Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1249 ggr
PonCar
2019-03-21 15:42

FROG North Sea Oakley class Lifeboat

Var länge sedan jag lade upp något här på "sajten" nu. Flytt och nytt jobb för ca 1 år sedan gjorde att byggandet fick pausa (flesta byggena ligger ännu nedpackade pga platsbrist…). Men så kom jag iväg på Art in Miniature i Mölndal hösten 2018 och bygglusten rann till igen. Dessutom träffade jag Sani och Indira med DinominHobby, som visade sig hålla till i en källare i grannkvarteret i Borås (ska ju tyvärr lägga ned snart…). Hos DinominHobby hittade jag en gammal men helt komplett secondhandsats från FROG -en brittisk sjöräddningsbåt i skala 1:48 (har senare utgivits av en mängd andra tillverkare, fr a i Östeuropa). Oemotståndlig för en sjöfartsälskare!  Liiiten bygghörna klämdes in i tvårummaren och byggandet kom äntligen igång. Inte riktigt i hamn (!) ännu men här följer några bilder där processen på "båtvarvet" redovisas så långt.

boxen

Annons:
PonCar
2019-03-21 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#1

Oj. Vet inte varför bilden ovan hamnade på sniskan. Hittar inget sätt att räta upp den heller… Här följer några fler bilder från bygget i alla fall.

PonCar
2019-03-21 16:00
#2

Får inte rätsida på bildpubliceringen…de hamnar lite som de vill tydligen… Men med risk för nackspärr får ni väl vrida huvet lite på sniskan när ni kollar… Nån som har tips på hur jag kan vända bilderna rätt?

Radarmasten är scratchbyggd efter foton på moderniserade Oakley-båtar, som detta är tänkt att bli. Från början saknade de radar. Fortsättning följer…

[Hayabusa]
2019-03-21 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*

PonCar
2019-03-21 18:37
#4

Tack Hayabusa! Hur fick du rätsida på bildens slagsida?

Mer detaljering och en besättning  skall till, liksom bättringsmålning framför allt av de röda avbärarlisterna som är målade med Vallejo Model Color och trots grundningen visade sig skavas av väldigt lätt vid hantering. I stort sett hela båten är målad med Vallejofärger (det mesta penselmålat utom den orange överbyggnaden och den vita bottenfärgen som är sprutmålad Tamiya acrylic. Vissa smådetaljer är målade med mina gamla Humbrol Enamel. Den mörkblå färgen på skrovet är penselmålad med tunnad Vallejo Model Color. Den mysko orange "plattan" på akterdäck är tydligen ett drivankare i segelduk som kunde kastas i vid hårt väder (strukturen åstadkom jag genom att dränka in vanlig pappersservett i utspätt trälim och fästa på plasten). Någon exakt förlaga har inte denna något konverterade båt, utan det blir litet en mix av de olika "uppgraderingar" av båttypen ifråga som jag sett på förebilder på nätet. Bla komplettering med radarmast blev mycket vanlig på 70-talet.

[Hayabusa]
2019-03-21 21:25
#5

#4 Skånskt trolleritrix 😉

[Hayabusa]
2019-03-21 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

*

Annons:
[Hayabusa]
2019-03-21 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

*

[Hayabusa]
2019-03-21 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

*

[Hayabusa]
2019-03-21 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

*

Roca
2019-03-27 20:22
#10

#0, 1 Vad roligt att se att du är igång och bygger Pontus! Jag minns fortfarande med glädje ditt fina SAAB 18-diorama för ett antal år sedan, med mera.  Kul, hoppas bygglusten håller i sig! //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
2019-03-28 10:38
#11

Jojomen Roca, nu är jag i farten igen. Kanske inte i nåt rasande tempo, men ändå… Flytt till Borås (från Nyköping) och byte av arbetsplats (från Nynäs slott till Rydals museum, dvs fd 1800-tals bomullsspinneri) kom emellan mig och byggsatserna. SAAB S17 dioramat blev dock kvar på Nynäs slott -det var ju s.a.s byggt i tjänsten. Tyvärr tror jag inte det är utställt numera. Kanske får jag ett ryck framöver och "kidnappar" hem det. Vill passa på att slå ett slag för det utställningsprojekt jag ansvarar för här på museet: en ca tre månaders sommarutställning i stora hallen 2020 om modelldioraman! (min ide, vems annars…). Har börjat lägga ut efterlysningar om intresseanmälningar att delta litet här och var (kanske du sett den här på forumet?). Börjar droppa in litet anmälningar från en o annan byggare. Om du vill ha utförligare info kring detta, så skicka ett mail till min jobbadress: pontus.carlweitz@mark.se

/Pontus

Roca
2019-03-28 19:34
#12

#11 Ja javisst ja, SAAB S17 var det ju förstås, tack!

Tack för informationen om utställningsprojektet, låter spännande!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
2019-03-29 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I morse blev det nästan syslöjd i bygghörnan när jag tråcklade dit ”livlinan” som är fäst i minimala öglor runt hela skrovet. Eftersom jag hittade orangefärgad tråd i lämplig grovlek på jobbet så fick det bli den färgen. Har sett det på några få referensbilder även om naturfärgad lina var vanligast. Men orange blev lite fräckare tycker jag! Penslat m utspätt trälim för att få till önskad form på ”hänget”. Båten ska ju vara på väg ut i stormen sedan, så linorna kan inte bara hänga helt symmetriskt utan påverkas av den starka blåsten.

Annons:
Micke_MM
2019-03-29 18:19
#14

Mycket snyggt bygge😀

Decaius
2019-03-29 19:05
#15

Mycket trevligt bygge! Jag gillar plastbåtar!

Upp till toppen
Annons: