Annons:
Etikettallmänt
Läst 737 ggr
frysy
5/3/19, 4:03 PM

Lackning och washes

Hej! Tänkte att jag för första gången skulle lacka och prova en wash på en av mina plastbyggen. Penslade med tamiya acrylic och använde humbrol clear matt varnish. Dock så förstördes hela modellen av lacken. Har läst runt lite och det kallas frosting, är det endast matt lack som frostar? Jag penslade på lacken utan att spä ut den och det var redan på första lagret tydliga penseldrag. Eftersom modellen redan var förstörd så tänkte jag se om washen bredde ut sig i panellinjerna som jag sett så många videos med, … hände absolut ingenting, jag hade på 3 lager lack!? Kan det bero på att jag målade med akrylfärg och gjorde min wash på akrylfärg och endast vatten? Är somsagt helt ny vad det gäller lackning och washes och skulle vara tacksam för svar :)

Annons:
Joppo
5/3/19, 5:01 PM
#1

Att göra en wash av akrylfärg skulle jag personligen inte rekommendera, då denna typ av färg torkar alldeles för fort. Som alternativ 1 skulle jag istället rekommendera att du köper en färdig enamelwash från AK Interactive eller Ammo. Till denna typ av wash behöver du ingen lack om modellen är målad med Tamiyafärg, då lösningsmedlet i washen inte reagerar med den nya typ av färg. Jag tror MJ-hobby har Ammo alt. AK i sitt sortiment så det är enkelt att beställa det inom Sverige. Observera att du även behöver en lämplig thinner för att ta bort överflödet. Även detta går att köpa på MJ-hobby eller så kan man använda oljefärgsförtunning från en konstnärshandel.

Som alternativ 2 så kan du göra en egen wash av enamelfärg(Humbrol) eller konstnärsoljefärg. Dock tänker jag att det är enklast att köpa en färdig sörja för att minska risken för krångel :) 

Någorlunda fräscha penslar gör det hela trevligare också :) Jag brukar applicera washen med en tunn fin pensel samt använda en platt lite bredare pensel för att ta bort överskottet.

Lycka till!

frysy
5/3/19, 9:00 PM
#2

Okej tack för infon blir att kolla up dessa då :) Jag brukar annars använda revells akrylfärg är det samma med den? Låter ju hur bra som helst att skippa lacken! Hur får jag så att washen flyter i panel linjerna av sig själv? 2:50 in i klippet https://m.youtube.com/watch?v=ByMhacC5vAE&t=196s

Joppo
5/3/19, 9:48 PM
#3

Gött! Jag använder själv inte Revells färger, men med största sannolikhet fungerar det :) Om du är osäker kan du alltid testa på nåt skrot. Det brukar jag alltid göra om jag är osäker innan jag gör nåt nytt på en finmodell.

Med de produkter jag nämnt tidigare tycker jag det brukar flyta ut fint i skarvar. Man kan ju även hjälpa till lite genom att tippa modellen så gravitationen hjälper drar färgen i önskad riktning.

frysy
5/4/19, 12:23 PM
#4

Okej tack! Funkar white spirit att ta bort överflöd med? Hur undviker jag att modellen frostas efter lackning? Är det endast matt lack som orsakar detta eller är det samma med gloss(som jag antar är klarlack på svenska )?

Joppo
5/4/19, 4:19 PM
#5

Jepp, white spirit eller lacknafta som det heter på svenska funkar bra. Det luktar dock ganska mycket, så det kan vara värt att titta på ett snällare lösningsmedel om det lukten stör dig. Om du vill mattlacka något skulle jag rekommendera att det görs med airbrush eller sprejburk. Att penselmåla stora ytor tror jag är svårt att få bra och kan nog ge upphov till ett ojämnt och frostigt resultat. Blank lack blir inte frostig, men är å andra sidan mindre förlåtande med damm och defekter på modellen.

Joppo
5/4/19, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Detta är en bra mattlack som jag börjat använt mig av på sistone. Den ger ett jämnt och fint resultat samtidigt mättnaden i färgerna under bibehålls bra. Jag tror den införskaffades på MJ-hobby också.

Annons:
frysy
5/5/19, 8:23 AM
#7

Kanon tack så jättemycket för all bra info:)

Upp till toppen
Annons: