Annons:
Etikettallmänt
Läst 1434 ggr
[Ilmavoimat]
2/13/19, 8:32 PM

Modellbygge på 1920-, 30- och 40-talen

Modellbygge har väl alltid funnits i någon form, om inte som ett sett att yrkesmässigt visa exempelvis hur ett örlogsfartyg osv. kan komma att se ut. Därefter så har det antagligen, i takt med att det har blivit möjligt att producera byggsatser för en relativt sett överkomlig peng, gradvis blivit mer folkligt förankrat.

Jag vet att det förekom trämodeller av stridsvagnar i Tyskland under andra världskriget och att man använde dessa i utbildningssyfte. Likaså vet jag ur Pierre Clostermanns bok Det stora vansinnet att man även tillverkade trämodeller av bl.a. Fw 190 och Bf 109 och att dessa hängde i ordersalen, så att piloterna gradvis lärde sig utseendet på dessa, något som faktiskt kunde göra skillnaden mellan liv och död.

Men hur var det på 20-, 30- och 40-talen med modellbygge bland allmänheten?

Fanns det träbyggsatser av flygplan eller var det bara skepp som gällde? Det borde väl i såna fall ha varit relativt dyra, då de sannolikt producerades mer eller mindre för hand?

Hur såg det ut?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Orso
2/13/19, 10:12 PM
Hans Jacob
3/8/19, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej

Det har funnits modeller/byggsatser av hus, flygplan och båtar långt tillbaka. Med väldigt enkla matrial och ritningar åstadkoms fantastiska skapelser……Läs Hobbyboken från 1943 o framåt. De tidiga årgångarna är fullspäckade med byggbeskrivningar, ritningar och annonser från den tidens modellvärld.

Med vänlig hälsning

Hans

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

[Ilmavoimat]
3/11/19, 12:49 PM
#3

Hur får jag tag i dem?

Lite kul att se skillnaden i köppris…

4,50 kronor 1944 måste väl motsvara 60-70 kronor i dagens penningvärde?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Hans Jacob
3/16/19, 7:31 AM
#4

Hej

Som grabb lånade jag dem på vårt lokala bibliotek, men där är de nog utgallrade idag. Borde gå att låna på bibliotek via fjärrlån. Annars får du prova antikvariat eller Bokbörsen. Kikade idag som hastigast priser bokbörsen från 30 kr och uppåt

https://www.bokborsen.se/

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Sabud
3/17/19, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagens modellbygge är nog en spillra jämfört med 20-30-40-talet. Skulle vilja påstå att det höll i sig till mitten av 60-talet. Det var full fart på skolgårdar och gräsfält och folk hade inget emot lite buller från modellmotorer-bilar-flyg-mopeder-mc, etc. I dag är det `skottpengar´ på metanolflygare.

Nedan en bild ur Hobby Boken runt 1943-43 på min far som byggde skalamodeller på fritiden (det fanns fler)

DIOWORK
3/18/19, 7:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Var på konstmuseet i Göteborg i helgen. Här en bild på en ”modellbyggare” från 1700-talet:)

Annons:
ROBBAN68
3/18/19, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den här har jag i min ägo. Det är en segelbåt som är tillverkad av en hel stock. först yttre formen, och sen med urholkad och slipad till 5 mm tjocklek i skrovet.  Dom få detaljer som finns kvar vittnar om att det är friseglande båt och byggd nån gång kring slutet av den tiden du efterfrågar. 

MVH//Robert C

mibster
3/29/19, 6:55 PM
#8

I Gustav IIIs samlingar finns arkitektoniska modeller i kork av antika tempel mm.. Skulle tro att så länge man byggt så har det funnits modeller som visar vad man avser göra. Finns modeller på båtar mm från Egypten. Det handlar nog snarare vad som överlever arkeologiskt. Att bygga som nöje/hobby är en helt annan sak..

Upp till toppen
Annons: