Annons:
Etikettdiorama
Läst 3197 ggr
Rone
3/19/19, 10:22 PM

Projekt Par i Panther 1/35 Del 3

Annons:
DIOWORK
3/19/19, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Härligt att vi redan är uppe i tre delar Rone:) Min Takom Panther ligger i ett försvunnet DHL-paket, för att inte stå utan en Panther att bygga under mina 8 kvällar i Norrland som närmar dig, har jag beställd min första byggsats från Dragon i 1/35. Jag ville ha en med zimmerit så det blev denna D-vagn. Den verkar lovande om man får tro på vad andra säger om den. Det blir ju lite roligt att i slutändan byggt en Panther från 4 olika tillverkare, Italeri, Tamiya, Takom och Dragon:) Någon av er andra som byggt någon av dessa Pantrar? /Erik

[Hayabusa]
3/20/19, 7:53 AM
#2

Trist att ditt paket försvunnit, hoppas att det kommer tillrätta. Dragons serie av Panther, som släpptes med början 2006, får ses som en "milstolpe" - bra detaljer, korrekta former och fin passform. En bra & korrekt byggsats, helt enkelt. Sedan dess har andra aktörer tillkommit som gett ut fina Panthers - Meng, Rye Field Model och Takom. Har jag glömt någon? :)

Rone
3/20/19, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Tråkigt som sagt med ditt paket som inte levererats, det är trots allt rätt ovanligt som jag upplever det. Vi får hoppas att du får din fina Dragon istället då, det är en mycket fin byggsats det med!

Jag har nu ändrat den gröna kulören på min Panther så det blev den korrekta mörkare färgen. Har även tillverkat ett par längre bogservajrar då Tamiya hade felaktig längd på sina plastvarianter som var med i kitet, även fästet för dessa har bytts till korrekt.

Rone
3/20/19, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tillverkade den lilla vajern av tvistade koppartådar, men tror egentligen att fästet borde varit vridet ett kvarts varv på en G panther, Tamiya fusk igen? Även träblocket för domkraften var inkorrekt gjuten och rättades till med etsbitar, ännu mera Tamiya fusk!

DIOWORK
3/27/19, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det blir grymt Rone:) Tyvärr är nu båda mina beställningar försvunna eller ej lev pga ”lagersaldo fel”. Helt otroligt när två av varandra oberoende beställningar gjorda inom någon vecka blir katastrof. Tur att det är ett I-lands problem. Jag vet att flera av er andra har tipsat om denna metod men den är ny för mig och så revolutionerande att jag repeterar! När jag målar med akrylfärg har jag problemet att färgen torkar ganska snabbt. Ibland använder jag retarder som får färgen att torka långsammare men det finns ett sätt som är gratis och enkelt! Ta en plastlåda och fyll på med lite vatten, lägg på en disktrasa och få den genomfuktad. Häll bort överflödigt vatten.

DIOWORK
3/27/19, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lägg sedan på en bit vanligt bakplåtspapper, tryck pappret mot trasan så även pappret blir fuktigt.

Annons:
DIOWORK
3/27/19, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sedan är det bara att pytsa ut färg på pappret. Det otroliga är nu att man kan sitta i timmar och måla utan att färgen torkar. Då och då får man röra runt lite i färgen men det är ju enkelt. Det funkar säkert att sätta lock på och fortsätta dagen efter. Jag har gjort på detta sätt se senaste gångerna jag målat och det är fantastiskt! Målningen har nu blivit ännu roligare:) Kul att dela med sig av sina favorit tips:) /Erik

Rone
4/7/19, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tackar för det smarta tipset med färgfuktaren! Inte dumt alls, dessutom blev jag väldigt sugen på lasagne:)

Har fortsatt peta lite med detaljerna på min Panther, men ännu en del kvar med det. Banden i gummi som Tamiya skickade med funkade inte nåt bra så jag tog DS snoddarna från min Dragon Panther istället, vilken ska få ännu bättre länkar i metall. DS banden är lite mer följsamma än Tamiyas variant, dessutom lite snyggare gjutna tycker jag. Figurerna är från nån Tamiya låda och har fixats till lite i formen för att passa på den här vagnen.

Rone
4/7/19, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Andra sidan med klassisk hink som nästan verkar vara standard på de tyska vagnarna. Har även kompletterat med dunkar, de med vitmålade kryss är för vatten.

wooderson
4/8/19, 7:02 AM
#10

Väldigt snyggt Rone, men en liten tanke som slår mig, borde inte gissar att det är förarens öppna lucka vara grön? Tänker att den vid orginalmålningen var stängd, och då verkar det vara ett grönt fält som passerar. Bara en tanke

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
4/8/19, 10:37 AM
#11

Jättefint detaljerat och målat ett kanonbygge

Rone
4/8/19, 9:54 PM
#12

#10, 11 Tackar så mycket, kul att ni gillar bygget:)

Förarens lucka som är öppen är samma oxidröda grundfärg som hela vagnen är målad med. Det är alltså inte den bruna cammofärg som används utanpå vagnen. Tror inte att man målade cammot även innanför luckorna, inget jag har sett iallafall? Däremot verkar det variera vilken färg som användes på insidan av luckorna ändå. Har sett en del med den vitaktiga interiörfärgen, den mörkgula (dunkelgelb) skrovfärgen och även som på denna oxidröd grundfärg. Kanske har att göra från vilken fabrik den kommer eller kanske mest sannolikt i vilken tidsperiod den var tillverkad? Men jag förstår vad du menar Woody, ingen dum tanke!

wooderson
4/8/19, 10:41 PM
#13

Ok då är jag med, tänkte att det var en vridöppningslucka, men det är en fällupp. Då är oxidröd ganska logisk

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
4/8/19, 11:01 PM
#14

Väldigt snyggt Rone! Härligt att du nästan är klar med din första Panther. Tummar upp:) /Erik

IKV91
4/9/19, 7:25 AM
#15

Härlig Panther!

DIOWORK
4/13/19, 9:27 AM
#16

Suck! Mitt paket innehållande både figurer, Panther och tillbehör som jag beställde 3/3 och som skickades från Dersockelshop 4/3 är väck. 18/3 fick jag tyskarna att efterlysa paketet hos DHL. Sågs senast i Hamburg 5/3. Först sa Sockelshop att det brukar ta 2 veckor att utreda, nu när jag ligger på dem om att det tagit 3 veckor säger de att det kan ta 6-10 veckor. Det kan alltså i princip dröja till slutet av juli, och om de då skall skicka nya saker gäller det att dessa finns i lager just då. Så för tillfället lägger jag min del av projektet på is. Trist också att etsgaller till min Tamiya Panther är i samma paket, så målning av den får vänta. Får köra på med min 105mm kanon istället. /Erik

wooderson
4/13/19, 5:58 PM
#17

Trist när det strular

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
4/21/19, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#14, 15 Tackar:) Hoppas du får ordning på dina leveranser snart så du kan återuppta Pantherbyggandet Erik.

Ja den första Panthern är klar, kanske justerar den lite senare beroende på vilken miljö den hamnar i så småningom. Just nu får den var statist när jag ska utveckla själva dioramat.

Rone
4/21/19, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tog även en svart-vit bild. När man ser det så förstår man hur svårt det är att hitta rätt med färger när man utgår ifrån gamla samtida svart-vita bilder. Svårt att se skillnaden mellan det gröna och det bruna tycker jag.

Rone
4/21/19, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har nu också börjat bygga min Dragon Panther. Väldigt trevlig byggsats så här långt. Klart mer väldetaljerat och korrekt om man jämför med Tamiyan.

Annons:
Janne Nilsson
4/21/19, 3:58 PM
#21

Men har man verkligen användning för att dessa sk torsion bars som löper över golvet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
4/21/19, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Härligt att se dig börja spåna på dioramat Rone. Hoppas Dragonvagnen blir rolig att bygga. Jag kom på att jag kan påbörja huset till mitt diorama, det påverkas ju inte av de saknade delarna. Har limmat ihop de två väggarna och taket med lite förstärkning på baksidan.

DIOWORK
4/21/19, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Framsidan behöver lite spackling för att dölja skarven. Spacklade och målade över det ikväll, vi får se imorgon hur det blev. /Erik

[Hayabusa]
4/22/19, 10:08 AM
#24

#21 Nej, faktiskt inte. Såvida man inte lägger till en inredning så fyller de ingen konkret funktion. Samma sak i Dragons Pz III t ex.

Rone
4/22/19, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#22,23 Skönt att det inte står stilla med projektet trots allt Erik. Riktigt fina gjutningar på huset, snyggt!

#21,24 Jag skulle säga att man kan ha god användning av torsionsfjädringen på den här byggmodellen! Dragon har fått till en bra funktion med dessa då de fungerar i stort sett som de på riktiga vagnarna, alltså just fjädrande. Fjädring nedåt är fritt och vill man fjädra uppåt finns en stoppklack man kan gå förbi eller skära bort om man vill det. Det medför att man kan placera vagnen på ojämnt underlag i tex ett diorama och få hjulen att följa underlaget. Dessutom är det väldigt lätt att få axlarna att löpa jämt även om man väljer att ha den på plant underlag då stoppklackarna är placerade vid normalt belastad fjädring. Det hade nog spelat mindre roll om man fyllt vagnen med inredning då torsionsfjädrarna ändå hamnar under golvet i vagnen och ändå inte synts.

DIOWORK
4/23/19, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har börjat måla huset. Här med lite olika grundfärger.

DIOWORK
4/23/19, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tyvärr har jag upptäckt att det är en massa små gjutrester i form av kulor som sitter överallt i skarvarna mellan stenarna. Har gått över skarvarna med en vässad träbit och försökt skrapa bort dessa små otyg.

Annons:
DIOWORK
4/23/19, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag körde på lite för ogenomtänkt med färgen. Efter jag gått på tegelpannorna med brun färg fortsatta jag med det bruna på vissa stenar. Kändes spännande just då men när jag jämför med boxarten så inser jag att de bruna stenarna känns ganska oitalienskt. Men det är nog ingen fara, bara att gå över med mer ljusbrun färg etc. Visar några bilder hur det ser ut nu med ”fel” färger på huset.

DIOWORK
4/23/19, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag blev nöjd med taket. Detta är i princip färdig målat, bara washer kvar, typ. Taket ser bättre ut i verkligheten än på dessa bilder tycker jag.

DIOWORK
4/23/19, 11:11 PM
DIOWORK
4/23/19, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här boxarten från DioDump. Jag skall försöka efterlikna detta.

DIOWORK
4/23/19, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Som ni ser finns fortfarande en del ”kulor” kvar. Ja, det är på intet sett färdigmålat, mycket jobb kvarstår. Men det var härligt att få gå loss på det fina huset. Over and out. /Erik

Micke_MM
4/24/19, 8:55 AM
#33

Supersnyggt .ser ut som det kommer att bli hög klass på detta

Janne Nilsson
4/24/19, 10:28 AM
#34

Det blir bra när man varierar stenarna som du gör.

Janne Nilsosn

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
wooderson
4/24/19, 10:58 AM
#35

riktigt fint hus, trist med de små kulorna, men det fixar du

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
4/24/19, 9:53 PM
#36

Snyggt hus! Som du skriver så är brunt nog inte att föredra utan mer mot gult, beige

DIOWORK
4/24/19, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Tack så mycket allihop:) Jag har lagt på flera tunna lager med ljusare färg. Har också lagt mörk färg i fogarna. Mitt hus är klart mörkare och med mer variation än boxarten, men jag gillar huset när jag betraktar det. Jag hoppas det kommer smälta in bra på mitt diorama. Första bilden är på taket genom förstoringsglaset i lampan jag har. Försöker visa färgvariationerna på takpannorna.

DIOWORK
4/24/19, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Fotad på ett hotellrum i Nynäshamn.

DIOWORK
4/24/19, 11:00 PM
DIOWORK
4/24/19, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag nöjer mig så här tillsvidare. När huset placeras på bygget så ser vi hur det känns. Stuprör och hängränna måste jag ha med. Over and out.

DIOWORK
4/24/19, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag letade just upp lite referensbilder jag sparat. Bilderna är visserligen från Mallorca men duger. Här en bild på en mur, man ser att stenarna har många olika färger.

Annons:
DIOWORK
4/24/19, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Visst, jag borde kanske gått åt en annan färgskala men gjort är gjort! Det kommer nya chanser:) /Erik

bommen99
4/25/19, 1:12 AM
#43

Det börjar arta sig Erik.. Jag saknar dock en liten detalj. Ditt hus ser ut som att det har en för liten "mössa", alltså det saknas lite överhäng  där taket går lite utanför väggen. Kolla din bild #42. där har i princip alla tak lite överhäng

[Hayabusa]
4/25/19, 1:49 PM
#44

#25 Det är sant. Dock har jag själv förundrats över detaljerna eftersom de inte syns. Är det funktionen man är ute efter så behöver det inte vara ett autentiskt utseende.

DIOWORK
4/26/19, 7:01 PM
#45

Tack Bommen:) Du har helt rätt med överhänget. Jag missade detta pga tillverkaren gjutit takpartiet så det uppifrån såg bäst ut som jag satt det. Fokuserade på det, tusan! Jag får testa att såga av taket och justera detta. Rätt skall vara rätt:) /Erik

bommen99
4/26/19, 8:18 PM
#46

Lutar kanske mot att du få göra helt egna hus,😃. 

I stället for att kapa taket och bredda på det sättet så kanske du kan lägga exempelvis en 4 mm (eller ditåt)  på platten rätt ut där tak/vägg liksom möts: Hängränna fästs under den 4 mm bit som ligger på platten. Möjligen skulle den 4 mm breda plankan göras med en plåt som ligger ovanpå brädan.

Nåväl Erik, du kommer säkert på ngn fiffig lösning//håkan

DIOWORK
4/26/19, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag skar bort taket, lite småskador blev det men inget allvarligt.

DIOWORK
4/26/19, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Limmade fast det efter justering. Nu ser det bättre ut:) en hängränna, stuprör och lite klängväxter så är man hemma ju! /Erik

Annons:
bommen99
4/27/19, 12:33 AM
#49

Yes.lite extra jobb brukar ge lite högre tillfredsställelse 🤓

IKV91
4/28/19, 7:05 PM
#50

Ser bra ut!

Micke_MM
4/29/19, 12:54 PM
#51

Det där blev lyckat

DIOWORK
11/16/19, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Min Italeri Panther sågades i två delar idag. Totalt sett är detta en kass modell, tänkte prova att använda bitar av den som test för vignetter.

DIOWORK
11/16/19, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag gjorde en enkel mockup. Den döda tysken är bara test, jänkarna i höst/vinterkläder används nog inte. Är mer sugen på en scen i Frankrike under sommaren 1944. Jag kan då lägga grenar etc på vagnen, bakdelen går att göra rätt kladdig med tanke på referensbilden. Skitig bak och med grenar ovanpå samt zimmerit döljer det mesta av Italerivagnen.

DIOWORK
11/16/19, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
11/16/19, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det gäller att våga testa…Over and out

Annons:
Micke_MM
11/17/19, 2:27 PM
#56

Kul idé kommer nog att kunna bli bra

DIOWORK
11/17/19, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Tack Micke! Det finns många små scener man kan iscensätta där bakom Panthern utmed muren. Jag har lite olika uppslag att välja på:) Återkommer i frågan. /Erik

wooderson
11/17/19, 6:31 PM
#58

Kul upplägg

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
11/20/19, 9:35 AM
#59

Spännande upplägg!

Rone
11/20/19, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Hårt jobbat med Italerivagnen Erik:) Ska bli spännande att se hur det artar sig framöver.

Även jag har tagit tag i modellbygget igen efter sommaren. Drgonvagnen är hopklistrad och målad, nu återstår bara resten..

Rone
11/20/19, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Hittade en Tamiya tillbehörs byggsats med bla motor och mek figurer i gömmorna.

Med ytterst lite modifikation passade den även i Dragon Panthern. Borrade i splintar i gångjärnen så det går att öppna/stänga.

Rone
11/20/19, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Även luckorna framtill har fått fungerande gångjärn så jag kan välja vilket som passar senare. Fick då även fixa så hjälparmarna för lucköppningen går att fälla upp/ned.

Annons:
Decaius
11/20/19, 9:51 PM
#63

Riktigt fint. Jag gillar målning och patina. Väldigt snyggt. Coolt med gångjärn också.

Rone
11/21/19, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Tack Decaius, fick nog rätt gröna färg på den här Panthern iallafall:)

Det fick bli metallband på den här vagnen som planerat. Hade ju dessutom tagit DS remmarna till Tamiya vagnen så det var bara att plocka ihop dessa som är från MasterClub. Riktigt trevliga band med rätt tyngd i. Det fanns gott om extralänkar i förpackningen så det räckte även till de extra som sitter bak på vagnen.

Rone
11/21/19, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Provade lite färgning av banden på kemisk väg med AK Metal Burnishing. Tyckte det bra färg på banden så det fick bli så på de hela.

DIOWORK
11/21/19, 10:41 PM
#66

Läckert Henrik! Blir avundsjuk på dina fina länkar, de, liksom resten ser fantastiskt ut. Härligt att du är på banan igen:) /Erik

Micke_MM
11/22/19, 8:46 AM
#67

banden blev jättefina som hela bygget

Rone
11/26/19, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

#66,67 Tackar:) 

Banden monterade på vagnen. Jag byggde om infästningen av armarna till hjulen bak som håller spänn på banden. De har en fast position från början men nu kan jag röra dessa och spänna banden efter behov framöver när vagnens position är klar och fixera med lim.

Rone
11/26/19, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Har även fixat splintar med kedjor till reservlänkarna och monterat verktygen. Figuren är från Tamiya- byggsatsen med motorn som jag använde.

Annons:
IKV91
11/27/19, 5:43 AM
#70

Ser bra ut!

Rone
12/8/19, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

#70 Tackar:)

Fortsätter att peta lite med detaljer.

Rone
12/8/19, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bogservajrarna som följde med var av stål, önskar att de hade valt koppar då det är mer lättarbetat. men efter mycket jobb ligger de där de ska!

wooderson
12/11/19, 8:15 PM
#73

Supersnyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
12/11/19, 9:41 PM
#74

👍

Micke_MM
12/13/19, 12:42 PM
#75

Riktigt läckert

Annons:
Upp till toppen
Annons: