det funkade… Dock hade jag förbrukat såpass mycket så det inte skulle räcka så jag hittade ett annat tips på youtube som jag har testat nu ikväll… 👍

Tack Upjs… löste det på youtube sättet… men som sagt tack ändå… 👍

MarkusN… Det blev lite så som du tipsade om… gracias !!! 👍

Efter ha grejat lite här så blev resultat såhär som bilderna visar…

Upp till toppen
Annons: