Annons:
Etikettdiorama
Läst 1969 ggr
DIOWORK
2019-02-27 13:50

Projekt Par i Panther 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Rone tänkte bygga varsin Panther i 1/35 med tillhörande diorama. Inspirerade av andra här på forumet så väljer vi att använda samma byggtråd för våra byggen. Det blir enklare och roligare att följa och peppa varandra på det sättet tror vi. En sak är säker, att välja tid, plats och scen var otroligt mycket svårare än vi båda tänkt visade det sig. Vi hade båda ett antal Pantherbyggsatser i förråden men inte ens det räckte i slutändan. Att ställa en Panther D, A eller G på ett diorama var som sagt svårt. Mellan vissa tidpunkter är tex zimmerit nästan ett måste för att få scenen realistisk, av de totalt 5 byggsatser vi hade ihop var alla utan zimmerit såklart. I Rones fall slutade det hela med att ytterligare en modell fick införskaffas. I mitt fall började jag bygga en Panther men gav upp och började på en annan. Jag var också nära att köpa en med zim förutom de 3 utan zim jag redan hade, men jag hejdade mig i sista stund när jag efterforskat att det var möjligt att en Panther utan zim fanns på den tid och plats jag till sist valt. Vi började spåna på denna tråd redan i november förra året. I stort sett gick förra året bara till att dividera om tid, plats, scen, figurer mm. Men i januari gjordes vissa framsteg i ”provbyggande” av några vagnar. I skrivande stund har vi egentligen inte kommit långt alls men det finns ändå en del att rapportera. Vi har ingen stress att få byggena klara så allt får ta sin tid. Jag har dock som målsättning att få mitt bygge klart till AIM i september men vi får se hur det går med det. Tips, råd, fakta, påhejande allt uppskattas såklart:) /Erik & Rone

Annons:
DIOWORK
2019-02-27 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För några år sedan när jag var grön i modellbranschen köpte jag en del byggsatser direkt från Italeri. De har ju hållit på länge, måste vara bra grejor tänkte jag. Köpte mest 1/72 saker men denna Panther G såg frän ut med ets och allt så den slank med i en beställning. Så i slutet av förra året plockade jag fram den till detta projektet. Tanken var en scen i Italien 1945, då slapp jag köpa till zimmerit utan kunde bygga vagnen som den var. De extra plåtarna man sätter uppe på tornet tyckte jag var extra snyggt, har ej sett så många byggen med den detaljen.

DIOWORK
2019-02-27 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På ett hotellrum i Västerås började jag packa upp min Italeri… På påsen till banden stod det ”Made by Dragon” även en av plastgjutningarna var gjorda av Dragon. Detta livar gott tänkte jag…. Men frågan är om inte Italeri köpt andrasortering? Det var så mycket gjutskägg och dålig passform när de skulle sättas ihop.

DIOWORK
2019-02-27 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag fortsatte bygga ihop småsaker.

DIOWORK
2019-02-27 14:04
DIOWORK
2019-02-27 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja vad skall jag säga, efter att ha kommit så här långt slutade det med att jag beställde 2 st Tamiya byggsatser istället. Men jag fortsatte senare med Italerivagnen för att öva på att bygga i 1/35.

[Hayabusa]
2019-02-27 14:09
#6

"På ett hotellrum i Västerås…" 😉

Är det möjligen Dragons "Magic tracks"?

Annons:
DIOWORK
2019-02-27 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag köpte en äldre Tamiya A för att öva att lägga på egen zimmerit, kostade ju bara ca 120kr. Sedan köpte jag Tamiyas senaste D, vilket nu blev den vagn jag hoppades kunna använda i detta projekt. Kruxet var nu att jag även måste byta scen, från februari 1945 till sensommaren/hösten 1943. Det innebär rätt stora skillnader i val av allt runtomkring. Fortsättning följer. /Erik

DIOWORK
2019-02-27 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Comfort Hotell, med utsikt över centralstationen och Lantmännens silo, rejält skrivbord, på rummet jag brukar bo på finns både en bordslampa och en golvlampa av bra kvalitet som kompletterar min egna medhavda belysning:)

Det stod inget om Magic tracks på påsen, men jag kan alldeles säkert säga att det INTE var några "magiska bandlänkar" he he.

Micke_MM
2019-02-27 18:00
#9

Det här blir spännande att följa. Lycka till

[Hayabusa]
2019-02-27 18:09
#10

#8 Bra sätt att hålla Hotelldöden borta 😉

Vad blir det för vagn? En från Kursk?

wooderson
2019-02-27 20:29
#11

Heja heja! Vilken kul idé ser fram emot att följa denna tråden. Två storbyggare i ett.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
2019-02-27 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack för presentationen Erik, kul att vi kom igång med det här Panther projektet!

Som sagt har det varit mycket huvudbry kring hur de olika vagnarna passar vart och hur de ska vara utrustade. Jag  hade framförallt en Tamiya Panther G steel wheel version liggande sedan länge som jag ville bygga. Jag gillade det udda utseendet med dessa "steel wheel" men förstod ganska snart att det skapade vissa problem för jag ville samtidigt bygga mitt diorama med Frankrike tema. De pålästa kan snabbt konstatera att dessa få vagnar användes mestadels i ardennerna -44. Det förstod även jag efter att ha köpt böcker och kollat en massa film, så nu börjar jag faktiskt få en viss inblick i Pantherns historia. Men det verkar finnas hur mycket som helst att lära sig i ämnet så vi är glada om vi får hjälp när vi amatörer gör galet.

Dessutom har jag läst på vad gäller de olika byggsatserna av Panther som finns på marknaden. Det verkar då som att de coola "steel wheels" som Tamiya sänt med byggsatsen har fel diameter. De har samma diameter som de vanliga Pantherhjulen men ska vara något mindre i omkrets. Dessa har nu kastats åt sidan och som tur var fanns även den vanliga varianten med i lådan så det går att bygga en tidig G panther.

DIOWORK
2019-02-27 21:23
#13

#10 Japp, det är faktiskt så att jag längtar till dessa hotellkvällar = modellbyggarkvällar:)

Lugn och fin nu Hayabusa, vi skall inte gå händelserna i förväg vad gäller tid och plats:) men jag kan såklart säga att när jag valde Panther D så var det normalt givna valet Kursk. MEN jag vill inte bygga ett Kurskdiorama, det lockade mig inte med ändlösa stäpper. Om du tänkt på det har jag ställt en massa frågor om Panther D och Italien på sistone:) jag har letat som tusan för att ha en trovärdig historia att placera min D i Italien utan zim. Jag tror mig ha alibi för en spaghettiscen! Fortsättning följer i kommande inlägg:)

#12 Härligt att du är med också Rone! Detta blir en härlig tråd att jobba med:) /Erik

#9,11 tack killar:)

Annons:
Rone
2019-02-27 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Men Erik och jag kom även att snacka mycket om det här med zimmerit. Vi hade ingen erfarenhet av att lägga på sånt sedan tidigare och det verkar vara lite knepigt att utföra sådan antimagnetisk pasta själv. Vi har dock sett både goda och mindre lyckade exempel på såna applikationer och det hela blev lite skrämmande. Jag hade sedan tidigare en Kingtiger från Dragon liggandes vilken har zimmeriten ingjuten i plasten, och den ser riktigt bra ut. Började därför leta efter en Dragon Panther med samma fina zimmerit. jag hittade till slut en Dragon Panther  G på Ebay som jag beställde. Den skulle dock skickas från Kina med en del leveranstid som följd, så jag bestämde mig för att bygga Tamiyan som ett rent övningsbygge under tiden. Jag har nu fått hem Dragonmodellen och kan konstatera att den ser riktigt fin ut som jag bedömer det nu och ser fram emot det bygget. Tamiyan kommer jag dock bygga färdigt först!

Rone
2019-02-27 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Ett Italienbygge av mäster Erik kan inte bli något annat än hur bra som helst, det ser vi fram emot!

En inledande bild på Tamiyabygget. Ingen dålig byggsats måste jag säga, den är väl värd att bygga!

Fortsättning följer!

/Henrik

[Hayabusa]
2019-02-27 22:25
#16

Lycka till 👍🏼

m-guttor
2019-02-28 00:35
#17

Ska bli spännande att följa!

m-guttor
2019-02-28 00:35
#18

Ska bli spännande att följa!

Rone
2019-02-28 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tackar för glada tillrop och lyckönskningar, det kan behövas:)

Eftersom jag ändå ska använda Tamiya byggsatsen som övningsobjekt är det lika bra att prova på att göra egen zimmerit, alltid lär man sig nåt för framtiden. Testade lite olika metoder och material för detta. Fick tips av Erik att använda vattenbaserat träspackel och Tamiyas zimmerit verktyg, det var den vägen som jag tillslut också tyckte kändes lättast och verkar bli hyfsat resultat utav.

Rone
2019-02-28 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Spacklet torkar väldigt snabb så jag la på i små områden i taget. Allt överflöd tvättas lätt bort med vatten och om det ändå torkar kan det lätt sprättas bort med kniv. Dessutom är det lätt att torka/tvätta bort om det misslyckas medans man håller på och sedan är det bara att börja om igen.

Annons:
Rone
2019-02-28 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tornet!

wooderson
2019-03-01 13:43
#22

snajdigt. tycker att egengjord Zim har sin charm, tror aldrig att de la på det där så perfekt på fabriken som de färdiga satserna ger intryck av. dessutom lättare att simulera skador osv.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
2019-03-01 14:21
#23

Ser väldigt bra ut så här långt

DIOWORK
2019-03-01 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Riktigt snyggt Rone! Utifrån alla bilder på zim som man vid det här laget sett tycker jag att din zim är mycket verklig. Med färg och vädring på sedan så kommer det bli superbra:) Jämför din zim med bilden här, inte stor skillnad. /Erik

DIOWORK
2019-03-01 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Torn och pipa är felkonstruerat på min Italeri. När jag satt ihop delarna visade det sig att pipan med sitt fäste sitter helt snett i sidled på tornet. Suck.

DIOWORK
2019-03-01 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag trodde först jag gjort något fel, men när jag bröt loss delarna ser man att det är fel i konstruktionen. För jag antar att pipan skall vara centrerad?? Så är det på A och D versionen iallafall!

DIOWORK
2019-03-01 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det var ingen snygg skarv till kupolen till kulsprutan. Jag testade därför att göra en egen svetsfog med tunna plastfemmor som jag smalt med lim.

Annons:
DIOWORK
2019-03-01 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ja det blev sådär, men med lite färg på sedan så är det betydligt bättre än från början:) /Erik PS ha ha ser nu på bilden att jag måsta skrapa bort gjutrester på den redan dåligt gjorda kulsprutan.

bommen99
2019-03-02 03:36
#29

Det där med att pipan sitter snett är kanske för att överraska fienden 😉

Att inte delarna passar är alltid tråkigt, men du brukar ju fixa det mesta 👍

DIOWORK
2019-03-02 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Jo det brukar lösa sig i slutändan:) Medans Rone haft is i magen med vilken scen han skall bygga så har jag haft en jobbigt tid. När Italerivagnen inte visade sig hålla måttet blev fokus på att antingen bygga en annan vagn eller behålla Italeri men att låta den vara en utslagen vagn. Är den utslagen är det enklare att dölja de delar man inte är nöjd med tänkte jag. Huvudspåret blev nu att komma på en scen med en utslagen Panther. Övriga huvudingredienser jag vill ha med är: byggnad, träd/buske, väg, figurer. Jösses vad jag sökt bland bilder på nätet. Jag hittade denna bild som skall vara från Holland. Allt jag ville ha med finns om man placerar ett hus vid vägen till höger bakom Panthern. Jag började undersöka vilka figurer som hade funkat.

DIOWORK
2019-03-02 08:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Detta Bronco set har jag liggande, att låta britterna komma körande på vägen påväg förbi den utslagna Panthern lockade mig.

DIOWORK
2019-03-02 08:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag gjorde en snabb skiss vid köksbordet. Nästa steg var att göra en mockup i garaget.

DIOWORK
2019-03-02 09:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag hade just köpt ett passande Holländskt hus från DioDump så jag var eld och lågor över denna scen. Jag provade fram och tillbaka men tyvärr hade dioramat blivit för stort (för långt) om jag gjort som jag velat. Om jag gjort bygget som på min enkla skiss så hade det varit ca 70 cm långt. Jag har som krav att diot när det är klart skall rymmas i en Ikea flyttlåda, vilket innebär en byggyta på ca 32 x 52 cm. Denna scen är mer lämpad för ett 1/48 eller 1/72 diorama om man ör ute efter den effekt av längd jag ville ha. Så denna scen slopades.

DIOWORK
2019-03-02 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag grävde vidare i förrådet, hittade en ruinsektion från Verlinden jag köpt för länge sedan. Som ni ser är det tänkt att man skall bygga den klassiska scenen med vagnen framför ruinen på en gata. Nu var detta inget som lockade mig så jag började prova att dela upp huset istället. Det går ju att pimpa huset med egna husdelar.

Annons:
DIOWORK
2019-03-02 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag började testa och visst går det att väva ihop resinhuset med egna delar. Men med denna uppställning på bilden hamnar vagnen som ett utställningsobjekt framför huset. Jag vill att vagnen skall bli ett med hela dioramat och inte vara helt i fokus utan bara en del i ett skådespel! Ni fattar vad jag menar. Fortsättning följer. /Erik

Rone
2019-03-02 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#22, 23, 24 Tack! Ja det ser ju inte helt orealistiskt ut med den här metoden. Chippade områden i zimmeriten tänkte jag göra i efterhand, bara att skrapa av och då får förhoppningsvis den röda grundfärgen lysa igenom också.

Tyckte du kämpade bra med din Italerivagn Erik. Den har sina kända brister som också du fick erfara. Men jag har läst på angående kanonens placering och den ska vara 6 cm åt höger åtminstone på en G. Det borde göra ca 1,5-2 mm på en 1/35 byggsats. Tycker dock att det ser mer ut på din Italeri? Det är många fina byggscenarion du målat upp inför det här. Bara att hoppas att fler än en idé förverkligas framöver:)

Här har jag zimmeriten pålagd även på vänster sida. Lade även på inför hjulen som jag sett en del vagnar har, antagligen då man inte har sidoplåtarna monterade? Även lite färg pålagt, mest för att försegla och stärka spacklet men också lite nyfiken att se hur det ser ut målat.

Mecthegreat
2019-03-04 09:46
#37

snygga byggen , ser ut som det kommer riktigt nice

DIOWORK
2019-03-04 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Tack där vännen:) Rone tack för info om kanonen, ja i mitt fall var det mer än 2 mm kan man säga. Men nu kan jag rätta till det igen med din hjälp:) Jag fortsatte laborera med Verlindenhusen, målsättningen var att få Panthern att smälta ihop med hela scenen som sagt. Det bästa scenariot jag lyckades få ihop blev som på bilden. Denna scen kallar jag framöver ”Bar Italia”. Här har jag tagit figurer som skall användas till ett annat bygge bara för att liva upp bilderna.

DIOWORK
2019-03-04 20:45
DIOWORK
2019-03-04 20:46
DIOWORK
2019-03-04 20:46
Annons:
DIOWORK
2019-03-04 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag var verkligen inne på denna scen men jag fick inte ihop vilja figurer jag skulle använda. Bygget blev också väldigt likt ett känt bygge av en japansk stormästare. Sedan är det kanske inte så vanligt med en Panther inne i så tät bebyggelse. Det är också rätt omfattande arbete med scenen, så delvis av tidsnöd för AIM sparar jag detta bygge för framtiden. (Har skissat vidare senare på denna scen fast du bytt ut Panthern mot en tysk halvbandare eller Sherman tank, men det är en senare historia).

DIOWORK
2019-03-04 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag fortsatte trots motgångar med Italerivagnen, ville se hur etsen på tornet skulle se ut. Mer följer….

JaGa
2019-03-04 23:10
#44

Härlig byggtråd! Zimmeriten ser mycket övertygande ut, väldigt fint arbete! Ska bli kul att få följa fortsättningen…😃

wooderson
2019-03-05 21:25
#45

Tumme upp

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2019-03-05 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Ju mer jag byggde på Italerin ju tröttare blev jag. Till slut bröt jag förseglingen på Tamiyas ”nya” D Panther, äntligen skulle jag bygga min första Tamiya stridsvagn:) Arbetet flöt på utan några konstigheter.

DIOWORK
2019-03-05 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag vet ju inte riktigt hur jag borde göra, men jag målade delarna som är under gallren gråaktiga för säkerhets skull, svårt att komma åt senare tänkte jag. Hur brukar ni andra göra?

DIOWORK
2019-03-05 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Resten av kvällen gick till att fila till alla hjulen. Senare hemma riggade jag upp för målning.

Annons:
DIOWORK
2019-03-05 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Jag hade inga wheel masks så jag grundade med svart färg för att sedan spray på dunkelgelb och sist måla gummit för hand med gummifärgen.

DIOWORK
2019-03-05 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag kan säga så här, nästa gång köper jag wheel mask! Det blev okey men suck vad tid det tog. Ja ja nu är det gjort. Vädringen gör jag senare när jag valt plats för scenen.

DIOWORK
2019-03-05 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag skapade lite struktur inne i hjulhuset med murbruk, hårspray och klarlack. Insåg senare att detta inte syns när hjul och sidoplåtarna är på plats:)

DIOWORK
2019-03-05 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Eftersom jag gett upp ”Bar Italia” scenen fortsatte jag googla bilder. Jag vill inte titta för mycket på andras dioramor utan försökte hitta en bild att utgå ifrån. Jag har många bilder samlade via Pinterest, jag gick igenom de senaste jag sparat med motiv från Italien (jobbade fortfarande på det italienska spåret). PANG! Plötsligt började det surra i huvudet när jag studerade denna ganska oskyldiga bild.

DIOWORK
2019-03-05 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Nu var det ingen Panther på bilden men det spelar ju ingen roll. Det var något med linjerna i bilden som förförde mig. Jag tog fram papper, penna, linjal och ett bra suddgummi och började skissa. En Panther som står eller kommer körande under bron var utgångspunkten.

DIOWORK
2019-03-05 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Närbild på sidan, växtlighet på slänten.

DIOWORK
2019-03-05 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Sedan satte fantasin igång, skissen som från början var sedd uppifrån blev efterhand mer sedd från sidan (därav att vagnen på sista skissen hamnar fel i förhållande till väggen under bron). Ett hus uppe vid vägen passade bra tänkte jag, ett hus var ju en av grundstenarna i bygget så det måste jag ha med.

Annons:
DIOWORK
2019-03-05 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Det blev till att ta med skissen ut i garaget och göra en mockup! Efter en stunds rotande fick jag ihop något som faktiskt liknade min skiss. Som tur var passade mitt nyinköpta DioDumphus in extremt bra tycker jag:) Italerivagnen på bilden fick agera statist, planen var nu att ha Tamiyas Panther där istället. Fortsättning följer….

Micke_MM
2019-03-06 10:46
#57

Det här kommer att bli superbra ser fram emot fortsättningen/ Micke

Decaius
2019-03-06 10:49
#58

#56 Det där upplägget gillar jag! Härliga vinklar och nivåer.

wooderson
2019-03-06 20:15
#59

Hur coolt blir inte detta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2019-03-06 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Tack så mycket killar! Ja jag tror detta kan bli bra. Härligt att jobba lite på höjden också. Som det ser ut nu är bygget ca 40 cm högt.

DIOWORK
2019-03-06 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Av någon anledning upptäcker jag nu hur vanligt det är med denna typ av infrastruktur runt om oss. Fortsättning följer…

IKV91
2019-03-07 18:05
#62

Ser lovande ut!

Annons:
Rone
2019-03-07 21:48
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: