Annons:
Etikettallmänt
Läst 908 ggr
JaGa
2019-04-18 20:10

Dyra modellkataloger!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man har ju undrat under åren över det där med kataloger. När man är hos bilhandlare m.m, så får man drösar av kataloger/broschyrer helt gratis. Men just plastmodell-branschen, nä! Där får man vackert slanta upp lite pengar. Men det är inga större problem med det, tycker jag. Fast det här priset har passerat ordentligt med råge…😲 229:- på Pressbyrån!!! Jo, du…

Annons:
m-guttor
2019-04-18 20:16
#1

Och den innehåller bara produktreklam? Inga byggtids eller liknande ? Var länge sedan jag bläddrade i en fysisk katalog. Hur som helst , 229 är bizzart dyrt, även om man räknar bort momsen ….

JaGa
2019-04-18 21:10
#2

Alla tillverkare har ju sitt sortiment ute på nätet numera! Annat var det förr. Då var det en höjdpunkt att få bläddra i katalogerna…😃 Som du skriver. Inga byggtips eller annat intressant i dom. Ren produktinformation bara. Nä, nä, hos mig är det slutköpt med kataloger för länge, länge sedan…😉

[Hayabusa]
2019-04-19 09:39
#3

#2 De fyller ingen funktion idag, så är det. Dock har jag några äldre Tamiya-kataloger, men där handlar det mest om nostalgi. Plus känslan & doften.. 🤓Min första Tamiyakatalog fick jag tag på -72 och minns att den inte var gratis. Å andra sidan höll den en klass för sig, jämfört med andra.

Sabud
2019-04-19 12:13
#4

Visst är det dyrt! Men å andra sidan är det tillverkarens årskatalog och har för vissa även ett samlarvärde.

Tycker det är värre  (mycket) med priserna på vissa hobbytidskrifter, RCM&E till exempel bellar 125 spänn per månad.

WildeSau
2019-04-19 12:18
#5

Nu är det kanske några år sedan jag handlade en hobbytidning. Scale Aviation Modeler och Model Airplane Monthly kostade båda £3.50 i England. Interpress pris i Sverige var 92kr för SAM och 75kr för MAM! Inkonsekvent prissättning och högt prispåslag.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Decaius
2019-04-19 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

På 08 open kom jag och en bekant i samspråk med en representant för Vestergaard Group (som är återförsäljare för bla Airfix och Tamiya i Sverige). Han gav bort tamiyas och Vallejos kataloger gratis. Man kanske ska passa på att kolla när man är på mässor?

Annons:
Janne Nilsson
2019-04-19 14:29
#7

Man köpte ju Tamiya-katalogerna för att se de dioraman som brukade vara med.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rone
2019-04-21 12:43
#8

Ja det priset var lite väl häftigt för en Airfix katalog, men imponerande ändå att den finns att köpa på Pressbyrån! Produktkataloger i pappersform är inget jag köpt på tider. Men annars köper jag det mesta av referens och historielitteratur i just den formen, det ger en bra känsla som är svårt att ersätta med datorskärm tycker jag.

Upp till toppen
Annons: