Annons:
Etikettallmänt
Läst 1641 ggr
Modellkaramell
2019-04-14 08:32

Dags för nästa bygge?!

Hej. Våren kommer smygande och det börjar bli dags att avsluta pågående byggen och försöka tunna ur liggande i högen, till förmån för nya höstprojekt. Jag har ett par, tre byggen som jag tröttnat på och inte ens är sugen på att avsluta, har varit för mycket strul. Hur gör ni, låter dem ligga i hopp om nytt mod eller helt enkelt kastar dem. Har bl.a en P51 Mustang där vingarna har dålig passform, och en svart Shelby Cobra som rutorna blivit nerkladdade med lim och blev repiga när jag försökte skrapa bort limmet. Retar mig på att se dem. ”Runda arkivet?”

Adios Amigos!

Annons:
Decaius
2019-04-14 08:58
#1

Olika för mig… Jag tycker att det är grymt tillfredsställande att bli färdig, så jag brukar försöka avsluta även om det inte blir så bra som jag först tänkt. I andra hand händer att jag ger till barnen eller slänger..

[Ilmavoimat]
2019-04-14 09:01
#2

Använd dina totalt misslyckade och påbörjade modeller till att experimentera på vet jag…istället för att bara slänga dem.

Du kan ju t.ex. prova olika spacklings- och slipningstekniker på din Mustang och använda din Shelby Cobra som provbädd för t.ex. airbrushinställningar.

Jag har tyvärr i vredens ögonblick helt enkelt slängt osäljbara byggsatser, som inte har varit kompletta, och ångrar det nu. Och det var helt enkelt för att jag hade för mycket i kö på en och en samma gång.

Det hade räckt att jag hade gett mig själv mer tid att bygga klart alla, så hade det inte längre varit något problem.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Orso
2019-04-14 22:26
#3

Själv har jag 100+  påbörjade modeller. Ibland kommer dom igång igen, ibland slaktas dom på delar till andra projekt eller så får dom ligga.  Eftersom jag bygger om mycket är det dumt att kasta bort saker.

Testa en sådan här till den skadade rutan:  https://www.depend.se/produktsortiment/naglar/2219/

Jag tror att det är den som har en grå poleryta som påminner om läder. Det har fungerat bra att polera huvar ned den.

Modellkaramell
2019-04-15 18:42
#4

Tack för alla trevliga svar! Ska ha dessa ypperliga förslag i åtanke, speciellt den att använda misslyckade projekt till att testa målning o spackling på. Airbrush har jag inte kommit till än, men det kommer så småningom. Jag funderade på ett nytt bygge till sommaren/semestern om det skulle bli regnigt, men det är härligt att sitta i shorts i solen oxå och bygga, bara det inte blåser för mycket. Fick ett tips här på ett enormt fraktplan med åtta propellrar eller 4 propellrar oC fyr jetmotorer, minns inte riktigt. Någon här som minns?

Adios Amigos!

MarkusN
2019-04-16 16:16
#5

Jag är sen på bollen som vanligt :-)  Jag tror de flesta har känt och gjort som du, jag har i alla fall gjort det många gånger i denna hobbyn.

Jag tycker verkligen inte man ska tvinga sig igenom ett bygge bara för att - hur kul hobbystund har man då egentligen? Därför ska man alltid komma ihåg Morgan// Ilmavoimats tips om att spara halvfärdiga byggen som testbädd och för diverse experiment. Då berikar de plötsligt din hobby igen, du lär dig något och blir säkrare med nästa "skarpa" bygge och det blir mindre och mindre testobjekt i lådan :-) 

På det igen och plocka fram det du är sugen på! Det är en hobby, det är meningen att du ska ha kul!

bommen99
2019-04-16 16:20
#6

#2 och #5. mycket kloka ord

Annons:
Upp till toppen
Annons: