Annons:
Etikettpansar
Läst 1074 ggr
DIOWORK
2/14/19, 9:56 AM

Fråga om Panther D 1943

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon har information om Panther ausf D 1943. Frågan är: Fanns denna vagn på den italienska fronten under slutet av -43? (De allierade landsteg på italienska fastlandet sep -43) Att Panther introducerades i Kursk under juli-augusti vet jag. Men kan några vagnar ha nått Italien under hösten? Jag är ute efter att bygga en D utan zimmerit i italienskt miljö om möjligt, därav min fråga. På bilden jag hittat syns en D som enligt bildtexten skall vara från Italien -43, men eftersom bilden är funnen på internet utan referens vill jag dubbelkolla med er. Mycket tacksam om någon har fakta:) /Erik

Annons:
[Ilmavoimat]
2/14/19, 4:58 PM
#1

Enligt den här hemsidan…

https://weaponsandwarfare.com/2015/11/30/26-panzer-division/

…så befann sig 26. Panzerdivision i Italien, bl.a. utrustade med Panther D-vagnar.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

DIOWORK
2/14/19, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fantastiskt Morgan! Den sidan har jag inte hittat när jag sökt. Det är lite intressant med bilderna. Den första visar just en D utan zimmerit, bilden tagen feb -44, andra bilden på en Panzer IV också utan zim är tagen ”början -44” oklart när. Sista bilden där tycker jag mig se zimmerit på Panthern men inte på Stug som står närmast, bilden tagen mars -44. Det verkar som man i mars -44 börjat lägga på zim på vagnarna i denna division. Slutsatsen är att det fanns Panther D utan zim i Italien under slutet av -43 och fram till feb -44.

DIOWORK
2/14/19, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Panzer IV utan zim.

DIOWORK
2/14/19, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Stug utan zim men Panthern bakom verkar ha zim av den ”fyrkantiga” typen. Stort tack Morgan! /Erik

DIOWORK
2/14/19, 7:42 PM
#5

Det var också intressant att se hur påpälsade tyskarna var. Verkar vara samma vinterutrustning som på östfronten. Det innebär att man kan använda figurer som egentligen är avsedda för öst till ett ”vinter i Italien diorama” om man skippar att måla kläderna vita!? Någon som vet mer i klädfrågan?

[Ilmavoimat]
2/14/19, 8:28 PM
#6

Vill du så kan jag mejla bilder till dig på den Ausf. D, som finns utställd i Munster. Inte många, men ändå en hjälp på vägen.

Tror den är med Zimmerit, men i övrigt så ska detaljerna vara samma.

Skicka mig ett PM så kan jag mejla dem till dig.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Hayabusa]
2/15/19, 9:23 AM
#7

Panther Ausf. D, Befehlspanzer tillhörande Panzer Regiment 4. Sommaren 1944 nära Florens. En kulör, Dunkelgelb, och utan Zimmerit. Märkt I02 i rött med vit randning. 

Edit: Möjligen är bilden tagen tidigare på året, möjligen februari '44, nära Anzio. Märkningen består, möjligen, av en vit "randning" dvs ej fylld. Eventuellt finns också inslag av en 2:a kulör i camot. Grönt?

DIOWORK
2/18/19, 12:07 PM
#8

#6 Tack för de fina detaljbilderna Morgan:)

#7 Tack Hayabusa:) Antar att texten du skriver om handlar om den första bilden?

/Erik

DIOWORK
2/18/19, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Någon som vet om de inre hjulen målades med dunkelgelb eller lämnades de grundmålade i den rödabruna grundfärgen. /Erik

[Hayabusa]
2/18/19, 7:06 PM
#10

#8 Ingen orsak. Nej, jag ser att det jag skrev var tvetydigt, sorry…Nej, jag tänker på en bild av just vagn I02. Jag har sett en bild (av I02) i en bok om  Befehlspanzer. Exakt tolkning av kulörer är lite knepigt. Har två olika profiler av nämnda vagn och vilken som är korrekt är svårt att säga.

Upp till toppen
Annons: