Annons:
Etikettallmänt
Läst 1266 ggr
m-guttor
4/17/19, 11:16 PM

hjälp att identifiera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag undrar om det är någon som har en aning om vad det är för kärra som jeepen har bakom sig?  mvh stefan

Annons:
wooderson
4/18/19, 8:35 PM
#1

Kan det inte vara en sådan där liten bombkärra som de drar just bomber med?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
4/18/19, 9:07 PM
#2

jag tycker det ser ut som en slang med ett tankmunstycke därbak. Kärran verkar för liten för bränsle. Vad annat flytande behövde man fylla på?  Glykol?  Olja?

m-guttor
4/18/19, 10:01 PM
#3

Japp, tycker mig också se slangar.. och, även om jag inte har speciellt bra koll så tror jag inte j26 bestyckades med bomber. Har hittat bilder på en standardiserad batterikärra, men tyvärr inga andra bilder, men antar att man framställde även andra vagnar….

m-guttor
5/20/19, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lyckades hitta en bild på nätet, tyvärr minns jag inte var, på en kärra med liknade hjul men utrustad med brandsläckningsutrustning..

Roca
5/22/19, 9:46 AM
#5

Intressant! I boken J26 Mustang av Leif Hellström finns den här bilden med och i bildtexten står (sidan 142): "Påfyllning av lufttrycket i landställsbenen. När propellern var ställd diagonalt innebar detta normalt att planet inte var klart för flygning." Vi får anta att tuben till höger under vingen används för nämnda syfte.

Vad det är för kärra och vad den används till: svår fråga. Den panel som är öppen långt fram på Mustangens nos bakom spinnern torde i varje fall dölja påfyllningen av kylarvätska, i alla fall om man ska tro märkningsritningen på sidan 212-213 i samma bok som ovan. Jag ska kika lite i litteraturen om det finns bättre bilder på markutrustning/kärror.  //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

m-guttor
5/22/19, 11:36 PM
#6

Supertack Roca för den infon!

Annons:
m-guttor
5/22/19, 11:36 PM
#7

Supertack Roca för den infon!

Upp till toppen
Annons: