Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1092 ggr
rogart
2019-04-24 07:36

Humbrol Matt Klarlack

Ingen modellbyggare men använder Humbrol matt lack till att blanda lume pulver för att lägga på klockvisare . Har märkt att lacken blir gråbrun och grumlig i burken. Köpt flera små burkar men alla är likadana . Finns det nåt annat märke som är bra. Helst lösningsmedel baserad då vattenbaserad torkar för fort och drar ihop sig för mycket så pulveret spricker .

Annons:
Janne Nilsson
2019-04-24 10:33
#1

Humbrols klarlacker i plåtburkar suger.

Men de har även Clearcoat i glasflaskor som är mycket bättre även om den inte är min favorit.

Tamiya har en mattlack som varken är vattenbaserad eller oljebaserad. Kan det vara något? Ej att förväxla med deras Flat Base som inte är en matt klarlack utan ett mattningsmedel som man tillsätter i färgen för att få den mattare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2019-04-24 13:02
#2

Klarlack på sprayflaska är kanske ett alternativ. Dagens sprayflaskor håller en ganska hög kvalité. Vill man pensla på klarlacken så sprayar man i burklocket och applicera med fin pensel 

//håkan

rogart
2019-04-24 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ska testa . Finns det Matt klarlack på sprayburk.  Så här ser det ut i burken. Funkar om jag ska patinera lite lume  på visare men ska det se vitt och fint ut så funkar det inte . Och blandar jag inte det riktigt så blir det blankt. 

En fråga var köper man Humbrol clearcoat. Finns inte i hobbybutiken i stan.

Janne Nilsson
2019-04-24 18:54
#4

Var är "stan"?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

rogart
2019-04-24 23:20
#5

Kalmar . Finns inte så många  hobbybutiker tyvärr  . Köpt i leksaksaffär men den har stängt . Sen har jag handlat i  färgaffären.  Den matta klarlacken var inte så här innan. Ett tag trodde jag det berodde på att jag hade den i kylen.  För att den skulle hålla längre. Men nu har jag tröttnat. Tänkte testa clearcote men hittar ingen som säljer i Sverige.

bommen99
2019-04-25 01:05
#6

#3. Jodå, matt (halvblank) klarlack finns i sprayburk. Om du har ngn billackerare  i närheten så kanske du kan kolla med honom om han har lite rester. Dock svårt att hitta matta klarlacker  i billacks-utbudet. 

Billackerare har oftast en bra kunskap om lacker, så en rådfråga där kan löna sig. Lycka till 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: