Annons:
Etikettallmänt
Läst 1043 ggr
DIOWORK
2/18/19, 6:50 PM

Fråga: Tyska pansaruniformer 1943-44

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag söker lämpliga figurer till bygge som utspelas Italien/Frankrike sent 1943 eller tidigt 1944. Alpine anger tiden för Kursk på figurerna på bilden. Min fråga är: Skiljer sig pansaruniformerna åt mellan tiden 43-44, eller kan jag plocka lite som passar så att säga? Zvezdafigurerna på andra bilden verkar vara universala för 43-45 enligt tillverkaren. /Erik

Annons:
DIOWORK
2/18/19, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Zvezdafigurerna.

[Ilmavoimat]
2/20/19, 9:35 PM
#2

Jag tror att du kan ta vilka som helst. I en bok om tyska uniformer (där författaren av principskäl inte har inkluderat Waffen-SS) så finns en bild ifrån Normandie 1944, där man ser fyra olika sorters tyska pansaruniformer hos en och samma StuG III-besättning.

Om du skulle fråga mig, Eric, så tror jag inte att nya uniformer per automatik kom ut till enheterna direkt, utan byttes ut allt eftersom de gamla slets eller gick sönder. Det viktigaste var ju att soldaterna hade något att äta, funktionsdugliga pansarfordon samt fungerande personliga handeldvapen.

Allt annat tror jag personligen var sekundärt, inklusive den senaste uniformstypen som skulle bäras enligt reglementet och exakt hur den skulle bäras.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Roca
2/21/19, 1:10 AM
#3

Både pansartrupperna ur Waffen -SS och Heer hade som det ser ut egna varianter av den kamouflerade Panzerjacke, de hade lite olika mönster och snitt och storlek på knäppning och kragar/slag och kom väl kanske båda två där kring slutet 43 början 44.  De två Alpine-figurerna ser ut att bära overall, kanske den s.k. Panzerkombin.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
2/22/19, 10:34 AM
#4

Tack killar! Ja det känns som just kring 43/44 kan man plocka lite fritt bland de figurer som finns, inom rimliga gränser då förstås:) /Erik

Upp till toppen
Annons: