Annons:
Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 1620 ggr
PonCar
3/20/19, 10:24 AM

Dioramor sökes till utställning 2020

EFTERLYSNING: Dioramor sökes till stor utställning på Rydals museum 2020.

Hej! Efter att under det gångna året ha bytt såväl bostadsort och lands-sida (från öst till väst) och arbetsplats (från sörmländskt slott/museum till västsvensk fd textilfabrik/nu museum) har jag nu som utställningsindentent (och modellbyggare) fått möjligheten att förverkliga ett som jag tror ganska unikt utställningsprojekt i museivärlden: en utställning om och med modelldioraman. Projektnamnet är "Storytelling 3D -att berätta en historia i tre dimensioner". Denna är planerad att äga rum 13/6 - 27/9 i stora utställningshallen (ca 450 kvm) på Rydals museum, ca 20 km väster om Borås, nära Kinna. För att förverkliga detta projekt är vi helt beroende av att ni som bygger dioraman (av vilket slag det vara må) kan tänka er låna ut ett eller flera av era byggen till museet under den perioden. Museet har i regel runt 7000 - 8000 besökare under sommarsäsongen och jag (liksom kollegorna) är övertygade om att en sådan här utställning kommer att väcka stor uppmärksamhet och stort intresse från långt fler än oss "redan frälsta" modellbyggare. Kontakta mig via epost för mer info: pontus.carlweitz@mark.se. Kan givetvis kort besvara vissa frågor här i forumet också.

Alla teman, genrer och skalor (utom 1:1) är intressanta. Och vi söker inte bara dioramor av "mästarklass" utan det är själva storyn det illustrerar (verklig eller påhittad) som är det intressantaste. Tipsa gärna andra. Efterlysningen ligger också ute på IPMS-Göteborgs hemsida. Hoppas på er support! Med vänlig hälsning Pontus

Annons:
Janne Nilsson
3/20/19, 3:29 PM
#1

Kul grej!

Men jag skulle nog vilja veta hur de kommer att visas upp? Alltså i montrar eller liknande så att de inte riskerar att beröras av allmänheten?

Också hur de ska hanteras, jag och andar med mig har några dåliga erfarenheter bakom oss när objekten inte hanterats med den försiktighet som krävs.

Finns det försäkring om något utställningsobjekt skulle skadas eller stjälas?

Tror att det får mer spridning om du postar här också.
https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

PonCar
3/20/19, 3:45 PM
#2

Hej Janne! Självklart kommer vi titta på utställningslösningar som minimerar risken för skador på utställda alster. Det är ju dessutom ganska lång tid det handlar om. Närmast till hands ligger ju någon form av pleximontrar (alternativt härdat glas), då vi i så fall nog får tänka oss att samla flera dios under gemensamma större montrar snarare än att individanpassa. Alternativt att vi gör "sarger" i plexi (eller härdglas) runt podierna (vilket dock inte hindrar dammnedfall…). Tar tacksamt emot andra förslag på hur man skulle kunna lösa skyddsfrågan. Samtliga utställda alster kommer dessutom, liksom vid alla våra utställningar, att omfattas av en utställningsförsäkring (var o en får då själv ange ett uppskattat försäkringsvärde på sitt objekt).  Hanteringen ska ingen behöva oroa sig för -våra tekniker är utställningsproffs och vana att hantera även mycket sköra föremål, konst osv. Jag är ju själv modellbyggare, så jag är införstådd med problematiken ;-).

Jag mailar dig gärna mer utförlig info om det verkar intressant, vilket jag hoppas. Behöver en mailadress bara. Vill du inte ange den här så kan du SMS:a mig på 070-790 27 98.

Funderade också på IPMS-Stockholm, men tänkte att Västsverige låg närmast till hands i första hand med tanke på att Rydal ligger nära Borås…

Med vänlig hälsning Pontus

Janne Nilsson
3/20/19, 9:08 PM
#3

Tycker det låter som väl förberett och ansvarstagande.

Finns det möjlighet så är det väl bra om man får upp bordshöjden på runt 100cm så gemene man slipper huka. Är det många barn som förväntas är det inte lika optimalt.

Det är fortfarande många som läser IPMS Stockholm, namnet till trots så var det ändå en samlingspunkt för många en gång i tiden. Om du hellre vill det så kan jag lägga in en blänkare där jag länkar till den här posten?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

PonCar
3/21/19, 8:26 AM
#4

Hej igen Janne!  Som du påpekar kan det säkert trots allt vara en god idé att sprida detta även via IPMS-Stockholm (om inte styrelsen där misstycker?). Har ju redan varit i kontakt med IPMS-Sverige centralt ang detta och de var mycket positiva till idén. Hellre än att länka till konversationen i detta forum kanske man kunde lägga länken till den info som ligger ute på IPMS-Göteborgs sida:

http://ipmsgoteborg.se/dioramautstallning-2020/

Jag hoppas att de öst - västliga förbindelserna modellbyggare emellan är fredliga…

Men jag vill inte göra något som kan få styrelsen i IPMS-Stockholm att känna sig förbigångna. Men du kanske har bra kontakt där? Annars kan ju jag ta en direktkontakt med dem.

Precis som du påpekar har vi tanken på att det vore optimalt att få upp dioramorna i bra betraktningshöjd. Vad gäller yngre besökare så löses det med stadiga pallar/lådor att stå på. Förutom podier har vi även möjlighet använda hyllor av olika djup (kan funka för små och/eller långsmala dioramor).

Tack för support -hoppas verkligen vi kan få ihop tillräckligt många intresserade så att det kan bli av.

/Pontus

DIOWORK
3/21/19, 8:59 PM
#5

Hej Pontus! Det här låter fantastiskt roligt, bra framförhållning med:) Jag bor i Göteborg så det är ju lagom avstånd. Allvarligt, jag är med till 100%! Kan bidra med säkert 15 dioramor i varierande storlek. Fler byggen kommer ju hinna bli klara till 2020 dessutom! Jag skall kolla igenom samlingen och ge dig en ungefärlig angivelse i antal och storlek. Men mina byggen fyller nog lätt upp typ 120 x 60 cm om man ställer upp dem lite luftigt och snyggt. Återkommer till din mail inom någon vecka, än är det ju gott om tid:) Som sagt detta skall bli väldigt spännande och roligt. /Erik

mibster
3/22/19, 7:14 AM
#6

Låter spännande!

Precis som Janne påtalar är det av vikt att de dioramor man bidrar med inte skadas under utställningstiden. Att sen lägga upp förfrågan i IPMS Stockholms forum kan jag inte tänka mig skulle kunna uppröra någon i styrelsen..

Mvh Micke

Annons:
PonCar
3/22/19, 7:17 AM
#7

Hej Erik! 
Kul att då är "på"! Utställningshallen vi snackar om är ca 450 kvm, så platsbrist bör inte bli nåt bekymmer. Det vi gärna vill få till är också en intressant mix av dioramor av olika genrer, tex militärt (vanligast helt klart), civilt, hav & vatten, sci-fi, fantasy/spel-tema osv. Bara att maila in förslag/bilder (gärna med lite info om repektive dio) till mig på: pontus.carlweitz@mark.se (min jobbmail på museet).

Som sagt, för att kunna göra en sådan här utställning är vi helt beroende av medverkan från er byggare :-). 
/Pontus

PonCar
3/22/19, 7:23 AM
#8

Hej Micke "Mibster"! 
Som jag svarade Janne tidigare så är vi (Rydals museum) ett professionellt museum och månar självklart om utställningsföremålens säkerhet och att de samtidigt visas på ett pedagogiskt sätt, oavsett om det handlar om antikt konsthantverk eller nutida modelldioramor ;-). Dessutom kommer samtliga utställda föremål omfattas av en utställningsförsäkring under utställningstiden. Säkerheten är viktig!

/Pontus

DIOWORK
3/22/19, 4:04 PM
#9

Hej igen, Jo en sak bara som ni får vara beredda på är ju att de flesta dioraman som görs i dessa hobbykretsar är med militärt motiv. 400 m2 fyllda av stridsvagnar och soldater kan ju te sig lite underligt för en besökare. Det kan ju nästan upplevas att krig förskönas. Att få in ett gäng civila byggen är nog viktigt och kanske skriva någonting om varför dioramabyggare i modellkretsar ofta väljer krig som motiv. En tanke bara från min sida. /Erik

PonCar
3/25/19, 8:03 AM
#10

Hej Erik!
Jovisst, det kan säkert bli en utmaning att få ihop den bredd av olika "diorama-genrer" som vi skulle önska eftersom militära teman är väldigt dominerande (men icke desto mindre intressanta). Jag har också tagit kontakt med två lokala modelljärnvägsklubbar (som visat intresse), eftersom jag tycker det är ett område som ligger mycket nära detta med dioramor och (i regel) även representerar litet mer av den civila sidan. Har även postat inbjudan på forum som sysslar med spel (WoW osv), men lite svårt veta vart det är mest strategiskt att vända sig när man själv inte är inne i "gamet" så att säga. Tips emottages tacksamt! Glöm inte skicka ett mail så jag kan återkoppla med ytterligare info kring utställningen!

/Pontus

DIOWORK
6/1/20, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Japp då har jag lämnat 15 stycken byggen till utställningen. Det fanns redan ett gäng byggen på plats vilket bådar gott för sommarutställningen 13/6 - 27/9.

Tack Pontus för att du tagit initiativ till detta:) /Erik

erihan
7/16/20, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fantastisk fin utställning!! Kanonfina dioraman utställda på ett förträffligt sätt! Rekommenderas!

Upp till toppen
Annons: