Annons:
Etikettfordon
Läst 1901 ggr
Rone
2/9/19, 12:26 PM

Tamiya 1/6, Harley-Davidson Fat Boy Lo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byggde denna H-D från Tamiya för en tid sen och har nu äntligen fått tid att fota den för presentation. En mycket trevlig byggsats där det både kräver skruvmejsel och lim. Tänkte först bygga den rätt ur lådan men..  Gillade inte riktigt stuket på bakpartiet och byggde därför om det. Jag kapade bakskärmen så den gick att flytta upp. Detta medförde även att sadeln inte passade och det blev att tillverka en egen. Har även kapat bort reflexerna på framgaffeln och lite andra modifikationer.

Först en bild på kartongen, notera hur bakpartiet ser ut från början. Snyggare, ja det är ju en smaksak..

Annons:
Rone
2/9/19, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild från höger sida. Här syns även nya avgasrör som jag svarvat ur aluminium.

Rone
2/9/19, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bakifrån. Byggde om blinkersen som nu har röda baklysen inkluderade under glaset.

Rone
2/9/19, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vänster, storsidan.

Rone
2/9/19, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tänkte nog egentligen bygga om till fotpinnar, hade nog varit snyggare?

Rone
2/9/19, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

Rone
2/9/19, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är en bild från byggtiden. Riktigt kul bygge!

Annons:
Decaius
2/9/19, 12:46 PM
#7

Riktigt fint bygge. Bra jobbat!

Micke_MM
2/9/19, 1:24 PM
#8

Mycket snyggt bygge👍

bommen99
2/9/19, 1:33 PM
#9

Jag är en gammal Custom-åkare och en HD i FatBoy version är ju alltid fin. Reflexer på framgaffeln är ju sådan man bara måste ta bort. Fotplattorna är ju bekvämare än fotpinnar och det finns ju lite läckrare fotplattor än original(men fy vad dom e dyra)

Jag hade nog flyttat blinkers till framgaffeln (som jag gjort i verkligheten) blir lite snyggare på styret (mindre kablar..) Läckert bakhjul, var detta breda med i kartongen? Bra jobb med rören, mkt snyggare än original 

Verkar vara en lite annorlunda byggsats, man blir lite sugen

Kanonsnyggt jobb!!

[Hayabusa]
2/9/19, 1:58 PM
#10

👍

Proosen
2/9/19, 3:16 PM
#11

Blev bra mycket tuffare med den skärmen. Snyggt byggt!

Rone
2/9/19, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack alla, kul att ni gillar!

#9 Gott att höra att du kört riktig hoj! Jag hade lite funderingar just kring de främre blinkersen, du har rätt de är inte optimala. Men jag vill ändå inte ha de på armar vid framgaffeln, snarare kanske de skulle bytas mot någon betydligt mindre variant men ändå på styret? Bakdäcket är det som följer med i byggsatsen och har originalbredd, men den uppdragna skärmen gör nog känslan av att det blir lite fetare. Det finns just inte något extra att köpa till den här byggsatsen, inte som jag hitta iallafall. Lite tråkigt att ingen satsat på att tillverka customprylar till de här, de är en bra grund att bygga på!

wooderson
2/9/19, 6:46 PM
#13

Riktigt fet hoj, snyggt jobbat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
2/9/19, 10:34 PM
#14

Jag har jobbat 6år på Johans MC i Göteborg bla med att fotografera alla nya och begagnade mc. Några hundra begagnade HD har passerat kameralinsen. Måste säga att jag är förundrad över hur verklig den mattsvarta lacken är! Sedan hur snyggt du fått till din egengjorda sadel och ombyggnaden som helhet! Hur gjorde du om sadeln undrar jag? Riktigt snyggt Rone! /Erik

bommen99
2/10/19, 6:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Möjligen blir jag "utsedd" till årets trådkapare (redan i februari 😮) men då ämnet ju är HD så lägger jag ut några bilder på min HD Springer

bommen99
2/10/19, 6:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Saknar!!

bommen99
2/10/19, 6:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jodå, det gäller att ha långa armar 😃

bommen99
2/10/19, 6:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

..

bommen99
2/10/19, 6:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Lutar den mer så blir det tungt… 330 Kg

bommen99
2/10/19, 6:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

.

Annons:
bommen99
2/10/19, 6:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sista bilden. Om jag saknar min hoj???😢, den blev såld innan flytten hit 

 Rone, ber 1440 ggr om ursäkt för trådkapningen(vad döljer sig i siffrorna)

//håkan

Rone
2/10/19, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Riktigt fin HD Håkan, tråkigt att behöva göra sig av med den! Springergaffel är jäkligt snyggt. Med tanke på de 1440 ursäkterna så antar jag att du hade en Twincam 88 (cubiktum), den jag har byggt har dock den senare Twincam 103:)

#13, #14, Tack ska ni ha Woody och Erik!

Att få till en snygg matt-lack (eller snarare satin) var mycket svårare än jag kunnat tro innan det här projektet. Det blev tre hela omlackningar innan resultatet var tillfredställande. Den bästa metoden var att först lacka det hela blanksvart och polera ordentligt så det blev helt slät yta, sedan sprayade jag på satin klarlack i två lager och slipade den försiktigt slät. En del detaljer lämnades blanka som det är på originalet. Sadelns stomme tillverkades av plasticard för att få rätt form, sedan fyllde jag tomrummen med miliputt och sen slipa, spackla,slipa,spackla….. Testade att klä med läder från ett slaktat mobilfodral men det blev svårarbetat, så läder looken skapades av maskeringstejp och flytande lim ovanpå.

På bilden syns sadeln under arbete och även den blanksvarta lacken.

/Henrik

Micke_MM
2/10/19, 6:32 PM
#23

Både originalet och modellen är läckra men modellen vinner

DIOWORK
2/10/19, 7:03 PM
#24

Förstår att du saknar hojen Bommen! Sjukt snyggt Rone, hatten av. /Erik

bf109e
8/4/20, 12:36 AM
#25

Verkligt snyggt bygge!

Slasktratt
8/4/20, 8:06 AM
#26

Super-snyggt bygge .

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Upp till toppen
Annons: