Annons:
Etikettallmänt
Läst 1063 ggr
Elmaco
2019-03-17 16:03

Vädring och wash

Är nybörjare på det här och har en fråga! Innan man lägger på dekalerna är det bästa att lägga ett lager klarlack har jag förstått, men innan man börjar med wash och vädring är det bäst att lägga ett till lager klarlack över dekalerna?

Annons:
Rone
2019-03-17 17:10
#1

Jag skulle nog rekommendera klarlack över dekalerna också. Kanske inte helt nödvändigt men det skyddar ju och det blir lättare att få med dekalerna i den övriga vädringen så att säga.

Elmaco
2019-03-17 18:54
#2

Okej, får göra så.

Elmaco
2019-03-17 18:55
#3

Tack för svaret!

Janne Nilsson
2019-03-17 22:54
#4

Jag gör det inte.

Tidigare har jag lagt ett lager satinlack eller golvpolish innan dekalerna. Nu när jag mest använder färger från Ammo of Mig så tycker jag inte det behövs.

Vädring, washer och filter brukar inte vara ett problem trots att jag inte har klarlackat. Men det beror lite på vad för färg du har och vilka lösningsmedel du använder dig av.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ghostflyer
2019-07-08 17:24
#5

Hej! Får man lov att ställa en följdfråga. Jag har dragit på tamiyas X-22 klar lack över dekaler och hela faderullan. Nu är min avsikt att med oljefärg i olika kulörer (Abteilung 502) göra lite washes och här kommer frågan. Vilken sorts thinner skall man använda för att ta bort överflödig wash. Jag har köpt Abteilungs Fast dry thinner. Men när man googlar runder och tittar på videos verkar det som att många kör med tamiyas X-20 dock kan jag bara hitta deras X-20A i Sverige. Någon som har vet om deras fast dry thinner kommer att lösa upp överflödig wash även om den hunnit torka lite ?

Många tack //and1

Janne Nilsson
2019-07-08 20:09
#6

Jag använder Lack-nafta men oftast gör jag tunna precisa washer så det är inte mycket att ta bort.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Hayabusa]
2019-07-08 23:07
#7

#5 Kan rekommendera denna bok:

https://abteilung502.com/product/mastering-oils-1-oil-painting-techniques-on-afvs/

Vad det gäller din förtunning så är den säkert bra, men oljefärger torkar långsamt. Tidigare lagd oljefärg kan lätt lösas upp, det får man tänka på.

Upp till toppen
Annons: