Annons:
Etikettallmänt
Läst 3383 ggr
[Ilmavoimat]
5/3/19, 9:40 PM

Plötsligt sugen på att bygga regalskeppet Vasa...

Då har vi haft en lite kortsemester uppe i Stockholm igår och idag, och kom hem ikväll…trötta och utmattade av de dryga 85 mil som vi har bakom oss i bilen.

Ett mycket intressant besök, ett som jag har velat göra under mer än 10 års tid, var i Vasamuseet. För den som inte har varit där och sett detta mycket imponerande, snart 391 år gamla skepp, med egna ögon så säger jag bara…

ÅK DIT OCH SE DET! DET ÄR VÄRT RESAN! 😉

Och plötsligt så har jag själv blivit sugen på att bygga skeppet…

Såg att man hade Revells 1:75-byggsats i Vasamuseets butik och de ville ha otroliga 600:- för den.

Bara för nyfikenhets skull, är den verkligen värd de pengarna eller finns betydligt bättre byggsatser av regalskeppet Vasa? Det måste inte en träbyggsats, en mycket bra utförd plastbyggsats duger för min del.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
denstore
5/3/19, 9:50 PM
#1

Jag skulle gissa på att Revell-satsen är deras 1/150. Det är en fin byggsats.

JRSN
5/3/19, 10:02 PM
#2

Ja, ett mycket intressant skepp, hoppas du lyckas genomföra bygget! En spännande detalj om Vasa är att det fanns två livbåtar ombord, men endast den större är känd officiellt. Den mindre lär ha varit officerarnas personliga livbåt eller "uppdragsbåt". Ett mindre segel passande en mindre båt har också upphittats. Vet detta eftersom jag skrev till Vasamuseet och frågade specifikt om det har funnits en andra livbåt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Ilmavoimat]
5/3/19, 11:07 PM
#3

Ju fler detaljer jag såg av originalskeppet, desto mer intresserad - och samtidigt skrämd - blev jag. Alla detaljrika träsniderier, repen som fanns på båda sidorna av kanonportsluckorna…WOW…min aktning till var och en som har lyckats bygga det här magnifika fartyget, eller andra likvärdiga för den delen.

Jo, jag hittade byggsatsen hos Scalemates. Den är från 2011.

Just nu så har jag andra projekt "i vägen", men kanske jag sticker emellan med det här om ett par år eller så…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

ubjs
5/4/19, 7:40 PM
#4

Här är en trevlig liten byggsats i skala 1:65 så man ser skulpturerna bra.

Ska vara den bästa byggsatsen av Vasa, gjord i samarbete med Vasa-museet. Inga fritidsproblem under några år om man ska få ihop den tror jag.

https://www.model-space.com/gb/build-the-vasa.html

Kemisten78
5/5/19, 9:03 AM
#5

Tveka inte - bygg! Det är en fantastisk modell som tar tid, men jag upplevde den inte som särskilt svår rent tekniskt (har byggt Billing boats modell). Hade byggt några mindre båtar innan och trodde att det skulle vara knepigare än det var. Men riggningen tog tid…

[Ilmavoimat]
5/5/19, 2:46 PM
#6

Först har jag fyra - eventuellt fem - andra projekt, som jag gärna vill slutföra, ett av dem har varit i min ägo under mer än två år och inte påbörjats någonting. Sedan så är allt uppdelat, annars så kommer de aldrig någonsin att bli byggda.

Så Vasa är en karamell som jag får suga på mycket länge innan jag ens beslutar mig för vilken byggsats osv. som köps. Desto mer tid att studera referensbilder m.m. så att det blir ett riktigt bra slutresultat.

Men det är ju ingen panik. Vasa-byggsatser lär det inte bli ont om i framtiden, tvärtom så lär det säkerligen komma nya byggsatser, sannolikt nyare och bättre än de redan existerande.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Banjoman
5/6/19, 8:13 AM
#7

#4 För all tydlig- och säkerhets skull bör kanske påpekas att bilderna på förstasidan av Model Spaces Vasa-webbplats inte visar deras egen modell, utan allesammans föreställer Vasamuseet modell i skala 1:10, byggd av Sjöhistoriskas modellverkstad (fyra yrkesbyggare; 12000 byggtimmar!).

Vill man innan köp veta hur Model Spaces version faktiskt ser ut får man i stället ladda ner byggbeskrivningarna under The Build-fliken längre ner på sidan.

Personligen tycker jag att detta är ganska tveksam marknadsföring, på gränsen till falsk sådan, och modellen är också ganska dyr (+/- 10.000 kronor); jag håller dock med om att de verkar ha lagt mycket jobb på att få till skulpturerna, som ju onekligen är en väsentlig del av just Vasa. Däremot är jag måttligt imponerad av en bygganvisning som instruerar en att tillverka vevlingarna genom att limma trådbitar tvärs över vanten! I skala 1:65 finns ingen som helst anledning att inte knyta dem på plats! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Ilmavoimat]
5/6/19, 12:24 PM
#8

Dessutom binder man upp sig…350:- i månaden under hur lång tid som helst.

Jag skulle personligen inte gå på något sånt. Bättre att köpa en rejäl byggsats ifrån början och därefter ta det ett byggsteg i taget.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

ubjs
5/7/19, 9:12 AM
#9

Vill man kolla mer på byggsatsen och hur folk bygger den så finns det ett forum där flera visar sina byggen.  Metoden att sälja båtbyggsatser via prenumeration är vad jag förstår ganska vanlig i många länder. Visst köper man grisen i säcken men om man handlar från ett etablerat företag och byggsatsen tillverkas av ett likadant så är risken inte så stor. Fördelen är att man knappt märker att man köper en dyr byggsats eftersom man fördelar kostnaden över en längre tid. Kan ge mindre protester från den bättre hälften. :)

jale
5/7/19, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mitt bygge av Wasa tog cirka 11 år … utgångsmaterial Billing Boats skala 1:75 men många studier på Wasa varvet … modellbygge måste få ta tid …

jale
5/7/19, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

..

jale
5/7/19, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

..

jale
5/7/19, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

..

Annons:
jale
5/7/19, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
jale
5/7/19, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

… men jag hittade inte någon lämplig skeppsbåt så det fick bli en valbåt istället, hehe.

MarkusN
5/7/19, 10:57 AM
#16

Som #1 säger så är Revellsatsen snarare 1:150. Finns mig veterligen ingen plastbyggsats av Vasa ens i närheten av 1:72. De ligger alla på runt 1:144-1:150. Men oj oj vad jag önskar att jag haft fel! :-) 

I trä finns tre kompletta byggsatser att välja på (alltså inget prenumerationsupplägg). Det är alster från Billing Boats, Corel och Sergal. 

Vad jag kan minnas från tidigare diskussioner och artiklar (bla. på Model Ship World) så är Billings den som är mest trogen originalet i skrovformen. Uttrycks ofta kritik mot Billings för att använda plast istället för metall till utsmyckningar och liknande, men jag ser inte problemet i detta. Gjutningarna är så mycket bättre i plast än de överdimensionerade metallklumpar som tex Corel lägger i asken.

Corels Vasa ligger väl som nr två i förhållande till originalet. SKrovformen inte lika bra och utsmyckningen är som sagt i tämligen omedgörlig och klumpig metall. Svårare att pusta till och måla än Billings gissar jag (baserat på andra byggsatser av dessa två tillverkare jag pysslat med).

Sergal har jag ingen erfarenhet av, alls men jag minns att deras Vasabyggats har  fått omdömet "en dekorativ träsko" ;-) 

Fint bygge jale!

jale
5/7/19, 3:24 PM
#17

För länge sedan, min Wasa blev klar för mer än 20 år sedan, så var det en modellutställning på Wasa varvet där privatpersoner fick ställa ut sina exemplar av Wasa … min var varken bäst eller sämst men hon platsade riktigt bra 😎

[Ilmavoimat]
5/7/19, 7:53 PM
#18

Jag ser ingen skillnad mellan plast- och metalldetaljer när det gäller uppgraderingsdelar. När man väl har målat dem så ser man ändå ingen skillnad…

Nu dröjer det ett par år innan jag ens beställer en Vasa-byggsats, och det skulle faktiskt vara kul att bygga en av trä för en gångs skull. Plastbyggsatser har jag ju massor med erfarenhet av.

Billings verkar alltså vara ett bra märke.

Några handfasta tips, bortsett ifrån tålamod och att planera bygget och ge det gott om tid, när man ska bygga en träbyggsats av Vasa? Val av lim osv.

Ni som har praktiskt erfarenhet?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

jale
5/8/19, 8:48 AM
#19

Bästa trälim enl. mitt tycke är Aliphatic Resin … tar bra och man har rimlig tid att justera.

route55
4/2/20, 11:17 PM
#20

Jag fick mitt Vasaskepp i 30-års present. Sen kom husbygge, start av företag, försäljning av hus, flytt och flytt igen. Jobb jobb jobb. Start av modellbygge som hamnade i nån flyttlåda. Men nu, i dessa Corona-tider är allt framme igen och tiden finns där igen. Sist men inte minst, jag fyllde 30 år 1985. Så låt bygget ta sin tid, det blir klart till slut.

Annons:
JaGa
4/2/20, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Grymt fint bygge av Wasa…👍 och valbåten går inte av för hackor heller…🙂

#20 Känner igen mig i det där med långtidsbygge…🥵

Den här påbörjade jag 1973-74 vill jag minnas. Blev äntligen klar med den förra året, lagom till 50-års jubileum av månlandningen.

Den fick följa med när jag var på C4-Open i Malmö också, där dom hade ett utställningstema på "Rymden"  

Fick offra mig på ett antal Mozartkulor, så den kunde kläs i guldfolie…

Det är en modell från Airfix i 1:72 som gavs ut i samband med 1969 års månlandning.

JaGa
4/3/20, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och den här hoppas jag inte ska ta lika lång tid att bygga klart…🙂

Upp till toppen
Annons: