Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1094 ggr
JaGa
2/11/19, 10:16 PM

Nytt till ”stashen” Airfix S.S. France

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem en klenod idag. Airfix S.S. France, en modell som inte är så lätt att få tag i längre (formen är sedan länge försvunnen). Jag hade turen att den är i väldigt fint skick också!

Annons:
JaGa
2/11/19, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Modellen ligger fortfarande obruten i sin påse…😃 Det är en lång båt… Både kartong och fartyget är 53cm lång!

JaGa
2/11/19, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett papppersark med ett antal flaggor på till flaggspelet medföljer.

JaGa
2/11/19, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Modellen utgavs första gången 1962 och min utgåva gavs ut 1973. https://www.scalemates.com/kits/airfix-f602s-ss-france--178338 Dekalarket här lär behöva en behandling av dekalfilm misstänker jag…

JaGa
2/11/19, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Instruktionen är också i nyskick, lite lätt gulblekt bara av tidens gång.

JaGa
2/11/19, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Själva ritningen…

JaGa
2/11/19, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och här baksidan…

Annons:
JaGa
2/11/19, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som sagt väldigt fint skick allt…😃 Man ser att det var bättre förr också! Kartongerna var inte onödigt stora då. Det är inte mycket luft i kartongen utan allt är kompakt packat! Väldigt bra då man får mer plats i ”stashen”…😉

JaGa
2/11/19, 10:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tror det här kan vara prislappen då den var ny! 27:75 kr. Kommer ihåg att det kostade 50 öre (barnbiljett) att åka stadsbussen vid den tiden.

Orso
2/12/19, 2:59 AM
#9

Grattis till modellen. Du har 61 dagar på dig att få den färdig.  För den ska väl vara med på "Resan" på 08-open?

Jag hade lyckan att få tag i S.S.France fast jag tror att min har en japansk låda.

Jag byggde den som barn och gillade utseendet väldigt mycet. Kanske man skulle ta tag i den nu.

Micke_MM
2/12/19, 1:05 PM
#10

Grattis till att du hittat en sådan raritet. Ska bli kul att se den på 08-open, hoppas den blir klar !!

JaGa
2/12/19, 3:57 PM
#11

#9 & #10 Tackar…😃 Njae… Den här modellen lär gå ligga ett tag på lagring. Jag har lite annat som jag tänkt ta med mig till 08-Open. Man är lite kluven om man överhuvudtaget ska bygga den. Det är så mycket ”MINT CONDITON” över hela modellen, så man undrar om det är helgerån att börja karva i den! Kanske måste hitta ett lite sämre exemplar av den istället…😏

Orso
2/12/19, 4:45 PM
#12

Helgerånet vore att hindra den stackars modellen att äntligen bli byggd. Modeller är till för att byggas.  det är bara museum som ska hålla på att spara dom obyggda.  Hittar jag en till som inte är för dyr åker sågen fram.

Om någon känner att dom behöver en SS France så såg jag att det finns en på Ebay. Endast 150 pund 🙂

JaGa
2/12/19, 5:12 PM
#13

#12 Misstänkte att du inte kan låta bli att såga i ”klenoder” oavsett…😉 Jo, framöver har jag väl tänkt bygga den. Men just nu finns alltför mycket projekt här hemma att ta tag i…😲

Annons:
Orso
2/12/19, 5:44 PM
#14

Samma sak här. Blev väldigt sugen på att börja på min när jag såg dina bilder men dom påbörjade modellerna översvämmar byggbordet så jag lyckades bromsa.

Janne Nilsson
2/14/19, 6:54 PM
#15

Inte det vanligaste modellen man ser byggd. Du behöver nog göra något åt dekalerna.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: